TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Poznań: na Ławicę szynobusem?

Analizy zlecone przez samorządy miasta Poznania i województwa wielkopolskiego wykazały, że najlepszy dojazd na lotnisko Ławica zapewni szynobus, a nie tramwaj ani autobus. Takie połączenie ma powstać najpóźniej do mistrzostw Euro 2012.


Pasażerom odlatującym z Ławicy dobre połączenie z lotniskiem bardzo by się przydało. Dziś do portu z centrum prowadzi jedna, ciągle zakorkowana trasa - ul. Bukowska. Po zeszłorocznym boomie, jeśli chodzi o liczbę nowych połączeń lotniczych, dziś z Ławicy można już latać do 23 miast w całej Europie. Problemem jest jednak dotarcie z miasta na lotnisko.

Latem współwłaściciele portu Ławica: miasto i samorząd województwa zlecili ekspertyzy, które miały wykazać, jaki środek transportu będzie najdogodniejszy dla pasażerów i najbardziej opłacalny. Specjaliści porównali tramwaj, autobus i szynobus. Do urzędników trafiły już analizy, z których wynika, że docelowo centrum miasta z lotniskiem powinna łączyć kolej. Z wykonanej na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego koncepcji takiego połączenia wynika, że szynobus powinien rozpoczynać kurs na Dworcu Głównym, następnie jechać trasą kolejową na Szczecin i na Woli skręcać w bocznicę kolejową, z której obecnie korzystają Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne. Dalej trzeba będzie wybudować ok. 2-3 kilometry pojedynczego toru pod terminal lotniska. Trasa szynobusu biegłaby więc m.in. przez tereny wojskowe i ogródki działkowe i częściowo w wykopie (pod przyszłą trzecią ramą komunikacyjną). Kurs szynobusu z dworca PKP na Ławicę trwałby nie dłużej niż 15 minut.

- Połączenie miasta z lotniskiem koleją to europejski standard, z którego bylibyśmy bardzo zadowoleni. Nie pozostaje nam nic innego, jak dopingować władze miasta i województwa do realizacji tego projektu - obiecuje Oskar Skiba, dyrektor pionu marketingu i rozwoju lotniska Ławica. - Taką datą graniczną, która nad nami wisi, wydaje się być 2012 r. i organizacja Euro - dodaje.

Budową torów na lotnisko zajmie się samorząd wojewódzki, który zarządza regionalnymi połączeniami kolejowymi. - Euro 2012 to rzeczywiście data graniczna, ale zamierzamy uruchomić takie połączenie wcześniej - zapewnia wicemarszałek województwa Wojciech Jankowiak. - Koncepcja wykazała, że technicznie przedsięwzięcie jest możliwe, więc będziemy je realizować. Najpierw musimy jednak wykonać nowy kosztorys, bo wcześniej mówiło się o 40-50 mln zł, a liczę, że da się to zrobić taniej. No i zaczniemy szukać na to pieniędzy - wyjaśnia.

Zanim jednak na Ławicę będą kursować szynobusy, miasto zamierza poprawić obecny dojazd ul. Bukowską. - Doraźnie trzeba usprawnić komunikację autobusową poprzez zmiany organizacji ruchu - informuje Henryk Spychalski, wicedyrektor wydziału gospodarki komunalnej i mieszkaniowej w Urzędzie Miasta Poznania. Chodzi tu m.in. o wydzielenie osobnych pasów ruchu dla autobusów, albo specjalnych śluz umożliwiających uprzywilejowany wyjazd z zatoki autobusowej albo wjazd na skrzyżowanie.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Poznań Ławica lotnisko szynobus tramwaj autobus port lotniczy połączenia lotnicze pasażer kolej Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne Euro 2012 Oskar Skiba tor budowa inwestycja Wojciech Jankowiak komunikacja trzecia rama poznania mapa ogródki działkowe poznan komunikacyjna w poznaniu na ławicę ławice ławicy lawica pkp z




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję