TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Branża gastronomiczna nie zagrożona kryzysem?

W 2008 r. obroty w polskiej branży gastronomicznej wzrosły o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2007. O kilka procent wzrosła liczba punktów gastronomicznych, która osiągnęła tym samym liczbę ponad 61 tys. obiektów, tak wynika z komunikatu GfK Polonia.


Komunikat wskazuje, że pomimo kryzysu na rynku gastronomicznym nie nastąpi załamanie, nie należy też jednak oczekiwać wzrostów. Według autorów informacji, rozwój polskiej gastronomii spowodowany jest z zachodzącą zmianą stylu życia Polaków i wynikającą z niej zmianą modelu konsumpcji. "Deficyt wolnego czasu, dotykający coraz większą część polskiego społeczeństwa, zmusza do adaptacji współczesnego modelu życia, w którym istotną rolę odgrywa utrzymywanie relacji towarzyskich i wspólne spędzanie czasu poza domem" - napisano w komunikacie. Na rozwój gastronomii wpływa również wzrastająca liczba jednoosobowych gospodarstw domowych, ogólny rozwój gospodarczy, wzrost zamożności Polaków, a także zwiększająca się atrakcyjność naszego kraju jako regionu turystycznego i inwestycyjnego.

Z badań wynika, że pod względem nasycenia punktami gastronomicznym przodują duże miasta. W informacjach GUS można znaleźć informacje za rok 2008, z których wynika, że najwięcej lokali funkcjonuje w województwach: śląskim, wielkopolskim, mazowieckim, małopolskim oraz dolnośląskim. W każdym z tych województw funkcjonuje ponad 6 tysięcy lokali.

Według GfK Polonia do korzystania z usług lokali gastronomicznych przyznaje się obecnie ponad 50 proc. Polaków powyżej 15. roku życia. Wśród nich większą część stanowią mężczyźni, osoby poniżej 50. roku życia, mające minimum średnie wykształcenie. Wyniki badań wskazują również, że przeciętny Polak najchętniej odwiedza dwa rodzaje lokali - restauracje typu fast food oraz puby. GFK Polonia podkreśliło jednak, że pod koniec badań odnotowano spadek popularności fast food-ów. Polacy najczęściej odwiedzają lokale gastronomiczne przy okazji spotkań z
przyjaciółmi (przede wszystkim puby, kawiarnie, kluby nocne), ale rośnie również odsetek osób korzystających z gastronomii bez określonej okazji oraz odwiedzających punkty gastronomiczne w czasie dokonywania zakupów. Z badania wynika także, że zauważalna jest tendencja do podwyższania standardu oferowanych usług, co powoduje, że zwiększa się liczba lokali o jakości obsługi oraz asortymentu wyższej niż przeciętna. Zdaniem GfK Polonia zauważalny jest znaczny potencjał wzrostowy polskiego rynku.

"Przykładowe szacunkowe roczne wydatki na gastronomię na jednego mieszkańca wynoszą ponad 900 euro we Francji, prawie 800 euro w Holandii. W Polsce w chwili obecnej szacowane są na około 100 euro" - napisano w komunikacie. "Zatem w najbliższych latach Europę Wschodnią i Środkową zaliczyć należy do rynków o spodziewanym największym potencjale rozwoju". Autorzy komunikatu zastrzegają jednak, że kryzys powoduje konieczność zweryfikowania zakładanych wcześniej prognoz, które zakładały średnio 11 proc. wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat. "


Badanie "Rynek Gastronomiczny w Polsce" przeprowadzane jest corocznie na próbie ok. 900 lokali gastronomicznych (całorocznych i sezonowych) oraz reprezentatywnej próbie 1005 Polaków w wieku powyżej 15 roku życia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
rynek gastronomiczny w Polsce gastronomia obroty raport GfK Polonia punkt gastronomiczny lokal pub fast-food restauracja bar kawiarnia klub nocny lunch bar komunikat śląskie wielkopolskie mazowieckie małopolskie dolnośląskie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję