Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki wyjazdowej z...
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystki Siemianowice Śląskie
- Wychowawcy na obóz we Włoszech
- Kupię funkcjonujące biuro podróży
- GRECJA - REZYDENT
- Praca u multiagenta
- Poszukiwani piloci/przewodnicy od połowy maja
- Warszawa - Specjalista ds turystyki
- Sales Manager at RateHawk
Branża gastronomiczna nie zagrożona kryzysem?
W 2008 r. obroty w polskiej branży gastronomicznej wzrosły o 8 proc. w porównaniu z rokiem 2007. O kilka procent wzrosła liczba punktów gastronomicznych, która osiągnęła tym samym liczbę ponad 61 tys. obiektów, tak wynika z komunikatu GfK Polonia.
Komunikat wskazuje, że pomimo kryzysu na rynku gastronomicznym nie nastąpi załamanie, nie należy też jednak oczekiwać wzrostów. Według autorów informacji, rozwój polskiej gastronomii spowodowany jest z zachodzącą zmianą stylu życia Polaków i wynikającą z niej zmianą modelu konsumpcji. "Deficyt wolnego czasu, dotykający coraz większą część polskiego społeczeństwa, zmusza do adaptacji współczesnego modelu życia, w którym istotną rolę odgrywa utrzymywanie relacji towarzyskich i wspólne spędzanie czasu poza domem" - napisano w komunikacie. Na rozwój gastronomii wpływa również wzrastająca liczba jednoosobowych gospodarstw domowych, ogólny rozwój gospodarczy, wzrost zamożności Polaków, a także zwiększająca się atrakcyjność naszego kraju jako regionu turystycznego i inwestycyjnego.
Z badań wynika, że pod względem nasycenia punktami gastronomicznym przodują duże miasta. W informacjach GUS można znaleźć informacje za rok 2008, z których wynika, że najwięcej lokali funkcjonuje w województwach: śląskim, wielkopolskim, mazowieckim, małopolskim oraz dolnośląskim. W każdym z tych województw funkcjonuje ponad 6 tysięcy lokali.
Według GfK Polonia do korzystania z usług lokali gastronomicznych przyznaje się obecnie ponad 50 proc. Polaków powyżej 15. roku życia. Wśród nich większą część stanowią mężczyźni, osoby poniżej 50. roku życia, mające minimum średnie wykształcenie. Wyniki badań wskazują również, że przeciętny Polak najchętniej odwiedza dwa rodzaje lokali - restauracje typu fast food oraz puby. GFK Polonia podkreśliło jednak, że pod koniec badań odnotowano spadek popularności fast food-ów. Polacy najczęściej odwiedzają lokale gastronomiczne przy okazji spotkań z
przyjaciółmi (przede wszystkim puby, kawiarnie, kluby nocne), ale rośnie również odsetek osób korzystających z gastronomii bez określonej okazji oraz odwiedzających punkty gastronomiczne w czasie dokonywania zakupów. Z badania wynika także, że zauważalna jest tendencja do podwyższania standardu oferowanych usług, co powoduje, że zwiększa się liczba lokali o jakości obsługi oraz asortymentu wyższej niż przeciętna. Zdaniem GfK Polonia zauważalny jest znaczny potencjał wzrostowy polskiego rynku.
"Przykładowe szacunkowe roczne wydatki na gastronomię na jednego mieszkańca wynoszą ponad 900 euro we Francji, prawie 800 euro w Holandii. W Polsce w chwili obecnej szacowane są na około 100 euro" - napisano w komunikacie. "Zatem w najbliższych latach Europę Wschodnią i Środkową zaliczyć należy do rynków o spodziewanym największym potencjale rozwoju". Autorzy komunikatu zastrzegają jednak, że kryzys powoduje konieczność zweryfikowania zakładanych wcześniej prognoz, które zakładały średnio 11 proc. wzrostu w ciągu najbliższych pięciu lat. "
Badanie "Rynek Gastronomiczny w Polsce" przeprowadzane jest corocznie na próbie ok. 900 lokali gastronomicznych (całorocznych i sezonowych) oraz reprezentatywnej próbie 1005 Polaków w wieku powyżej 15 roku życia.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Jak się ma branża turystyczna w Polsce?
[2010-01-21 18:56 83.20.6.*]
rzadnego kryzusu nie było : > wszyscy uwierzą w to co polscy durni politycy powiedzą. czy jakby wam powiedziano ze macie jesc kupe na obiad to byscie jedli : >
http://toczko-muszka.nd.pl odpowiedz »
Dział gastronomia:
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Amsterdam: statek staranował prom pasażerski
Fischer Air Polska będzie latać od grudnia 2006
Na wino Świętomarcińskie do Czech
Wojsko oddaje cywilnym portom lotniczym ziemie pod inwestycje
Dotacje unijne na hotele, pensjonaty i agroturystykę
Ranking najlepszych krypt i katakumb na świecie
Wynajem/Wypożyczalnia samochodów Grecja Kreta, Rodos, Korfu,
Poznaj Gdynię od kuchni czyli szlak kulinarny dla prawdziwych smakoszy
Gigant Airbusa w marcu 2008 zadebiutuje na europejskim niebie
Biura oferują ubezpieczenia od rezygnacji z imprez
Hotel Antracyt na Kamiennej Górze wystawiony na sprzedaż
Polsko-francuskie konsorcjum zaplanuje lotnisko w Pyrzowicach