TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

W 2010 roku PKP Intercity będzie miało konkurencje - Deutsche Bahn?

Rynek przewozów koleją zostanie otwarty w 2010 r.. PKP Intercity będzie musiało liczyć się z faktem, że będzie zmuszona konkurować na przynoszących największe korzyści trasach m.in. z kolejami niemieckimi.


Jak mówi Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców gospodarczych TOR, koleje niemieckie obecnie przymierzają się do polskich tras.

Deutsche Bahn od około roku zabiega o powstanie w Polsce spółki, Kolei Nadmorskiej UBB. Dotychczas bezskutecznie. Niemiecki UBB w dalszym ciągu ma możliwość dojeżdżania jedynie do granicy. Nowa linia miałaby połączyć niemieckie See-bad Ahlbec i Świnoujście. DB ma w obecnej chwili problemy, ale po liberalizacji rynku, która ma nastąpić od stycznia 2010 r., w ogólne nie będzie konieczna długotrwała procedura związana z powoływaniem nowego przewoźnika. Jak pisze "Rzeczpospolita", dla firm zagranicznych będzie to ogromne ułatwienie.

Adrian Furgalski twierdzi, że niemieckie koleje są zainteresowane jedną z przynoszących największe korzyści tras z Warszawy przez Poznań do Berlina, która jest obsługiwana przez spółkę zawiązaną przez PKP Intercity i Deutsche Bahn. Ale to nie wszystko, w kręgu zainteresowania spółek może znaleźć się także połączenie ze Szczecina do Berlina. Furgalski podsumowuje, że należy pamiętać o roku 2010 r., w którym pod Berlinem zostanie otwarte nowy port lotniczy. Od dawna nieśmiało mówi się, że DB może z Lufthansą przygotować wspólną, atrakcyjną ofertę, żeby ściągnąć pasażerów z Polski.

PKP Intercity cały czas twierdzi, iż nie boi się nadchodzącej liberalizacji rynku. Prezes PKP Intercity, Czesław Warsewicz, powiedział, że firma działa wspólnie z partnerem niemieckim i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić.

Polski przewoźnik pasażerski nie ma na razie żadnych planów dotyczących uruchomienia własnych połączeń poza granicami kraju, np. pomiędzy niemieckimi miastami. Jak podsumowuje Warsewicz, spółka będzie reagować stosownie do sytuacji na rynku.

Od stycznia 2010 r. zacznie obowiązywać zbiór przepisów unijnych, tzw. III pakiet kolejowy, przewidujący m.in. otwarcie europejskiego rynku przewozów kolejowych. Wtedy przekraczanie granic przez spółki kolejowe będzie znacznie prostsze niż obecnie. Zliberalizowany zostanie rynek przewozów międzynarodowych z prawem do kabotażu, czyli przerywaniem jazdy, aby wysadzić lub zabrać podróżnych na każdej stacji zlokalizowanej na trasie międzynarodowej, w tym również na stacjach znajdujących się w tym samym państwie członkowskim UE.

To bardzo ważny krok, by umożliwić wszystkim przewoźnikom kursowanie po dowolnych, również krajowych trasach. Dyskusję nad otwarciem rynku połączeń krajowych podjęła Rada i Parlament Europejski, które mają powrócić w ciągu dwóch lat do częściowej liberalizacji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
PKP Intercity Kolej Nadmorska UBB niemieckie See-bad Ahlbec Świnoujście Rzeczpospolita Deutsche Bahn Lufthansa Warsewicz Rada Europejska Parlament Europejski III pakiet kolejowy 2010 liberalizacja rynku w polsce do konkurencja db na od




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję