TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak dochodzić swoich praw po nieudanych wakacjach radzi Lufthansa City Center Grupa Polska

Polacy coraz częściej korzystają z usług biur podróży spędzając wakacje za granicą. I z roku na rok coraz częściej słyszy się o niezadowolonych z wykupionej wycieczki turystach. Dlatego eksperci Lufthansa City Center Grupa Polska postanowili radzić jak egzekwować swoje prawa w trakcie wycieczki, a także po powrocie do domu z nieudanego wypoczynku.


W trakcie wycieczki
Odstępstwa od umowy, w szczególności te dotyczące warunków noclegowych turyści powinni reklamować już na początku wycieczki. "Jeśli zamiast pokoju z widokiem na morze zostaliśmy zakwaterowani w innym, nie spełniającym standardów określonych w umowie, należy zwrócić się bezpośrednio do pilota bądź rezydenta (w przypadku wyjazdów pobytowych), reprezentującego organizatora wycieczki podczas jej trwania i domagać się j zmiany. W przypadku gdy przedstawiciel biura nie będzie w stanie dokonać zamiany pokoju od ręki, możemy domagać się innej formy zadośćuczynienia np. w postaci darmowej wycieczki fakultatywnej czy dodatkowych posiłków. Gdyby rezydent bądź pilot odrzucił naszą prośbę należy złożyć na jego ręce pisemną reklamację zachowując potwierdzenie jej przyjęcia do powrotu z imprezy, zgodnie z Ustawą o Turystyce pilot wycieczki musi klientowi potwierdzić przyjęcie reklamacji" - mówi Bogdan Wieczorek z Lufthansa City Center Grupa Polska.

W sytuacji, gdy po przyjeździe na miejsce wypoczynku okazuje się, iż biuro nie zapewniło żadnego zakwaterowania, w pierwszej kolejności turyści powinni skontaktować się z organizatorem wycieczki, który zobowiązany jest zapewnić im inny hotel w ramach tzw. świadczenia zastępczego. W takim przypadku klient-turysta nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Dodatkowo, jeśli obiekt zaproponowany przez touroperatora nie spełnia standardów określonych w umowie sprzedaży wycieczki turysta można domagać się obniżenia ceny wycieczki lub zażądać zapewnienia natychmiastowego powrotu do kraju.

W sytuacji gdy nie można się skontaktować z biurem podróży lub gdy nie podejmuje ono żadnych działań to turyści powinni skontaktować się z Urzędem Marszałkowskim województwa, w którym znajduje się siedziba organizatora wycieczki. Urząd ten ma prawo wykorzystać środki z umowy ubezpieczeniowej bądź umowy gwarancji bankowej, aby pokryć koszty powrotu turystów do Polski.

Trzeba pamiętać o dowodach!
Niezależnie od tego, czy reklamacja jest składana podczas pobytu, czy już po powrocie z wycieczki, to turysta, który uważa, iż usługa świadczona była niezgodna z zakupioną powinien zadbać o materiał dowodowy, który pomoże mu dochodzić swoich praw.

Turysta powinien więc wykonać zdjęcia lub sfilmować wszystko co potwierdza niezgodność z umową. - Jeśli zamiast widoku na morze, za który dodatkowo zapłaciliśmy, codziennie musieliśmy patrzeć na pobliski śmietnik i chcemy o tym napisać w naszej skardze, warto załączyć do niej zdjęcie. To samo dotyczy czystości czy też kategorii obiektu, a także np. plaży hotelowej" - tłumaczy Bogdan Wieczorek.


Po powrocie z wycieczki
Reklamację turyści mogą złożyć również po powrocie z wycieczki. Najlepiej oczywiście zrobić to u organizatora. Zawsze jednak warto poinformować o reklamacji agenta, u którego kupiona była wycieczka, bo niejednokrotnie ma większe możliwości nacisku na touroperatora, niż sam klient (w szczególności dotyczy to takich biur które wyspecjalizowane są w sprzedaży ofert kilku touroperatorów).

Rozpatrzenie wniosku
Zgodnie z prawem organizator wyjazdu ma 30 dni na rozpatrzenie skargi wniesionej przez klienta. Zazwyczaj, gdy biuro rozpatruje pozytywnie reklamację decyduje się na zadośćuczynienie wypłacając pewną kwotę pieniędzy jako rekompensatę za nie wywiązanie się z umowy. "Coraz częściej touroperatorzy przyznają również niezadowolonym klientom rabat na wykupienie kolejnej imprezy organizowanej przez nich" - dodaje Marian Szypuła z Lufthansa City Center Grupa Polska.

W przypadku gdy złożona skarga zostanie odrzucona lub turysta nie będzie usatysfakcjonowany rozpatrzeniem reklamacji, to może dochodzić naszych praw przed sądem cywilnym.

Warto również złożyć skargę do urzędu marszałkowskiego w województwie, w którym znajduje się siedziba przedsiębiorcy. Od 1 stycznia 2006 roku to właśnie marszałek jest odpowiedzialny za wydawanie odnawialnej co roku koncesji na prowadzenie usług turystycznych. Turysta może również poinformować o skardze Polska Izbę Turystyki, jeśli touroperator jest w niej zrzeszony, ale nie wpłynie to w żaden sposób na losy skargi. Korzystne dla turysty może okazać się powiadomienie o całej sprawie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Rady dla turystów przygotowała sieć polskich biur podróży Lufthansa City Center Grupa Polska, która uruchamiła pierwszy w Polsce program społeczno-edukacyjny Akademia Podróży Lufthansa City Center. Celem programu jest zwiększenie świadomości Polaków co do przysługujących im praw oraz kryteriów, którymi powinni się kierować przy wyborze najdogodniejszej dla siebie oferty wypoczynku za granicą.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wycieczka reklamacja jak składać skarga na biuro podróży touroperator biuro turystyczne jak dochodzić praw po nieudanych wakacjach Lufthansa City Center Polska reklamacje biura nieudane wakacje skargi Polska Turystyki Bogdan Wieczorek wycieczki do napisać podrozy biur w


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję