TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Branżowcy o produkcie turystycznym. III Zachodniopomorskie Forum Turystyki

W dniach 13-14 czerwca br. odbywa się w Szczecinie III Zachodniopomorskie Forum Turystyki. Konferencja gromadzi regionalnych przedstawicieli branży turystycznej, samorządu województwa i samorządów lokalnych oraz organizacji pozarządowych sektora turystyki, zainteresowanych rozwojem branży. Wydarzenie dotychczas znane było pod nazwą Forum Lokalnych Organizacji Turystycznych i odbyło się już dwukrotnie: w Międzyzdrojach w lutym 2010 r. oraz w Kołobrzegu w kwietniu 2011 r. Tym razem w Hotelu Radisson BLU branżowcy obradują na temat "Produkt turystyczny - pomysł, organizacja, promocja".


W programie pierwszego dnia konferencji znalazły się prezentacje: "Lokalne Organizacja Turystyczne - wsparcie dla tworzenia i rozwoju produktów turystycznych (stan, możliwości, perspektywy) - przygotowana przez prezesa Marka Migdala, Forum Turystyki Regionów Szczecin (organizator); "Polski produkt turystyczny na rynku niemieckim i skandynawskim" - przygotowane przez dyr. Małgorzatę Hudymę, Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Sztokholmie oraz dyr. Jana Wawrzyniaka, Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Berlinie oraz "Dobre przykłady produktów kreowanych i promowanych przez Pomorską Regionalną Organizację Turystyczną" - przygotowana przez prezes Martę Chełkowską, PROT.

Pierwszą część spotkania poprowadził Marek Migdal, prezes Forum Turystyki Regionów, prezentując zakres i działania wspierające LOT i grup partnerskich w turystyce z województwa zachodniopomorskiego. Działania te nie mają precedensu w skali kraju - w okresie zaledwie trzech lat w regionie powstało lub zostało aktywowanych 25 grup partnerskich, rejestrujących się obecnie lub już zarejestrowane i aktywnie działających w formule LOT. Organizacje te nie tylko uzyskują osobowość prawną jako stowarzyszenia rejestrowe, ale w ramach projektów unijnych ("RAZEM można WIĘCEJ - partnerstwa lokalne w turystyce narzędziem sukcesu zmian gospodarczych", "Działając RAZEM osiągamy WIĘCEJ…", RAZEM lokalnie WIĘCEJ regionalnie…") uzyskują też konkretne wsparcie promocyjne (targi, własne dedykowane materiały promocyjne), szkoleniowe (kreowanie produktów turystycznych, pozyskiwanie środków z UE) i doradcze (dedykowane strategie działania dla LOT).

- W dwóch zrealizowanych przez nas projektach uczestniczyło łącznie 668 osób. W obecnie realizowanym trzecim etapie rozwoju LOT w Zachodniopomorskim, powstaje 5 kolejnych grup partnerskich w turystyce, a w działania te zaangażowane jest ok. 100 kolejnych osób. W grudniu tego roku przewidujemy uzyskać stan 30 rozwijających się grup partnerskich LOT w naszym regionie. To oznacza, że w 30 subregionach województwa (powiatach, gminach, w krainach geograficznych lub na terenie kilku gmin) powstaną organizacje skupiające przedsiębiorców branżowych, samorządy i NGO sektora turystyki w jednym celu: aby razem, w porozumieniu rozwijać turystykę w swoich środowiskach lokalnych - tłumaczył prezes Marek Migdal, koordynator projektów.

- Razem, w ramach prac projektowych odbyliśmy już kilkadziesiąt dni szkoleniowych, byliśmy na kilku ogólnopolskich imprezach targowych o uznanej marce i randze, opracowaliśmy ponad 20 strategii i tyleż samo folderów i innych materiałów - wylicza prezes Migdal. - Dzięki temu możemy dziś wspólnie rozpocząć prace nad regionalnym planem działań w turystyce na kolejne lata. Nad planem, który wypracowany zostanie oddolnie; tworzony będzie przez ludzi, dla których turystyka jest dniem powszednim, sposobem na życie i zarobkowanie. W partnerstwie z biznesem branżowym, samorządami i organizacjami pozarządowymi będziemy te plany wdrażać i realizować.

Gwarantem tej współpracy jest "Regionalne porozumienie partnerskie o współpracy na rzecz rozwoju turystyki", które w formie dokumentu wdrażanego w życie funkcjonuje już od lutego 2011 r. Porozumienie zostało zawarte w Międzyzdrojach na konferencji "I Forum LOT". Podpisali je przedstawiciele 21 organizacji turystycznych regionu (wszystkich grup partnerskich i LOT oraz ZROT), instytucji wspierających sieć LOT (Instytut Wspierania Turystyki, Forum Turystyki Regionu, Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Turystyki, Zachodniopomorska Izba Turystyki) oraz władz samorządowych (Urząd Marszałkowski). Natomiast 13 czerwca 2011 r. w Szczecinie, w formie suplementu, do porozumienie przystąpiło przez kolejne 10 grup partnerskich LOT. Obecnie jest więc już 31 organizacji i podmiotów, które współdziałają w regionie w zakresie rozwoju turystyki. Wspólnie stanowią Forum Lokalnych Organizacji Turystycznych - ciało doradcze o charakterze rady programowej, usytuowane przy Zachodniopomorskiej Regionalnej Organizacji Turystycznej. Formalna współpraca przekłada się na konkrety, czego dowodem jest choćby konferencja "III Zachodniopomorskie Forum Turystyki".

Podczas pierwszego dnia Forum uczestniczy mieli okazję spotkać się z dyrektorami najważniejszych dla regionu Polskich Ośrodków Informacji Turystycznej - z Berlina i Sztokholmu. Rynek niemiecki i skandynawski to kluczowe destynacje przyjazdowe dla branży turystycznej z Województwa Zachodniopomorskiego. Dyrektor Jan Wawrzyniak z berlińskiego biura oraz dyrektor Małgorzata Hudyma z POIT w Sztokholmie, przedstawili swoje działania i zaprosili do współpracy. Była też możliwość odbycia osobistych rozmów w cztery oczy z dyrektorami zagranicznych ośrodków podczas specjalnego spotkania roboczego. Dyrektorzy zachęcali do udziału w targach zagranicznych, przekazywania do ośrodków materiałów promocyjnych, które za granicą cieszą się ogromnym wzięciem oraz zgłaszania miejsc do przyjęcia study tour dla niemieckich i skandynawskich dziennikarzy. - Praca z mediami to dla nas jedno z kluczowych działań. Dzięki wyjazdom studyjnym do Polski, które organizujemy dla zagranicznych dziennikarzy, uzyskaliśmy efekty promocyjne w mediach o wartości rynkowej ponad 12 mln euro. Natomiast koszt organizacji tych wyjazdów wyniósł ledwie 100 tys. euro. To ogromna "przebitka", nie mówiąc już o efektach promocyjnych - mówił Jan Wawrzyniak, dyrektor POIT w Berlinie.

Dyrektor Małgorzata Hudyma z POIT Sztokholm zwróciła uwagę na typy turystyki, które najbardziej interesują Skandynawów: kulturową, miejską, zakupową, Spa&Wellness, aktywną (wszystkie formy) i biznesową. - Niezwykle dynamicznie rozwija się segment turystyki specjalistycznej medycznej. Prowadzimy w tym zakresie cykliczne prezentacje i spotkania z organizatorami turystyki w Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii. Organizujemy też kampanie promocyjne - mówiła dyr. Hudyma. Wspominała też o ciekawym trendzie w preferencjach zakwaterowania skandynawskich turystów w Polsce: - Skandynawskiego turystę można podbić już noclegami w hotelach trzygwiazdkowych. Takie oferty są dla nich atrakcyjne. Ważne by było czysto i w dobrym standardzie. Natomiast dyr. Wawrzyniak wskazywał, że mamy w Polsce najkorzystniejsze ceny campingu i pól namiotowych w Europie oraz - o czym w Niemczech informuje niemieckich turystów opiniotwórczy Instytut ADAC - najkorzystniejszy przelicznik euro na kontynencie. Należy to wykorzystać.

W drugim dniu konferencji zaplanowano wystąpienia czysto produktowe. Prezentacje na temat "Produkt turystyczny od pomysłu do klienta - czyli co, jak i dlaczego?" przedstawi dr Andrzej Stasiak, rektor Wyższej Szkoły Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi, a o "Produkcie turystycznym w strategii promocji Polski" opowiadał będzie dr Bartłomiej Walas, wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
III Zachodniopomorskie Forum Turystyki Szczecin Hotel Radisson BLU Kołobrzeg Forum Lokalnych Organizacji Turystycznych Marek Migdal Marta Chełkowska PROT Produkt turystyczny - pomysł organizacja promocja Małgorzata Hudyma Polski Ośrodek Informacji Turystycznej w Sztokholmie Jan Wawrzyniak LOT I Forum LOT Instytut Wspierania Turystyki Forum Turystyki Regionu Zachodniopomorska Agencja Rozwoju Turystyki Zachodniopomorska Izba Turystyki Berlin Dania Szwecja Norwegia Finlandia ADAC Andrzej Stasiak Bartłomiej Walas Wyższa Szkoła Turystyka i Hotelarstwa w Łodzi




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję