TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Lotnisko w Pyrzowicach otrzyma dotację na rozbudowę

4 mln euro unijnej dotacji otrzyma lotnisko w Pyrzowicach na budowę nowego terminalu oraz drugiego pasa startowego. Będzie to trzecia pod względem wielkości dotacja w kraju.


Polskie lotniska mają do 2013 roku otrzymać z unijnego funduszu Infrastruktura i Środowisko w sumie 261 mln euro. Z listy zaakceptowanych projektów wynika, że najwięcej otrzyma Okęcie -60 mln euro oraz krakowskie Balice - 50 mln euro. Na trzecim miejscu znalazł się port lotniczy w Pyrzowicach, który może liczyć na 44 mln euro dotacji. - Pieniądze zostaną w całości przeznaczone na rozbudowę lotniska - obiecuje Cezary Orzech, rzecznik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego, spółki, która zarządza Pyrzowicami.

Warunkiem otrzymania unijnej dotacji jest posiadanie wkładu własnego, który nie może być mniejszy niż 50% wartości inwestycji. GTL zastanawia się teraz, skąd wziąć pieniądze. Warianty są dwa: kredyt bankowy lub środki akcjonariuszy, wśród których jest m.in. potężny Węglokoks. Z nieoficjalnych informacji wynika, że większe szanse ma jednak pierwsza propozycja.

W sumie GTL będzie mógł przeznaczyć na inwestycje około 340 mln zł. Pieniądze zostaną zainwestowane w budowę nowego, trzeciego już terminalu pasażerskiego oraz budowę drugiego pasa startowego. Nowy terminal ma stanąć w okolicy nieczynnego przejazdu kolejowego, po drugiej stronie uruchomionego niedawno temu terminalu B. W pierwszej wersji miał powstać w tym miejscu hotel dla pasażerów i pilotów, ale GTL uznał, że może on zablokować swobodną rozbudowę lotniska w przyszłości. Nowy terminal, który powstanie do roku 2013, ma docelowo przyjąć nawet 5 mln pasażerów. Budowę zaplanowano na dwa etapy. Kiedy terminal będzie gotowy, lotnisko w Pyrzowicach ma odprawiać do 9 mln pasażerów rocznie.

Przesądzona jest również budowa drugiego pasa startowego, który ma mieć 3,6 km długości. Sprawi to, że w Pyrzowicach będą mogły bez problemów lądować wszystkie samoloty świata. Dziś port - dysponujący pasem startowym o długości 2,8 km - również może przyjmować największe samoloty, jednak startując, muszą mieć one ograniczone ilości paliwa. Kiedy nowy pas startowy będzie gotowy, stary zostanie przekształcony w drogę kołowania. Uznano bowiem, że Pyrzowicom nie są potrzebne dwa równolegle pasy startowe, bo takie funkcjonują tylko na największych lotniskach świata.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
w Pyrzowicach lotnisko port lotniczy dotacja rozbudowa inwestycja terminal pas startowy Infrastruktura i Środowisko Okęcie Balice Cezary Orzech Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze GTL Węglokoks hotel pasażer samoloty s.a dlugosc lotniska pyrzowice pasa startowego na dotacje nowy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję