TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Deutche Bahn będzie jeździć po Polsce!

Od stycznia 2007 roku pociągi jeżdżące z Berlina do Moskwy będą wozić towary przez Polskę bez udziału naszych kolei. Natomiast rok później będą wozić też pasażerów. Deutsche Bahn rozpoczęło rekrutację polskich kolejarzy oraz szykuje się do ekspansji, wykorzystując liberalizację polskiego rynku kolejowego.


Na polskich torach kolejowych szykuje się wielka rewolucja. Pomimo, że rząd uspokaja, że "zmiany będą stopniowe", przedstawiciele branży oraz eksperci nie ukrywają wątpliwości - Będzie, jak po wejściu tanich linii lotniczych, a na kolei zupełnie nie jesteśmy na to przygotowani.

Obecnie po polskich torach mogą jeździć wyłącznie polscy przewoźnicy. Jednak wchodząc do Unii Europejskiej, Polska zobowiązała się do otwarcia rynku również dla zagranicznych firm: 1 stycznia 2007 roku dla przewozów towarowych, a rok później dla pasażerów.

Niemieckie koleje rozpoczęły już poszukiwania pracowników w pasażerskich spółkach PKP. Kuszą ich laptopami i wysokimi zarobkami. Jeden z menedżerów PKP Intercity wyznał - To temat, o którym mówi się cicho po korytarzach. Naszym pracownikom proponowane są po szkolenia w Niemczech, samodzielne stanowiska do robienia analiz i przygotowywania planów. Klasyczny wywiad gospodarczy.

Dyrektor w C.Hartwig Katowice, międzynarodowego operatora logistycznego wyznał - Do Deutsche Bahn odszedł właśnie jeden z moich kolegów. Wiem, że Niemcy rozmawiają z kolejnymi.

Propozycję pracy dla niemieckich kolei otrzymał także Jacek Prześluga, były prezes PKP. Jednak nie przyjął propozycji. Zaznacza - To, że Niemcy szukają u nas ludzi, świadczy o tym, jak poważnie myślą o naszym rynku. A dziś każdy, kto będzie potrafił rozkład jazdy dostosować do popytu, będzie miał wyższą kulturę obsługi klientów i lepsze wagony, wygra z polskimi kolejami. Polskie firmy cargo i pasażerskie są absolutnie nieprzygotowane na wejście konkurencji z Zachodu.

Obecnie w Polsce rynek kolejowy podzielony jest pomiędzy różne spółki PKP między innymi: Cargo, Przewozy Regionalne, Linie Kolejowe i Intercity. Adrian Furgalski, ekspert rynku kolejowego oraz dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR podkreślił - W przewozach towarowych jest też sporo małych prywatnych przewoźników. Ich udział w rynku rośnie, co pokazuje tylko, jak słaby jest państwowy moloch PKP Cargo.

Jeszcze nie wiadomo co stanie się z polskimi firmami po 1 stycznia 2007 roku. Adrian Furgalski zaznacza - To po części wróżenie z fusów. Pewne, że PKP Cargo do konkurencji jest przygotowane bardzo mizernie. Otwarcie rynku będzie oznaczać, że nasze lokomotywy będą mogły jechać z towarem i do Portugalii. Ale polski tabor jest przestarzały i nie przekroczy zachodniej granicy.

Deutsche Bahn podczas wymiany lokomotyw w ostatnich latach wzięły pod uwagę również polskie trakcje. Zakupiły tzw. maszyny dwusystemowe, które będą mogły jeździć także po polskich szynach. Furgalski uważa - Można się spodziewać, że firmy zagraniczne mające swoje fabryki w Polsce będą po ich produkty wysyłać własnych przewoźników. Dziś na przykład 90% produkcji VW i Opla w Polsce jest eksportowana na Zachód. Prawdopodobnie w przyszłym roku samochody te pojadą na platformach Deutsche Bahn.

Kilka miesięcy temu niemiecko-rosyjska spółka logistyczna w obecności kanclerz Merkel oraz prezydenta Putina powołały Russkije Żeleznyje Dorogi i DB.

W komunikacie Deutsche Bahn można przeczytać: "Nowa spółka będzie zarządzać łańcuchem dostaw opartym o przewozy kolejowe, łącząc Rosję z globalną siecią logistyczną Deutsche Bahn. Integracja dwóch takich podmiotów jak globalny DB i rosyjski RZD znacznie poprawi ich wspólną pozycję na rynku przewozów kolejowych w Rosji oraz wzmocni ogólną konkurencyjność spółek kolejowych w wymianie pomiędzy Europą, Rosją i Azją".

Furgalski podkreśla - Dziś w przewozach między Rosją a Niemcami pośredniczy nasze PKP Cargo. W przyszłym roku niemieckie lokomotywy i pociągi z towarami będą mogły swobodnie przejeżdżać przez nasz kraj. Umów niemiecko-rosyjskich jest więcej.

Sławomir Sadowski z biura informacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa uspokaja - Nie ma mowy o nagłym zwrocie. To będzie długi proces i nie ma powodów do nerwowości.

Obecnie przygotowywane jest połączenie przestarzałego PKP Cargo z nowocześniej zarządzanym C.Hartwig Katowice. Jacek Tarkowski, prezes Hartwiga poinformował - Stawiamy na elastyczność i poprawianie obsługi klienta. Połączenie z PKP Cargo otworzy nam drogę do większych zleceń, a partnerom pozwoli wykorzystać nowocześniejsze procedury zarządzania i obsługi. Zmieniamy się, ale na wszystko potrzeba pieniędzy.

Jednak polskim kolejom brakuje przede wszystkim środków finansowych. Adrian Furgalski wyjaśnia - Dobrze radzi sobie tylko PKP Intercity i powinno trafić na giełdę. Przewozy Regionalne są skrajnie nieefektywne. Rząd nie ma zupełnie pomysłu, co z nimi zrobić. Tymczasem niedawno Francuzi dostali zgodę Komisji Europejskiej na dofinansowanie swoich kolei kwotą 1,6 mld euro. Do Deutsche Bahn niemiecki rząd dopłaca kilka miliardów euro rocznie. Polski rząd na dofinansowanie kolei przeznacza nieco ponad miliard złotych. Trudno spodziewać się naszej wygranej w starciu z taką konkurencją.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Deutche Bahn kolej tory kolejowe PKP Intercity C.Hartwig Katowice rekrutacja Jacek Prześluga PKP Intercity Cargo Przewozy Regionalne Linie Kolejowe Adrian Furgalski przewóz towarów lokomotywy Russkije Żeleznyje Dorogi Sławomir Sadowski Jacek Tarkowski polskie koleje deutsche w polsce niemieckie koleje db rozkład 2006 2007 praca


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję