Pozytywne strony kontroli UOKiK
Zakończyła się kolejna kontrola wybranych losowo organizatorów turystyki, którzy w minionym roku stosowali w umowach niedozwolone klauzule.
Wiceprezes UOKiK dr Ewa Kubis w czasie konferencji prasowej zorganizowanej w UOKiK 10.09.2004 r. stwierdziła, że większość przedsiębiorców branży turystycznej (111), których wzorce umowne były kwestionowane w roku 2003, zastosowało się częściowo lub w całości do zaleceń UOKiK. Tylko w stosunku do 26 z nich Urząd skierował pozwy do sądu oraz wydał 10 decyzji o naruszeniu zbiorowych interesów konsumentów. Podkreśliła dobrą współpracę z Odziałem Mazowieckim Polskiej Izby Turystyki, reprezentowanym przez wiceprezesa Dariusza Wojtala. Zwrócił on uwagę na fakt, że załatwianie interesów turysty nie może odbywać się kosztem biur podróży. Należy zadbać o zwiększenie świadomości klienta, ponieważ niejednokrotnie nie zdaje on sobie sprawy z treści umowy.
Dzięki współpracy z UOKiK dopracowaliśmy się ucywilizowanej wersji umowy z klientem, czyli zasad, które są zgodne z prawem, zapisane w Ustawie o Usługach Turystycznych i są powszechnie stosowane. Warunki, które oferuje biuro są przełożeniem jego faktycznych możliwości. Kontrole UOKiK spowodowały, że firmy turystyczne bardziej konsekwentnie odnoszą się do treści zawartych w umowach, a większość biur stara się przekazywać klientowi bardziej kompletne informacje dotyczące imprezy. Zależy nam bowiem na tym, żeby mieć jak najmniej sytuacji konfliktowych - dodał Wojtal.
Statystyki mówią same za siebie. Znamienne jest to, że Polska Izba Turystyki i Mazowiecki Oddział PIT odnotowały w tym sezonie letnim znacznie mniej skarg aniżeli w analogicznym okresie minionego roku. Większość z nich została załatwiona polubownie na drodze mediacji. PIT opracował Kodeks Dobrych Praktyk na rynku usług turystycznych, który ma na celu zapewnienie usług na najwyższym poziomie. Projekt autorski wiceprezesa PIT Pawła Niewiadomskiego ma być skonsultowany z branżą turystyczną w najbliższym czasie.
Ewa KUBIS zwróciła uwagę na kolejną akcję UOKiK-u realizowaną wspólnie z Komisją Europejską, a mającą na celu podniesienie świadomości polskich przedsiębiorców. Zaznaczyła jednocześnie, że program ten będzie dotyczył innych sfer gospodarki, nie ograniczy się wyłącznie do turystyki (www.uokik.gov.pl)
Jednocześnie Prezes Kubis zapowiedziała już w październiku kolejną kontrolę podmiotów działających na rynku usług turystycznych, której wyniki zostaną przedstawione w grudniu jeszcze przed sezonem zimowym.
mf
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Zmiany weryfikowania znajomości angielskiego u pilotów!
Rolnik otwierający gospodarstwo agroturystyczne może otrzymać wsparcie z UE
Katastrofa samolotu w Wenezueli. 15 osób zginęło
Zmiany w serwisie TUR-TARGI.PL
Programy lojalnościowe w turystyce
Rumunia: Zamek księcia Draculi wraca do właścicieli
Objazd do lotniska w Pyrzowicach!
Nowe prawo na kolei. PKP będzie musiało oddawać pieniądze za spóźnione i odwołane pociągi
Okęcie - dodatkowe stanowisko odprawy pasażerów Swiss
PKP Intercity: podwyżki cen biletów
Protesty przeciwko kontrolom na granicy USA
Qantas Airways kupiło 115 Boeingów!
LOT Services nowym agentem obsługi naziemnej
Zmienił się dyrektor Działu kluczowych klientów sektora komunikacji lokalnej MAN w Niemczech
Wizz Air rozbudowuje bazę w Polsce
Udaremniony przemyt kokainy na londyńskim Heathrow
Egipskie zabytki już dostępne dla zwiedzających
Wioska indiańska - nowa atrakcja w Jaworznie