TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kupiło kolejny PKS

Łódzkie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne kończy zakup PKS-u z Nowego Targu. Jest już właścicielem PKS-u z Myślenic i zapowiada, że na tym nie koniec. - Dużej firmie łatwiej jest przetrwać - wyjaśniają łodzianie.


W ciągu najbliższych trzech miesięcy łódzkie MPK przejmie PKS Nowy Targ. - Trwają już ostatnie uzgodnienia umowy. W ciągu trzech miesięcy podpiszemy umowę i zakończymy proces przekazywania nowotarskiej firmy łodzianom - zapowiada rzeczniczka wojewody małopolskiego Małgorzata Woźniak. O sprzedaży PKS-u z Nowego Targu zdecydowało Ministerstwo Skarbu, które było dotychczas jego właścicielem.

Jest to już drugi zakup łódzkiego przewoźnika w Małopolsce. Na początku bieżącego roku przejął on od gminy Myślenice 82% udziałów w PKS Myślenice za 2,1 mln zł . - Uratowaliśmy w taki sposób 160 miejsc pracy oraz dworzec leżący przy zakopiance. A doświadczenie łodzian pomoże obniżyć koszty naszego PKS-u - twierdziły władze Myślenic. Łódzkie MPK zobowiązało się także do budowy nowego dworca autobusowego w Myślenicach. Zajmie on część działki, na której obecnie zatrzymują się autobusy. Na pozostałym terenie kupcy z Myślenic planują wybudować galerię handlową.

Nieznane są jeszcze zobowiązania w Nowym Targu. Jednak i w tym przypadku MPK Łódź nie przejmie całości przedsiębiorstwa, ale utworzy spółkę ze Skarbem Państwa. Skarb wniesie PKS w Nowym Targu, a MPK pieniądze. Łodzianie zobowiązali się także do wprowadzenia programu inwestycyjnego i do utrzymania zatrudnienia na dotychczasowym poziomie w ciągu najbliższych trzech lat. Związki zawodowe PKS-u wynegocjowały dodatkowo pakiet socjalny. Na razie ani wojewoda małopolski, ani łodzianie nie chcą zdradzać szczegółów kontraktu przed jego podpisaniem.

Przejmując małe PKS-y, łódzka farma buduje dużą, stabilną finansowo firmę. MPK zajmuje się zresztą nie tylko przewozami, ale również wykonuje prace remontowe na torach w wielu miastach Polski, oraz remontuje tabor. Generalnie chodzi o to, aby zarabiać - wyjaśnia rzecznik łódzkiego MPK Marcin Małek. Dodaje także, że na zewnętrznych kontraktach MPK jest w stanie zarobić tyle, że w ciągu trzech ostatnich lat wymieniło 120 autobusów na nowe (wszystkich ma 400), a w tym roku zamierza kupić kolejne 50. - Na przejęciu PKS Nowy Targ mamy zyskać zarówno my, jak i oni. Nie będziemy z tej firmy wyciskać pieniędzy jak cytryny. Ona ma zacząć przynosić dochody - zapowiada optymistycznie Małek. - Wielkiej firmie zawsze łatwiej negocjować tańsze kontrakty, na przykład na dostawy paliwa czy części. Dlatego nie wykluczam, że jeżeli pojawi się okazja, będziemy kupowali jeszcze inne tego typu firmy - zapowiada rzecznik.

- Nie znam szczegółowo osiągnięć finansowych łódzkiego przewoźnika, jednak te zakupy wydają mi się być ryzykownym interesem - mówi prezes krakowskiego MPK Julian Pilszczek. - Bałbym się dopłacać do PKS Nowy Targ nim stanie on na nogi. Z tego samego względu my nie zainteresowaliśmy się kupowaniem PKS Kraków - dodaje. Według niego krótkie trasy autobusowe pozamiejskie zawsze będą nieopłacalne; rentowne mogą być jedynie trasy dalekobieżne. - W Krakowie gmina dopłaca do każdego biletu autobusowego i tak jest w każdym mieście. Dlaczego inaczej ma być w Nowym Targu? Na krótkich trasach przyszłość mają tylko tory, czyli kolej i tramwaje - podkreśla.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Łódź Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne MPK Łódź MPK PKS Nowy Targ PKS Myślenice w Małopolsce w Nowym Targu autobus przewozy Ministerstwo Skarbu Małgorzata Woźniak remonty Marcin Małek ulian Pilszczek PKS Kraków kolej tramwaje




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję