Subskrypcja
Subskrypcja

Szukaj
Szukaj





Warszawa nadal liderem. Lublinek najszybciej rozwijającym się portem!

Warszawa nadal liderem, a łódzki Lublinek najszybciej rozwijającym się portem - to wnioski z ostatnich podsumowań ruchu lotniczego w Polsce.


Urząd Lotnictwa cywilnego podsumował ruch lotniczy (zarówno regularny jak i czarterowy) w polskich portach w pierwszym kwartale 2006 roku. Wnioski z analizy nasuwają się same. I tak:

- na polskim rynku trwa znakomita koniunktura - tylko w pierwszym kwartale 2006 r. polskie lotniska obsłużyły ponad 2,7 mln pasażerów, czyli o 34% więcej niż w analogicznym okresie 2005 roku;

- na rynku lotniczym Polski nadal mocno dominuje Warszawa, która w pierwszym kwartale 2006 roku obsłużyła 56% wszystkich pasażerów korzystających z polskich portów. Kolejne miejsca należą się Balicom (ponad 14%) i Pyrzowicom (ponad 8%);

- największy przyrost liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do tego samego okresu 2005 roku, odnotował port lotniczy w Warszawie (+210 tys. pasażerów), Krakowie (+128 tys.), Gdańsk (+85 tys.) i Wrocław (+63 tys.);

- największą procentową dynamikę rozwoju odnotował łódzki Lublinek - wzrost liczby pasażerów o 4471%, następny jest port w Zielonej Górze (1564%).

- najmniejszą procentową dynamikę odnotowała Warszawa - obsługując w pierwszym kwartale 2006 roku tylko 15,74% więcej pasażerów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego;

- zauważalna jest zmiana struktury przewozów lotniczych w Polsce. Wciąż największy udział w rynku ma Port Lotniczy im. Fryderyka Chopina w Warszawie, który w I kwartale br. obsłużył 56 % wszystkich pasażerów korzystających z polskich lotnisk. Ale jest to znacząco mniejszy udział, niż w latach poprzednich - stołeczne lotnisko obsłużyło w 2005 roku 61% wszystkich podróżujących, a w 2004 r. aż 68 %. ULC przewiduje więc, iż w ciągu nadchodzących lat struktura przewozów ulegnie dalszej zmianie i ok. 2020 roku większość połączeń będzie wykonywana do regionalnych portów.

Szczegółowe statystyki ruchu za pierwszy kwartał 2006 roku w polskich portach lotniczych przedstawiamy poniżej:


Porównanie ruchu pasażerskiego - ruch regularny oraz czartery
(I kwartał 2006 / I kwartał 2005 / I kwartał 2004)



miasto200420052006zm. 2006/2005zm. 2005/2004zm. 2006/2004
1. Warszawa, Okęcie10823261332789154250715,74%23,14%42,52%
2. Kraków, Balice11255325969038749249,21%130,73%244,28%
3. Katowice - Pyrzowice4818717867022773627,46%270,78%372,61%
4. Wrocław - Strachowice727666799613055692,01%-6,56%79,42%
5. Poznań - Ławica553495128410000995,01%-7,34%80,69%
6. Łódź - Lublinek1764665303994471,28%-62,30%1623,30%
7. Gdańsk - Rębiechowo8337911822120334772,01%41,79%143,88%
8. Szczecin - Goleniów205311807740405123,52%-11,95%96,80%
9. Bydgoszcz4230450431282594,54%6,48%639,53%
10. Rzeszów180651354048729259,89%-25,05%169,74%
11. Zielona Góra169301349--100,00%-20,32%
12. Szczytno0000,00%0,00%0,00%
Suma15008432045436274381134,14%36,29%82,82%


Źródło: Opracowanie ULC na podstawie informacji uzyskanych z portów lotniczych



ULC szacuje również, iż rynek lotniczy w Polsce ma więc przed sobą bardzo dobre perspektywy. Zgodnie z prognozami urzędu w 2030 roku liczba odprawionych pasażerów w Polsce może przekroczyć nawet 63 mln, więc konieczne są kolejne inwestycje w infrastrukturę lotniskową, mające na celu obsłużenie zwiększonego przepływu pasażerów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:




Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij