TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Biopaliwo - szansa na obniżenie kosztów

Już niedługo na polskich stacjach paliw będzie dostępne nowe paliwo: 20% biodiesel i benzyna z ponad 5% spirytusu.


Pozytywne doświadczenia z używaniem biodiesla ma wrocławskie Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne, którego roczne zużycie ropy wynosi 9 mln litrów. MPK postanowiło skorzystać z francuskich wzorców, gdzie autobusy jeżdżą na mieszance diesla (70%) i spirytusu (30%).

Badania były nadzorowane między innymi przez Wojskową Akademię Techniczną, Uniwersytet Wrocławski i Politechnikę Wrocławską. Wstępne wyniki wyszły pozytywnie. Uznano, że autobusy mogą korzystać z nowego paliwa bez żadnych zmian konstrukcyjnych. Podobnie jest z ciężarówkami i maszynami rolniczymi.

W przypadku samochodów osobowych nowe prawo pozwala na dodanie nawet 20% biokomponentów, czyli spirytusu lub olejów. Już od wielu miesięcy rafineria w Trzebini, należąca do koncernu Orlen sprzedaje takie paliwo. Robi to jednak nielegalnie i dlatego została ukarana przez Urząd Regulacji Energetyki karą miliona złotych.

Andrzej Szczęśniak, były prezes Polskiej Izby Paliw Płynnych i zwolennik biopaliw radzi co robić, aby biodiesel nie zaszkodził samochodom osobowym. Według niego przed pierwszym tankowaniem należy sprawdzić, czy producent wydał gwarancję bezpieczeństwa stosowania biodiesla. Wyjaśnia - Ma to znaczenie zwłaszcza dla posiadaczy nowych aut, gdyż pozwala zachować gwarancje producenta i sprzedawcy, a jednocześnie rękojmię pogwarancyjną.

Koncern Volkswagen zezwala na wlewanie do wszystkich diesli od rocznika 1996 nowego paliwa. Robi to pomimo sprzeciwu dostawcy pomp wtryskowych, firmy Bosch, która nie honoruje warunków gwarancji dla swoich wyrobów. Jens Haupt z branżowej organizacji producentów i dystrybutorów biodiesla AGQM tłumaczy - Bo odpowiedzialność za dopuszczenie do stosowania biodiesla bierze na siebie koncern Volkswagen jako końcowy producent.

Już od ośmiu lat Rafineria Gdańska dodaje w niewielkich ilościach bioetanol i biometanol, czyli odwodniony surowy spirytus do swoich paliw.

Według założeń Narodowego Celu Wskaźnikowego zgodnego z unijnymi wymogami po 1 stycznia 2007 roku w polskim bioetanolu stężenie spirytusu będzie mogło znacznie przekroczyć 5%. Aby Polska mogła osiągnąć 5,75% udział biopaliw w rynku transportowym w 2010 roku, teraz musi dodawać więcej spirytusu.

Włodzimierz Sel, przewodniczący zespołu rzeczoznawców samochodowych PZMotu zapewnia - Osiem procent jest absolutnie bezpieczne dla silników benzynowych. Prowadzę badania w tej dziedzinie razem z Politechniką Warszawską od lat 80. Jeździliśmy autami nawet z 15-procentowym udziałem bioetanolu i biometanolu i nic się nie działo. Te starsze nawet lepiej jeżdżą, bo nie ma tam wrażliwych na zanieczyszczenia wtryskiwaczy.

Inni specjaliści uważają, że spirytusowa mieszanka szkodzi, gdy na stacji benzynowej do paliwa została dolana jeszcze woda. Wówczas alkohol wytrąca wodę z paliwa, co może doprowadzić do zniszczenia silnika.

W celu nadrobienia utraty mocy w nowoczesnych silnikach, można zastosować dodatkowo tzw. chip-tuning, czyli zamontować urządzenia poprawiające moc silnika. Zmieniają one dane wychodzące z głównego komputera samochodu i weryfikują dostarczanie ilości paliwa do cylindra w zależności od ilości powietrza, temperatury silnika i powietrza, obrotów oraz przyspieszenia. Koszt zakupu wraz z montażem w wyspecjalizowanych serwisach tuningowych wynosi od 1,5 do 2 tys. zł.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
biopaliwo biodiesel benzyna paliwo stacja benzynowa ropa dodatki spirytus olej silnik samochodu rafineria Andrzej Szczęśniak Volkswagen Bosch AGQM Rafineria Gdańska Narodowy Cel Wskaźnikowy Włodzimierz Sel bioetanol biometanol Politechnika Wrocławska chip-tuning biopaliwa w na z do stacje benzynowe paliw jakich bio




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję