TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






LOT na krawędzi przepaści?

Kryzys i katastrofa, to jedyne słowa trafnie określające sytuację finansową PLL LOT. Prywatyzacja to jedyny, według Ministerstwa Skarbu ratunek dla polskich linii lotniczych.


W ubiegłą środę odbyło się posiedzenie sejmowej komisji skarbu, na które zaplanowano dyskusję o sytuacji LOT. Powodów do zadowolenia nie miał prezes spółki Krzysztof Kapis, który pod swoim adresem usłyszał listę zarzutów od wiceszefa komisji Aleksandra Grada (PO). Podobno prezes Kapis nie przygotował się odpowiednio do spotkania, w związku z czym Aleksander Grad przerwał rozmowy i dał miesiąc zarządowi linii lotniczych na dostarczenie danych o planach rozwoju spółki.

Kilka dni wcześniej, minister skarbu Wojciech Jasiński w swojej wypowiedzi na temat LOTu, zgodził się, że firma wymaga działań naprawczych gdyż jak określił "od 15 lat pikuje w dół".

Z danych Ministerstwa Skarbu, które jest w posiadaniu większościowego pakietu udziałów krajowych linii wynika, że tylko na przewożeniu pasażerów w tym roku spółka zanotowała straty rzędu 3,8 mln zł. Za to rok wcześniej LOT osiągnął z tego tytułu 9,5 mln zł zysku. Na innych polach działalności firmy nie jest lepiej. - Nastąpił spadek wypełnienia samolotów na trasach krótkich i średnich. W połączeniach atlantyckich mamy trend malejący. Wskaźniki punktualności i regularności są gorsze od europejskiej konkurencji. Spadły wpływy z biletów i udział LOT w rynku lotów do i z Polski - wylicza Paweł Kozyra, rzecznik ministerstwa skarbu.

LOT uratować może jedynie szybka prywatyzacja. Dzięki niej spółka będzie mogła zakupić nowe samoloty i wprowadzić nowe połączenia. Na to w jaki sposób prywatyzacja ma być wykonana musi wyrazić zgodę oprócz resortu skarbu, syndyk upadłej linii Swiss Air. Posiada on 25,1 procent udziałów LOT, co daje mu prawo do blokowania wszelkich decyzji. Posłowie na środowym posiedzeniu komisji zastanawiali się właśnie nad możliwościami pozbawienia syndyka jego przywileju. Jednym ze sposobów jest podwyższenie kapitału LOTu.

Według Ministerstwa Skarbu Państwa dobrym rozwiązaniem byłoby przeprowadzenie oferty publicznej PLL LOT na przełomie lat 2007/2008. Główny problem spółki polega na tym, że rozwija się znacznie wolniej niż rynek. - Dlatego MSP widzi konieczność dokapitalizowania LOTu poprzez GPW - powiedział w środę wiceminister skarbu Ireneusz Dąbrowski.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
LOT PLL LOT polskie linie lotnicze krajowy przewoźnik katastrofa sytuacja finansowa posiedzenie sejmowej komisji skarbu sytuacja LOTu prezes spółki Krzysztof Kapis wiceszef komisji Aleksandrer Grad (PO) zarząd linii lotniczych minister skarbu Wojciech Jasiński Ministerstwo Skarbu Państwa MSP dane Ministerstwa Skarbu większościowy pakiet udziałów przewożenie pasażerów zyski straty spadek wypełnienia samolotów połączenia atlantyckie trasy wskaźniki punktualności i regularności Paweł Kozyra rzecznik ministerstwa skarbu prywatyzacja syndyk upadłej linii Swiss Air 25 1 procent udziałów LOT prawo do blokowania decyzji podwyższenie kapitału LOTu oferta publiczna PLL LOT dokapitalizowanie LOTu GPW wiceminister skarbu Ireneusz Dąbrowski


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję