TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Okęcie: rozpoczęły się odprawy pasażerów na Terminalu 2

Po trzech latach prac nad nowym terminalem na Okęciu, w środę 12 marca rozpoczęto pierwsze odprawy. Jako pierwsi kontroli na Terminalu 2 zostaną poddani pasażerowie rejsów międzynarodowych. Natomiast pełny ruch na nowym terminalu ma się rozpocząć 20 marca.


Na początku w hali odlotów będą odprawiane tylko loty czarterowe, później do terminalu będą przenoszone również odprawy regularnych lotów.

Inwestycja, która trwa już trzy lata, po dwukrotnej renegocjacji cen warta jest blisko 250 mln USD. Po wielokrotnym przesuwaniu terminu zakończenia prac, terminal miał być gotowy w maju ubiegłego roku. Natomiast w październiku 2007 roku Jerzy Polaczek, ówczesny minister transportu nakazał zerwać kontrakt z hiszpańsko-polskim konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela. Po wyrzuceniu wykonawców z budowy, nadzór nad pracami przejęły Polskie Porty Lotnicze.

Konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex-Estudio Lamela wygrało przetarg na budowę Terminala 2 w 2002 roku. Wówczas kontrakt opiewał na blisko 200 mln USD. W lutym 2006 roku przedstawiciele PPL poinformowali posłów z sejmowej Komisji Infrastruktury, że część Terminala 2 zostanie oddana do użytku do końca maja 2006 roku, natomiast cała inwestycja zostanie zakończona w połowie 2007 roku. Jednak w sierpniu zapowiedziano oddanie hali przylotów na listopad 2006 roku. Ten termin został dotrzymany, jednak hala odlotów i Pirs Północny nie był gotowy aż do dnia dzisiejszego.

Jerzy Polaczek uznał, że do opóźnień w rozbudowie Okęcia doszło z winy konsorcjum firm Budimex-Ferrovial-Estudio Lamela. Dlatego też ustalił karę w wysokości 70 tys. USD za każdy dzień zwłoki. Termin oddania terminalu przełożono na wrzesień, jednak straż pożarna miała zastrzeżenia do zabezpieczeń przeciwpożarowych i termin ten też nie został dotrzymany.

W połowie października ubiegłego roku, PPL odstąpiło od umowy z konsorcjum Ferrovial-Budimex-Estudio Lamela na budowę Terminalu 2. Powodem był brak akceptacji przez Komendę Główną Państwowej Straży Pożarnej dla rozwiązań, które proponowało konsorcjum. Brak zgody straży nie pozwalał na uzyskanie wymaganego przez prawo pozwolenia na użytkowanie oraz uruchomienie hali odlotów.

Na początku lutego tego roku konsorcjum wróciło do prac na Okęciu. Kilka dni temu straż pożarna, a następnie nadzór budowlany zezwoliły na użytkowanie hali odlotów Terminalu 2 na Okęciu.

Gdyby Terminal 2 nie został oddany przed końcem marca, Polska byłaby jedynym krajem Unii, którego główne lotnisko nie byłoby przygotowane do obsługi ruchu wewnątrzwspólnotowego. Wówczas obywatele Unii Europejskiej musieliby stać na Okęciu w kolejkach oraz legitymować się Straży Granicznej tak samo jak podróżni spoza Wspólnoty.

Dzięki nowemu terminalowi, z Okęcia będzie mogło korzystać 12 mln pasażerów rocznie. Nowy terminal ma 110 tys. metrów kwadratowych powierzchni, czyli ponad dwa razy więcej niż Terminal 1.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Okęcie Warszawa lotnisko port lotniczy Terminal 2 hala odlotów odprawa Jerzy Polaczek konsorcjum Lamela straż pożarna termin pasażerów na okęciu odprawy terminy terminalu z do okecie pasazerow okeciu




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję