TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




Kolejna spółka PKP i podwyżka cen biletów?

Jeśli Sejm zgodzi się na powołanie kolejnej spółki z grupy PKP - Bilety Kolejowe - ceny biletów na przejazdy pociągami mogą wzrosnąć nawet o 9%.


O powołanie nowej spółki stara się zarząd grupy PKP - poinformowała "Rzeczpospolita". Spółka miałaby się zajmować sprzedażą biletów na pociągi wszystkich pasażerskich przewoźników kolejowych działających na terenie Polski. Z tego tytułu miałaby też pobierać prowizję - ok. 9% wartości sprzedanego biletu. - Na początku jedynym udziałowcem spółki ma być PKP SA, a w drugim etapie, w 2010 r., przystąpią do niej przewoźnicy kolejowi - zapowiada Michał Wrzosek, rzecznik PKP.

Zanim to jednak nastąpi, nie będą mieli oni żadnego wpływu na działalność następnej spółki z holdingu PKP. Ma ona zarabiać nie tylko na marży od sprzedaży biletów, ale także na udostępnianiu przewoźnikom baz danych i poddzierżawianiu im kas biletowych. Obecnie wszystkie kasy są własnością PKP SA. Nowa spółka do 2010 r. miałaby zostać ich głównym dzierżawcą. Firma ma zostać wyposażona także w kosztowne programy informatyczne do obsługi sprzedaży biletów. Na razie nie wiadomo jednak, kto miałby za to zapłacić (w grę może wchodzić również przejęcie systemu budowanego obecnie przez PKP InterCity).

W 2007 roku z usług przewoźników pasażerskich z grupy PKP skorzystało 221 mln osób. W 2009 r. przewoźnicy kolejowi staną się niezależni od PKP. Przewozy Regionalne przejdą na własność samorządów, samorząd warszawski wejdzie w posiadanie Kolei Mazowieckich, InterCity z kolei ma trafić na giełdę. Z czasem, obok już jeżdżącej po polskich torach brytyjskiej Arrivy, będzie się pojawiać coraz więcej prywatnych przewoźników. Proponowana przez PKP wspólna sprzedaż biletów nie podoba im się. - Jest to sposób PKP na zachowanie kontroli nad rynkiem po planowanej liberalizacji - twierdzi Maciej Królak, rzecznik Arrivy. Jego zdaniem taka spółka byłaby dobrym i korzystnym dla wszystkich przewoźników rozwiązaniem, gdyby była kontrolowana przez nich samych albo przez niezależnego operatora. - Moje wątpliwości budzi przede wszystkim to, że będzie to następna spółka w holdingu PKP - wyjaśnia.

- W Wielkiej Brytanii problem wzajemnej sprzedaży biletów przez przewoźników został rozwiązany przez powołanie specjalnego stowarzyszenia zajmującego się rozliczeniami. Kasy są zazwyczaj własnością tej spółki kolejowej, która z danego dworca odprawia największą liczbę pociągów. I ten system działa sprawnie - zaznacza Królak.

Prawdopodobne jest jednak, że Sejm nie zgodzi się na powołanie nowego podmiotu w kształcie proponowanym przez PKP. Wątpliwości już zgłosili posłowie wszystkich klubów parlamentarnych. Także eksperci nie są przekonani do pomysłu. - Spółka ma się rozliczać z przewoźnikami raz w miesiącu. Oznacza, że będzie ona przetrzymywać kilkaset milionów złotych miesięcznie - obawia się Adrian Furgalski, dyrektor Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Jak dodaje, dla wielu przewoźników może się to oznaczać problemy z płynnością finansową.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
PKP Polskie Koleje Państwowe Bilety Kolejowe Przewozy Regionalne spółka ceny bilet sprzedaż biletów pociągi przewoźnik PKP SA Arriva Michał Wrzosek PKP InterCity Koleje Mazowieckie Maciej Królak Sejm Adrian Furgalski Zespół Doradców Gospodarczych TOR kolej cena biletu Kraków Wiedeń podwyżka cen do nowa z biletow na w 2008 kasy przewoźników przewoznikow podwyżki 2009


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję