TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak zarobić na SPA?

W Polsce liczba hoteli, które posiadają rozbudowane zaplecze odnowy biologicznej wciąż rośnie bardzo szybko. Wszyscy inwestorzy kierują się nadzieją, że takie inwestycje mają szansę na dobre prosperowanie ze względu na swoją wyjątkowość.


Bardzo często doświadczenie ów inwestorów w prowadzeniu SPA jest niewielkie lub po prostu żadne. Zdarza się, że nie biorą oni niestety pod uwagę podstawowych dla hotelu wskaźników, np. RevPar* (z ang. Revenue Per Available Room). Do końca nie mają sprecyzowanego wyposażenia przyszłego obiektu, czy też jego powierzchni, ani nawet świadczonych w przyszłości usług, a to przecież ma niezaprzeczalny wpływ na opłacalność interesu.

Jak zatem zarobić na SPA? Sama budowa gabinetów nie jest prosta, ale nie jest też niemożliwa. Bardzo trudną sztuką natomiast jest przyciągniecie dzięki nim do hotelu nowych gości. Tak samo jak gastronomia, SPA nie jest oddzielonym od obiektu hotelowego biznesem. Wszystkie koszty: energia, marketing, czy codzienne utrzymanie najczęściej nie są dzielone na poszczególne działy hotelu.

Właśnie (między innymi) dlatego czasem bardzo trudno jest ocenić opłacalność SPA. Jest tylko jedna możliwość, aby dowiedzieć się jaki wpływ na całokształt dochodu hotelu ma obiekt SPA. Dane o kosztach codziennego utrzymania trzeba umieszczać w sprawozdaniach operacyjnych dotyczących SPA. Hotelarze z Zachodu z doświadczenia wiedzą, że entuzjazm w przewidywaniach zyskowności tego interesu bywa nadmierny. Londyńska firma HVS, specjalizująca się w doradztwie hotelowym zebrała dane z 20 tego typu obiektów, zyski z takiej inwestycji wahają się w granicach: 0-29 proc. (bez kosztów stałych i operacyjnych). Inwestorzy tymczasem mieli nadzieję na zyski rzędu 30-40 proc.

SPA nie można postrzegać jako interesu, który sam w sobie przynosi bardzo duże zyski. Najczęściej są one rzędu jedynie 30 proc. wartości całej inwestycji. Reszta to wynik zwiększenia średniorocznego obłożenia (choćby o 3-4 proc.), a także większej ceny za pokój (5 proc. więcej). Mimo to, warto jest prowadzić tego typu obiekt efektywnie. Bezpośrednie profity ze SPA nie mogą być głównym celem. Dodawanie kolejnych ofert usług, czy też drobne prezenty dla stałych gości SPA są zasadne tylko wtedy, kiedy zwiększają one obłożenie i ReyPar ów hotelu. Dodanie usług może uchronić obiekt przed spadkiem obrotów, średniej ceny za pokój lub też obłożenia.

Wśród ludzi z branży (i nie tylko) panuje opinia, że SPA wpływa na odbiór hotelu, jego standardu przez gości. Rokuje się, że inwestycje w tego typu interes będą w przyszłości przynosiły duże zyski, ale jedynie w przypadku hoteli z wyrobioną marką, właściwie wypromowanych. Poza tym, wszystkie hotele dzięki SPA zwiększą swoją wartość oraz będą stanowiły fundament marketingowy obiektu swojej klasy. Największym zyskiem dla obiektu hotelowego jest zwiększenie ilości gości, przy najmniejszej choćby podwyżce cen.

Dzięki wielości i oryginalności projektów architektonicznych, nie ma dwóch takich samych obiektów tego typu. Różne są także usługi świadczone w jacuzzi, saunach, basenach, czy gabinetach odnowy biologicznej. Nadal nie ma jednoznacznej definicji jaki obiekt zasługuje na miano SPA, a jaki już nie. W przyszłości jednak będą musiały powstać jasne kryteria, które gabinet będzie musiał spełnić. Liczba tego typu obiektów rośnie w bardzo dużym tempie. Nic dziwnego, w końcu wszystkie oferowane usługi typu fitness, czy basen lepiej się sprzedadzą jeśli będą działać pod wspólną nazwą SPA. Dzięki temu hotel jest lepiej widziany przez potencjalnych klientów.

Wystrój i styl obiektu powinien pozostawać w związku ze stylem samego hotelu. Jeśli chodzi o reklamę, należy w nią zainwestować tak samo zdecydowanie jak w hotel. Potencjalnym klientem powinien być nie tylko gość ze świata, ale osoba mieszkająca w okolicy. Reklamy powinny zachwalać przyjemności jakie zapewnia SPA, dobrze jest pokazać kilka dobrych zdjęć. To jednak nie wszystko. Goście hotelowy powinni być stale informowani o istnieniu możliwości skorzystania z usług SPA. Pomóc w tym mogą np. zawieszki na klamkach, ulotki, a nawet wzmianka w menu restauracyjnym. Można także zamienić hotelową łazienką w namiastkę SPA, dzięki specjalnej linii kosmetyków, wyszukanego mydła, czy gąbki, a może nawet świeczce zapachowej w pokoju. Wszystko to może zaostrzyć gościom apetyt na tego typu przyjemności. SPA potrzebuje przecież ciągłej promocji.

Dodatkowe informacje:
RevPar (z ang. Revenue Per Available Room) jes podstawowym wskaźnikiem w hotelarstwie. Wyraża zrealizowane, dzienne obroty na każdym pokoju.

RevPar dla hotelu obliczamy biorąc iloczyn współczynnika wynajmu pokoi (liczba sprzedanych pokojonocy / liczba pokoi x 100 %) i średniej ceny za pokój.

Współczynnik RevPAR nie jest do końca miarodajny. Tylko na jego podstawie nie można ocenić rentowności obiektu, gdyż w przychpdach nie są uwzględniane przychody innych usług, np. z restauracji, spa, kasyna.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
SPA hotele RevPar gabinety odnowy bilogicznej ReyPar marketing opłacalność SPA sprawozdania operacyjne HVS doradztwo hotelowe definicja na hoteli jak zarobić koszty w opinie o biologicznej interes hotelu jaki oplacalnosc


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję