TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Air Italy Polska oskarża ULC o hamowanie rozwoju polskich przewoźników

Przewoźnik Air Italy Polska złożył oficjalną skargę na politykę Urzędu Lotnictwa Cywilnego do Ministerstwa Infrastruktury.


Według linii polityka ULC, która dopuszcza obcych przewoźników do świadczenia lotów czarterowych z Polski poza obszar Unii Europejskiej nie służy rozwojowi polskiego lotnictwa ani też pasażerom.

W swojej skardze Air Italy Polska zaznacza, że ULC poprzez zezwalanie obcym przewoźnikom na wykonywanie operacji lotniczych z Polski poza obszar Unii Europejskiej działa na szkodę interesów krajowego rynku lotniczego i dyskryminuje krajowych przewoźników.

Zgodnie z polskimi przepisami ULC może korzystać z zasady "no objection", która stosowana jest również w krajach Europy Zachodniej. Jednak według przewoźnika w Polsce zasada ta jest przez Urząd pomijana przy wydawaniu zezwoleń na loty z Polski. Według zasady "no objection" powinno się sprawdzić możliwości prowadzenia połączeń lotniczych przez krajowych przewoźników przed udzieleniem zgody na wykonywanie takich samych połączeń przez przewoźników obcych.

W liście do Ministerstwa można przeczytać też, że obecnie stosowana polityka ULC prowadzi do nieopłacalności utrzymywania w Polsce drogiej infrastruktury lotniczej takiej jak: baza obsługi technicznej, załoga, dyspozytorzy lotniczy, pracownicy biura i jednocześnie zagraża firmom trzecim, które są pośrednio związane z działalnością przewoźników na terytorium Polski. Podkreślono też, że "nie można nazwać równym traktowaniem dopuszczania do operowania na polskim rynku obcych przewoźników, podczas gdy krajowe linie nie mają możliwości wykonywania lotów czarterowych z krajów takich jak Niemcy, Włochy czy Belgia. Rozwinięte rynki lotnicze od lat bronią swoich krajowych przewoźników, dzięki czemu utrzymują swoją infrastrukturę lotniczą i tak cenny oraz potrzebny do rozwoju w branży know-how. Jedynie małe kraje rezygnują z ochrony krajowych rynków, głównie z uwagi na małą populacje i mały wewnętrzny popyt na transport lotniczy".

Polska, która nie należy do małych krajów powinna iść za przykładem np. ENAC (włoski odpowiedni ULC). Włoski urząd zmusił niemiecką Lufthansę do założenia spółki Lufthansa Italy z pełną włoską certyfikacją oraz koncesją, aby móc operować z Półwyspu Apenińskiego. Dzięki temu Lufthansa stworzyła pełną infrastrukturę z zapleczem technicznym oraz terminalem we Włoszech zamiast operować tylko w oparciu o swoje dotychczasowe, niemieckie zasoby.

Air Italy Polska uważa, że dalsze udzielanie zezwoleń na dowolną działalność obcych przewoźników z Polski może doprowadzić do rozpoczęcia lotów z Polski europejskich potentatów lotniczych i doprowadzić do upadku wszystkie polskie firmy lotnicze łącznie z LOT-em.

Obecna polityka ULC powoduje również brak opłacalności zakładania nowych firm lotniczych w Polsce, które muszą walczyć z największym od lat kryzysem w branży oraz silną zagraniczną konkurencją.

W skardze napisano między innymi, że "polityka ULC uderza w polskich przewoźników, którzy latami inwestowali w rozwój polskich linii, prowadzi do utraty wpływów podatkowych, powoduje utratę miejsc pracy oraz utrudnia kontrolę jakości świadczonych usług przez polskie służby nadzoru. Szczególnie dziś, w okresie kryzysu, widzimy wyraźnie, iż wysoko wykwalifikowany personel lotniczy zostaje bez pracy i z czasem traci uprawnienia do jej wykonywania, podczas gdy w sezonie letnim 2009 ponad 1165 operacji lotniczych zostało wykonywanych przez przewoźników obcych, działających na podstawie zezwoleń udzielonych przez ULC".

Jednym z argumentów Urzędu, który przemawia za umożliwianiem obcym przewoźnikom dostępu do polskiego rynku, jest zdanie, że obcy przewoźnicy przyczynią się do popularyzacji ruchu czarterowego w Polsce. Jednak jak zaznacza Air Italy Polska nieprawdziwym jest stwierdzenie, że nieograniczone przyznawanie pozwoleń nowym przewoźnikom prowadzić będzie do rozwoju nowych połączeń czarterowych z Polski oraz zwiększenia liczby przewozów. Przewoźnik zaznacza, że linie czarterowe są uzależnione od bieżącego zapotrzebowania biur podróży, które zwracają się z konkretnym zapotrzebowaniem do operujących na rynku czarterowym przewoźników.

W rozmowach na temat świadczenia przez obcych przewoźników lotów czarterowych z Polski poza obszar Unii Europejskiej pomijany jest aspekt bezpieczeństwa oraz komfortu pasażerów. Zgodnie z przepisami ULC będzie miał ograniczoną możliwość kontroli jakości usług świadczonych przez zagranicznych przewoźników. Pasażerowie nie będą mogli również liczyć w sytuacjach kryzysowych na pomoc polskojęzycznej załogi. Natomiast w przypadku niedopełnienia przez przewoźnika warunków przewozów polskim podróżnym będzie bardzo trudno dochodzić swoich praw, ponieważ obcy przewoźnicy nie muszą posiadać w naszym kraju swoich przedstawicielstw i nie odpowiadają też przed polskimi organami nadzoru.

W podsumowaniu listu można przeczytać: "Nie tylko przez dłuższy okres ULC wydawał pozwolenia bez dalekowzrocznego planu, to do dnia dzisiejszego nie zostały wypracowane szczegółowe procedury wydawania pozwoleń na loty do krajów trzecich. Dlatego w imieniu Air Italy Polska wzywam ULC do określenia długofalowej polityki rozwoju rynku lotnictwa czarterowego w Polsce, stwarzając warunki do rozkwitu krajowych przewoźników lotniczych".




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Air Italy Polska przewoźnik skarga Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC loty czarterowe zezwolenie zasada no objection rozwój inwestycja bezpieczeństwo pomoc list




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję