Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista d/s turystyki biuro franchisingowe...
- Szkolenie "Dostępność usług...
- Biuro podróży zatrudni Specjalistkę do spraw...
- Pilot wycieczek na Zakynthos
- pilot/tłumacz j. francuskiego
- Poszukuję pilotów na wyjazdy krajowe/zagraniczne
- Specjalista ds Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystyki, GH Sarni Stok
- Specjalista ds turystyki
- poszukiwany przewodnik po Pradze 28.05
Katowice: będzie więcej podróżnych?
Mimo ogólnego spadku wielkości ruchu lotniczego w Polsce, port lotniczy w Katowicach oczekuje w tym roku wzrostu liczby pasażerów. Dwa razy więcej niż rok temu ma ich przewieźć linia Ryanair. Z lotów rezygnuje natomiast Germanwings.
Tegoroczne plany lotniska i Ryanaira zostały przedstawione w czasie konferencji prasowej w Katowicach. Wiceprezes zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Leszek Budka poinformował również, że od połowy czerwca obsługujący trasy do Niemiec Germanwings przestanie latać z Katowic i powróci do Krakowa. "Ta decyzja była dla nas zaskoczeniem, ponieważ ta linia zaczęła latać z Katowic stosunkowo niedawno, w marcu zeszłego roku, a samoloty miały wypełnienie rzędu 70-75 proc. Być może Germanwings nastawia się w większym stopniu na turystów, stąd wybór lotniska w Balicach" - wyjaśnił Budka.
Swoją aktywność w podkatowickim porcie rozwija obsługujący stąd połączenia do czterech miast przewoźnik Ryanair. W ostatnich dniach uruchomione zostało połączenie do włoskiej Bolonii, z którego w tym roku ma skorzystać ok. 40 tys. podróżnych. Ogółem linia planuje w tym roku przewieźć z i do Katowic 240 tys. pasażerów (prawie 120 tys. w ubiegłym roku). W pierwszym kwartale bieżącego roku Ryanair miał ponad 13 proc. udziału w strukturze lotów. "Zakładamy w tym roku ponad 100-procentowy wzrost liczby pasażerów na trasach z i do Katowic, choć ogółem w Polsce prognozujemy spadek liczby pasażerów o ok. 500 tys., wobec 2,8 mln osób obsłużonych w połączeniach z i do Polski w roku 2008" - podkreślił Laszlo Marozsi, odpowiedzialny za komunikację w linii Ryanair w Europie środkowo-wschodniej. W całej Europie ten przewoźnik zakłada jednak wzrost liczby pasażerów, z ponad 60 do ok. 67 mln osób. W Polsce przedstawiciele Ryanair skarżą się przede wszystkim na wysokie opłaty nawigacyjne oraz bierną postawę samorządów - także śląskiego - w organizowaniu wspólnych z linią kampanii promocyjnych.
Leszek Budka z GTL potwierdził, że opłaty nawigacyjne w portach lotniczych, pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, wzrosły około 10-krotnie, z ponad 90 do ponad 900 zł za samolot. Najniższe - około 600 zł - są one w Warszawie, a w portach regionalnych, również w Katowicach, powyżej 900 zł. Przedstawiciele Ryanair i regionalne porty lotnicze krytykują taką politykę cenową. "Jest to z całą pewnością niekorzystne dla lotnisk regionalnych, które jednak mają z reguły niższe pozostałe opłaty, pobierane przez porty. Nie przekreśla to więc konkurencyjności regionalnych lotnisk, choć ją zmniejsza" - wyjaśnił Budka.
W pierwszym kwartale bieżącego roku podkatowickie lotnisko odprawiło o ok. 5 proc. pasażerów mniej niż w roku ubiegłym, jednak w całym polskim ruchu lotniczym nastąpił spadek o 12 proc., a np. w Warszawie oraz Krakowie o 18 proc. W Katowicach o 30 proc. wzrosła natomiast liczba pasażerów korzystających z lotów czarterowych. W całym 2009 r. lotnisko zakłada wzrost liczby pasażerów czarterów z 600 do 700 tys. osób. "Wszystko wskazuje na to, że w tym roku odnotujemy kilkuprocentowy wzrost liczby pasażerów, mimo prognoz ogólnego spadku na polskim rynku lotniczym rzędu 10 proc." - podkreślił Budka, przypominając, że w ubiegłym roku na lotnisku odprawiono ponad 2,4 mln osób. Ostrożny plan na ten rok zakładał ok. 2,7 mln pasażerów. Lotnisko Katowice jest trzecim, po Warszawie oraz Krakowie, największym portem lotniczym w kraju.
Budka poinformował także o zaawansowaniu przygotowań do wartych ok. 0,5 mld zł inwestycji w porcie. Według niego, w październiku powinien być gotowy projekt budowy nowej płyty postojowej, a do końca roku ma zostać zawarta umowa na projekt nowej, drugiej drogi startowej, która powinna być ukończona do 2014 r. Przesunięty został natomiast termin budowy nowego terminalu. Wiadomo już, że nie powstanie on przed Euro 2012.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Nowe osoby w Polskich Hotelach
Itaka wdraża nową stronę i
Linie KLM będą walczyć z
Czesi chętniej przyjeżdżają do
Przewoźnicy: przepisy dotyczące slotów na lotniskach muszą być
Turystyka rośnie, ale nie
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt
Podsumowanie MEETINGS WEEK Poland
Ukraińskie stowarzyszenie touroperatorów przyjęte do
Litwa: ruszyła budowa Rail Baltica
Spółka Port Lotniczy zwiększy kapitał zakładowy
Restauracja tylko i wyłącznie dla kobiet
Strajk na norweskich lotniskach dobiegł końca
Na razie nie będzie kar za brak HACCP
Zimą nocleg lepszy w gospodarstwie agroturystycznym?
Odciski palców przed wyjazdem do USA
Warsztaty Turystyczne w Gdańsku
Coraz większe możliwości LOT Catering
Pierwszy pięciogwiazdkowy hotel w Pieninach - Modrzewie Park Hotel w Szczawnicy
Wspomnienia z nieudanego wyjazdu go Hiszpanii wg czytelnika Gazety Wyborczej
Dawna posiadłość bosa sycylijskiej mafii zostanie zamieniona na ośrodek agroturystyczny
Transgraniczne Targi Turystyczno Gospodarcze
Konflikt o przystanek pod Pocztą Głowną w Krakowie nadal trwa
Jaka skuteczna reklama punktów gastronomicznych ?