TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Katowice: będzie więcej podróżnych?

Mimo ogólnego spadku wielkości ruchu lotniczego w Polsce, port lotniczy w Katowicach oczekuje w tym roku wzrostu liczby pasażerów. Dwa razy więcej niż rok temu ma ich przewieźć linia Ryanair. Z lotów rezygnuje natomiast Germanwings.


Tegoroczne plany lotniska i Ryanaira zostały przedstawione w czasie konferencji prasowej w Katowicach. Wiceprezes zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego (GTL) Leszek Budka poinformował również, że od połowy czerwca obsługujący trasy do Niemiec Germanwings przestanie latać z Katowic i powróci do Krakowa. "Ta decyzja była dla nas zaskoczeniem, ponieważ ta linia zaczęła latać z Katowic stosunkowo niedawno, w marcu zeszłego roku, a samoloty miały wypełnienie rzędu 70-75 proc. Być może Germanwings nastawia się w większym stopniu na turystów, stąd wybór lotniska w Balicach" - wyjaśnił Budka.

Swoją aktywność w podkatowickim porcie rozwija obsługujący stąd połączenia do czterech miast przewoźnik Ryanair. W ostatnich dniach uruchomione zostało połączenie do włoskiej Bolonii, z którego w tym roku ma skorzystać ok. 40 tys. podróżnych. Ogółem linia planuje w tym roku przewieźć z i do Katowic 240 tys. pasażerów (prawie 120 tys. w ubiegłym roku). W pierwszym kwartale bieżącego roku Ryanair miał ponad 13 proc. udziału w strukturze lotów. "Zakładamy w tym roku ponad 100-procentowy wzrost liczby pasażerów na trasach z i do Katowic, choć ogółem w Polsce prognozujemy spadek liczby pasażerów o ok. 500 tys., wobec 2,8 mln osób obsłużonych w połączeniach z i do Polski w roku 2008" - podkreślił Laszlo Marozsi, odpowiedzialny za komunikację w linii Ryanair w Europie środkowo-wschodniej. W całej Europie ten przewoźnik zakłada jednak wzrost liczby pasażerów, z ponad 60 do ok. 67 mln osób. W Polsce przedstawiciele Ryanair skarżą się przede wszystkim na wysokie opłaty nawigacyjne oraz bierną postawę samorządów - także śląskiego - w organizowaniu wspólnych z linią kampanii promocyjnych.

Leszek Budka z GTL potwierdził, że opłaty nawigacyjne w portach lotniczych, pobierane przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej, wzrosły około 10-krotnie, z ponad 90 do ponad 900 zł za samolot. Najniższe - około 600 zł - są one w Warszawie, a w portach regionalnych, również w Katowicach, powyżej 900 zł. Przedstawiciele Ryanair i regionalne porty lotnicze krytykują taką politykę cenową. "Jest to z całą pewnością niekorzystne dla lotnisk regionalnych, które jednak mają z reguły niższe pozostałe opłaty, pobierane przez porty. Nie przekreśla to więc konkurencyjności regionalnych lotnisk, choć ją zmniejsza" - wyjaśnił Budka.

W pierwszym kwartale bieżącego roku podkatowickie lotnisko odprawiło o ok. 5 proc. pasażerów mniej niż w roku ubiegłym, jednak w całym polskim ruchu lotniczym nastąpił spadek o 12 proc., a np. w Warszawie oraz Krakowie o 18 proc. W Katowicach o 30 proc. wzrosła natomiast liczba pasażerów korzystających z lotów czarterowych. W całym 2009 r. lotnisko zakłada wzrost liczby pasażerów czarterów z 600 do 700 tys. osób. "Wszystko wskazuje na to, że w tym roku odnotujemy kilkuprocentowy wzrost liczby pasażerów, mimo prognoz ogólnego spadku na polskim rynku lotniczym rzędu 10 proc." - podkreślił Budka, przypominając, że w ubiegłym roku na lotnisku odprawiono ponad 2,4 mln osób. Ostrożny plan na ten rok zakładał ok. 2,7 mln pasażerów. Lotnisko Katowice jest trzecim, po Warszawie oraz Krakowie, największym portem lotniczym w kraju.

Budka poinformował także o zaawansowaniu przygotowań do wartych ok. 0,5 mld zł inwestycji w porcie. Według niego, w październiku powinien być gotowy projekt budowy nowej płyty postojowej, a do końca roku ma zostać zawarta umowa na projekt nowej, drugiej drogi startowej, która powinna być ukończona do 2014 r. Przesunięty został natomiast termin budowy nowego terminalu. Wiadomo już, że nie powstanie on przed Euro 2012.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Katowice Pyrzowice lotnisko port lotniczy Ryanair Germanwings Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze Leszek Budka Kraków czarter do Bolonii Laszlo Marozsi w Europie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej inwestycja projekt terminal Euro 2012




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję