TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Ekolodzy protestują przeciwko kolejce na Kasprowy Wierch

Według ekologów ze Stowarzyszenia Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot uruchomiona w sobotę, 15 grudnia po modernizacji kolejka linowa na Kasprowy Wierch została rozbudowana ze złamaniem prawa, w tym też dyrektyw unijnych.


Grzegorz Bożek z Pracowni na Rzecz Wszystkich Istot zaznaczył - Domagamy się utrzymania przewozowości na poziomie 180 osób na godzinę, a nie 360 jak obecnie. Domagamy się sporządzenia rzetelnego raportu oddziaływania na środowisko, a także uwzględnienia opinii naukowców.

Natomiast Radosław Ślusarczyk ze stowarzyszenia dodał - Jest to największa inwestycja na terenach chronionych w Polsce, która została zrobiona bez raportu wpływu na przyrodę. Uważamy, że podwojenie liczby narciarzy wpłynie negatywnie na przyrodę.

Według Ślusarczyka, gatunki takie jak świstak i kozica są przez to dodatkowo zagrożone. Może się nawet okazać, że zwierzęta za kilka lat zostaną wyparte z tego terenu. Zaznaczył - Dokładnie 105 profesorów i przyrodników apelowało o sporządzenie raportu wpływu inwestycji na środowisko. Do dziś raportu nie ma.

Paweł Murzyn, dyrektor do spraw technicznych PKL przyznał, że nie wie, skąd taki zarzut. Poinformował - Polskie Koleje Linowe są w posiadaniu pięciu raportów oddziaływania na środowisko. Aż pięciu, bo zmieniały się przepisy. Działacze organizacji ekologicznych żądają od nas kolejnego, bo znów nastąpiła nowelizacja przepisów.

Jerzy Laszczyk, prezes zarządu PKL zapewnił, że cały proces administracyjny przygotowania inwestycji był prowadzony zgodnie z obowiązującym prawem polskim oraz europejskim. Dodał też, że turyści oraz narciarze, którzy przebywają w rejonie Kasprowego Wierchu są dokładnie monitorowani i obwarowani takimi ograniczeniami, że nie mogą zaszkodzić przyrodzie. Laszczyk dodał - Jest to obszar najbardziej zabezpieczony pod względem ochrony przyrody w całych Tatrach Polskich i Słowackich.

Przypomniał również, że zgodnie z zawartą umową PKL przekazuje każdego roku Tatrzańskiemu Parkowi Narodowemu na rekultywację oraz restytucję szaty roślinnej i utrzymanie szlaków turystycznych w rejonie oddziaływania kolei linowej na Kasprowy Wierch 3% wpływów ze sprzedaży biletów, czyli około 1 mln zł.

Modernizacja kolejki linowej na Kasprowy Wierch trwała w sumie siedem miesięcy i kosztowała około 70 mln zł. Dzięki temu zdolność przewozowa w sezonie zimowym wzrosła ze 180 do 360 osób na godzinę. Natomiast w lecie, zgodnie z decyzją ministra środowiska, na górę będzie wjeżdżać 180 osób w ciągu godziny.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
protest ekolodzy Pracownia na Rzecz Wszystkich Istot Kasprowy Wierch kolejka dyrektywa Grzegorz Bożek przewozowość środowisko Radosław Ślusarczyk raport narciarze Paweł Murzyn PKL Polskie Koleje Linowe Jerzy Laszczyk Tatry modernizacja remont zdolność przewozowa


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję