TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PiS wyda ponad 400 mln zł na nikomu niepotrzebne lotniska?

Pomimo, że analizy wskazują, że lotniska pod Kielcami i Lublinem mogą nie przynieść oczekiwanych zysków, politycy PiS chcą przeznaczyć na ich budowę ponad 400 mln złotych.


O budowie lotniska w okolicach 400-tysięcznego Lublina mówi się już od wielu lat. W 2000 roku sejmik województwa zadecydował, że powstanie ono na polach wsi Niedźwiada, w odległości 36 kilometrów od miasta. W 2001 roku zgodę na lokalizację portu wydał minister transportu. Wówczas rozpoczęto przygotowywanie planów budowy. Pomysł poparły 23 gminy, trzy powiaty oraz urząd marszałkowski 2,5-milionowego województwa, które w 2004 roku stworzyły spółkę Międzynarodowy Port Lotniczy "Niedźwiada" SA. Spółka zakupiła 147 ha gruntów za 2,5 mln zł. W sumie nakłady na Niedźwiadę przekroczyły 4 mln zł. Według szacunków spółki, liczba osób, które korzystają głównie z tanich linii lotniczych w tym rejonie szybko przekroczy pół miliona. W pobliżu jest granica z Ukrainą i z Białorusią, czyli duża szansa na pozyskanie nowych pasażerów, ponieważ do tych krajów żadne tanie linie nie latają.

Przedsięwzięcie umieszczono w projekcie Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013, który po zatwierdzeniu przez rząd miał trafić do Brukseli. Samorząd województwa starał się o 57,8 mln euro, czyli około 230 mln zł. Lublin miał bardzo duże szanse na otrzymanie tych funduszy oraz na rozpoczęcie prac budowlanych już wiosną bieżącego roku.

Jednak ich nie dostanie, ponieważ budowę wstrzymał nowy marszałek województwa Jarosław Zdrojkowski (z PiS). Tłumaczył, że nie będzie realizował pomysłów poprzedniej władzy z PSL. Jednocześnie uznał, że lepszą lokalizacją będzie położony o 10 kilometrów od Lublina aeroklub w Świdniku. Istniejący trawiasty pas startowy o długości 1 kilometra, marszałek chce wybetonować oraz wydłużyć o 1,5 kilometra. Głównym atutem lotniska w tym miejscu ma być bliskość miasta oraz istniejąca już infrastruktura lotniska.

Jednak w przeciwieństwie do Niedźwiady, Świdnik nie ma obecnie żadnej dokumentacji przedsięwzięcia, ani wykupionych wszystkich gruntów. Żeby utworzyć w Świdniku lotnisko dla tanich linii, trzeba by dokupić jeszcze 44 ha ziemi. Dodatkowo nie kosztuje ona jak w Niedźwiadzie 8 tys. zł za hektar, tylko 1,2 mln zł.

Pieniądze na lotnisko w Świdniku będą pochodzić między innymi z budżetu państwa. Na wniosek Elżbiety Kruk, posłanki PiS w listopadzie ubiegłego roku sejm dokonał korekty w budżecie. Za pośrednictwem kontraktu wojewódzkiego Lublin otrzymał 13 mln zł, za które miasto kupiło od banku Pekao SA część gruntów pod rozbudowę.

Marszałek Zdrojkowski zerwał również kontrakt z hiszpańską firmą Ineco na przygotowanie studium wykonalności na Niedźwiadę. Ma już przygotowane 280 tys. zł na wypłatę części należności za dokument, który nie zostanie wykorzystany.

Budowie lotniska w nowym miejscu sprzeciwią się ekolodzy. Tereny w Świdniku zostały dwa lata temu zgłoszone do unijnego programu Natura 2000, jako unikatowe na skalę europejską lęgowisko susłów perełkowanych. Jest ich w tym miejscu ponad 10 tys., czyli aż 75% europejskiej populacji. Natura 2000 jest tym samym programem, któremu podlega Dolina Rospudy.

Krzysztof Gorczyca z Towarzystwa dla Natury i Człowieka w Lublinie wyjaśnił - Suseł jest gatunkiem na skraju wymarcia. Jest na liście priorytetów według Dyrektywy Siedliskowej. Zaznaczył też, że zgodnie z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości, zgody na inwestycje w takim miejscu nie można wydać do momentu wydania decyzji przez Komisję Europejską, która zatwierdza lub odrzuca wniosek o ochronę terenu. W przypadku Świdnika może to potrwać nawet do roku 2011.

Urząd marszałkowski sam zlecił opracowanie opinii na ten temat. Wykonała ją firma AWAT, która odradza inwestowanie w Świdnik, a opowiada się za Niedźwiadą. Dr hab. inż. Jan Marszałek, profesor Wojskowej Akademii Technicznej oraz dr inż. Bogdan Wojewódzki napisali - Obecnie w otoczeniu lotniska Świdnik znajduje się wiele przeszkód technicznych. To komin elektrociepłowni o wysokości 80 m, linie energetyczne wysokiego napięcia WN 110 kV na słupach wysokości 30 m na podejściu zachodnim. Podejście główne skierowane jest na miasto Lublin i osiedla mieszkaniowe, co z punktu widzenia uciążliwości i zapewnienia bezpieczeństwa lotów tę lokalizację dyskwalifikuje.

Jednak te argumenty nie przemówiły do marszałka Zdrojkowskiego, który uważa, że naukowcy z WAT się mylą. Jerzy Ekiert, wykładowca projektowania i budowy lotnisk Politechniki Lubelskiej wyjaśnia - Mamy opinie ekspertów, które mówią zupełnie co innego. Nie ma rzeczy niemożliwych. Na Maderze trzeba było ściąć kawałek góry, by wybudować lotnisko. Inwestycja kosztowała 500 mln euro. My potrzebujemy tylko 120 mln zł. Mogli na Maderze, my też możemy w Świdniku. Jednocześnie zadeklarował, że jego studenci, którzy także popierają inwestycję, wykonają w ramach ćwiczeń projekt koncepcyjny terminalu.

Zdrojkowski wykreślił także z Regionalnego Programu Operacyjnego lotnisko Niedźwiady oraz usunął wniosek o 57,8 mln euro na ten cel. Natomiast wysłał swój wniosek o 20 mln euro na Świdnik. Jednak jednocześnie ekolodzy wysłali do Brukseli protest przeciwko niszczeniu kolonii susłów.

Na pytanie, dlaczego marszałek zdecydował o budowie lotniska w Świdniku, mimo że jego powstanie stoi pod dużym znakiem zapytania, Zdrojkowski odpowiedział - Zrobimy wszystko, by lotnisko w Świdniku powstało i jak najszybciej działało.

Jeszcze więcej, bo aż 300 mln zł, chce wydać na budowę lotniska pod Kielcami Przemysław Gosiewski, PiS-owski szef komitetu stałego Rady Ministrów. Po przeforsowaniu budowy peronu dla pociągów InterCity we Włoszczowie wartej 3 mln zł, teraz chce budowy lotniska w Obicach 30 kilometrów od Kielc. Zaznaczył - Skoro samorządowcy nie zapisali tego przedsięwzięcia w Regionalnym Programie Operacyjnym, to trzeba ten program poprawić. Lotnisko w Obicach jest potrzebne.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko port lotniczy Niedźwiada budowa lotniska Lublin Kielce Obice Regionalny Program Operacyjny Jarosław Zdrojkowski Świdnik Elżbieta Kruk Ineco Natura 2000 Krzysztof Gorczyca Towarzystwa dla Natury i Człowieka AWAT Jan Marszałek Bogdan Wojewódzki Jerzy Ekiert kolonia susłów Przemysław Gosiewski na w do z lublina ile jest


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję