TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Autobusy już nie są poddawane crash testom

Autobusy, które mają być dopuszczone do ruchu, od 2004 roku muszą spełnić wymogi europejskiej normy, dotyczącej dopuszczalnej deformacji nadwozia. Chodzi o to, aby wewnątrz autobusu zapewnić przestrzeń przeżycia, do której w razie wypadku nie może dostać się żaden element konstrukcji - pisze Interia.


Kilkanaście lat temu, aby zbadać zachowanie konstrukcji autobusu w czasie wypadku, przeprowadzano crash testy, używając prawdziwych samochodów, koszty takich prób były ogrone - tłumaczy dr inż. Marcin Kowalczyk. Dlatego pięć lat temu naukowcy rozpoczęli przygotowania do prowadzenia w swoim zakładzie wirtualnych crash testów autobusów z wykorzystaniem komputera. Dwa lata później rozpoczęto wykonywanie podobnych prób dla autobusów produkowanych w Jelczu. Koszty udało się zmniejszyć z kilkuset do kilkudziesięciu tysięcy złotych. Do crash testów zaczęły się zgłaszać inne firmy, ze swoimi autami. Naukowcy twierdzą, że większość pojazdów przy symulacji wywrócenia na bok wychodziła obronną ręką. Naukowcy w każdym przypadku mieli jakieś uwagi.

Po opinii ekspertów firmy mogą dokonać koniecznych zmian w konstrukcji pojazdu. Jednak, według naukowców, wyścig z techniką nie może trwać w nieskończoność. To niemożliwe między innymi ze względu na koszt autobusu, którego konstrukcja miałaby wytrzymać uderzenia z ogromną siłą. Ale nawet gdyby zbudować taki prototyp, to i tak nie ma pewności, że mimo braku widocznych zniszczeń zewnętrznych, wszyscy pasażerowie przeżyją wypadek, bo to zależne będzie także od budowy foteli czy odpowiednio działających pasów bezpieczeństwa.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
autobusy autobus wymogi norma nadwozie wypadek katastrofa konstrukcja crash testy samochód samochody auto auta Marcin Kowalczyk naukowcy komputer Jelcz symulacja prototyp pasażerowie fotele pasy bezpieczeństwa test autobusu autobusów symulator na do




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję