Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot do Wiednia 02-04.05.2025 z Kozienic
- Praca w Biurze Podróży
- Specjalista ds. turystyki przyjazdowej (incoming)...
- Specjalista ds. Turystyki
- Przewodnik Mediolan 2.05.2025
- Pomoc kuchenna w ośrodku wczasowym
- Specjalistka ds. sprzedaży i marketingu
- Itaka Warszawa Wileńska
- Specjalista ds. Turystyki Warszawa Bielany
- Pilot Wrocław


Tanie linie - wysokie opłaty lotniskowe, paliwowe i ubezpieczeniowe!
Irlandzki tani przewoźnik Ryanair zachwala, że ma najniższe ceny biletów. Jednak rzeczywista cena przelotu zawiera wysokie ubezpieczenie lotnicze, dzięki któremu tania linia gromadzi znacznie więcej pieniędzy, niż wydaje na ubezpieczenie samolotów - pisze The Guardian.
Ceny biletów w Ryanair zaczynają się już od 79 pensów. Jednak ostateczna cena, którą musi zapłacić klient jest dużo wyższa, gdyż do ceny podstawowej dochodzą jeszcze dodatkowe opłaty. Jedną z nich jest opłata ubezpieczeniowa w wysokości 3,15 funtów od osoby. W ciągu ostatniego roku firma przewiozła 34 miliony pasażerów, czyli z tytułu ubezpieczenia przewoźnik otrzymał 108 milionów funtów. Jednak tylko część tej kwoty Ryanair przeznaczył na ubezpieczenie. Reszta pieniędzy stanowi zysk firmy.
Stowarzyszenia konsumenckie oraz inne linie lotnicze zażądały od irlandzkiego przewoźnika wyjaśnień, na co przeznaczane są pieniądze z opłat za ubezpieczenie oraz dlaczego do podstawowej ceny biletu dolicza aż tak wysokie kwoty.
Simon Evans, dyrektor Rady Użytkowników Transportu Lotniczego uważa, że jego organizacja jest coraz bardziej zaniepokojona dodatkowymi opłatami za przelot. Evans przyznaje - Po co oddzielnie wyszczególniać te dopłaty? Są to zwykłe koszty prowadzenia działalności, więc powinny być uwzględnione w cenie biletu. Dodaje - Bardzo jesteśmy ciekawi, jakie środki Ryanair gromadzi w ten sposób i na co je przeznacza.
Klient, kupujący bilet za 79 pensów, musi być przygotowany na znacznie większy wydatek. Płacąc kartą kredytową i chcąc przewieźć tylko jedną torbę, podróżujący musi zapłacić w sumie ponad 20 funtów. Kwota oprócz ceny biletu zawiera podatek, opłatę lotniskową, bagażową oraz inwalidzką. Opłata inwalidzka ma pokryć koszty związane z przewozem osób niepełnosprawnych. Jednak ponad 10% przeciętnej opłaty za przelot w Ryanair stanowi ubezpieczenie. Firma, podobnie jak inni przewoźnicy, wprowadziła je po atakach terrorystycznych z 11 września. Ich skutkiem był gwałtowny wzrost kosztów ubezpieczenia samolotów.
Na początku opłata ubezpieczeniowa wynosiła 1,85 funta, a potem wzrosła jeszcze o 70%. Jednak eksperci uważają, że od czasu ataku na WTC stawki za ubezpieczenie już zmalały. Andrea Pound, rzeczniczka GE Insurance Solutions wyjaśniła, że koszty ubezpieczenia są różne w zależności od wieku samolotu, rozkładu siedzeń, trasy i ilości przelotów. Pound dodała - Po pierwszym szoku wywołanym katastrofą ceny systematycznie spadają.
Inne linie lotnicze, jak British Airways, Virgin Atlantic czy BMI, również doliczają opłaty ubezpieczeniowe, jednak są one znacznie niższe. Przedstawiciele Ryanair odmówili ujawnienia szczegółowych wydatków na ubezpieczenie. Poinformowali tylko, że w rocznym zestawieniu zostały one uwzględnione w kategorii "inne koszty".
Firma EasyJet, dysponująca podobną flotą co Ryanair, wydała w ubiegłym roku 19 milionów funtów na ubezpieczenie na wypadek katastrofy lotniczej. Peter Sherrard, rzecznik Ryanair, podkreślił, że początkowo niskie opłaty za ubezpieczenie wprowadzone po 11 września okazały się niewystarczające i trzeba było je podnieść. Jednak odmówił odpowiedzi na pytanie, czy firma czerpała zyski z dodatkowych opłat.
Pozostałe linie lotnicze są zirytowane polityką prowadzoną przez Ryanair. W kampaniach reklamowych irlandzki przewoźnik podkreśla, że w odróżnieniu od innych linii nie nalicza opłat za paliwo. Dodatkowo w ubiegłym miesiącu przedstawiciele Ryanair oskarżyli British Airways o "bandyckie" praktyki w związku ze stosowaniem dodatkowych opłat za paliwo. Konkurenci Ryanair uważają, że firma gromadzi pieniądze pod pozorem opłat ubezpieczeniowych. Rzecznik easyJet podkreślił, że u Ryanair opłaty te są wyższe niż faktyczne koszty ubezpieczenia, a dodatkowo rosną, podczas gdy u innych przewoźników maleją. Zdaniem rzecznika może to oznaczać ukrywanie opłat za paliwo.
W 1985 roku Ryanair przewiózł małym samolotem z Waterford w Irlandii na lotnisko Gatwick jedynie pięć tysięcy pasażerów. Obecnie ma w Europie więcej pasażerów niż British Airways, obsługuje 330 tras, a średnia cena biletu wynosi tylko 27 funtów. Jest to znacznie mniej niż u easyJet, największego rywala Ryanair. Peter Sherrard stwierdził, że ceny biletów w easyJet były w ubiegłym roku wyższe o 14 funtów niż w Ryanair. Według Sherrarda pasażerowie w sumie przepłacili ponad 413 milionów funtów.
Michael O'Leary, dyrektor Ryanair podkreśla, że najważniejsze to cięcie kosztów i obniżanie cen. Swojemu personelowi biurowemu zabronił ładowania telefonów komórkowych w pracy, gdyż okazało się to zbyt drogie. Pracownicy sami płacą sobie za szkolenia, ubranie służbowe i posiłki. Firma nie chce należeć też do organizacji branżowych, takich jak Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Lotniczych (IATA).
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
ćwiczenia z rachunków
[2006-06-08 16:09 83.15.101.*]
Kupowanie biletów w tanich liniach jest niezłą ruletką - do samego końca nie wiadomo ile się zapłaci. To widać dopiero gdy jest się na stronie z 'kasą'. Centralwings niby ma opłatę zryczałtowaną, ale dolicza w końcowej fazie za płatność kartą. Z biletu za 500 robi się dobrze ponad 600. Tu i tak jest najuczciwiej. W Ryanair bilet za 59 euro faktycznie kosztuje prawie 100. Wizz oferuje bilety za 4,99 zł a płaci się w końcu około 100 zł. Gdyby tak działać jak linie lotnicze, to nocleg w hotelu też mógłby być reklamowany za 1 zł, do tego koszt prania, prądu, wody, grzania, śniadania, sprzątania i obsługi w recepcji. Niby każda pozycja jest samodzielną usługą, ale nie sposób jej nie kupić - podobnie jak sam przelot. Dziwne, że UOKiK, który tak ochoczo zajmuje się biurami podróży nie weźmie się za linie lotnicze odpowiedz »
o roznych sposobach reklamy
[2006-06-11 11:55 85.168.136.*]
sluszna uwaga. To naiwne chwyty reklamowe. Niemniej, skuteczne.
Bo otrzymujac taka oferte (Paryz/W-wa za 29 euros) czlowiek spontanicznie wchodzie na strone internetowa i po "drodze" wpada na pomysl, ze "moze byc tak przeleciec sie do W-wy z Paryza na Wszystkich Swietych" za taka cene, nizsza od autobusu (suma sumarum, nawet po doliczeniu dodatkowych oplat).
To najlepszy dowod na "sile reklamy". Dobrze byloby, gdyby specjalisci od Turystyki wzieli sobie to na SERIO do glowy i zastanowili sie, jakimi sposobami przyciagnac klienta (na ktorego czycha wiele, wiele atrakcji). odpowiedz »o roznych sposobach reklamy
[2007-12-05 22:20 149.254.192.*]
hm.. zostawilem Ryanerka bo niby drogo i kupilem autobus za 650. A tu malenkim druczkiem w opisie ktorego sie zazwyczaj nie czyta ze na swieta (perfidnie 0d 20 grudnia) i spowrotem (perfidnie do 15 stycznia) trzba kierowcy po 15 funtow w lape dac, tak po kolezensku. Poczulem sie jakby mi ktos w pysk dal... zrezygnowalem (oplata manipulacyjna niby 15% ale suma sumarum ponad stowa sie zrobila) i wrocilem do samolotow... odpowiedz »
Pytanie o Ryanair
[2006-09-04 08:29 83.8.21.*]
chcę kupić bilet z Glasgow do Wrocławia u Ranair. Boilet niby kosztuje 40 funtów. Ile tak naprawdę zapłace?czy warto korzystać z ich usług czy lepiej jednak przemęczyć się sprawdzonym autokarem?
Proszę o odpowiedź. Pracująca ciężko na każdy funt Magda. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Uhonorowano nowych Ambasadorów Kongresów
Dział badania rynku i analizy:
GUS: liczba turystów w Polsce
ETC: Turystyka wykazała się
WTTC: Turyści mówią o zrównoważonej turystyce, ale co
Starsze aktualności:
McDonald`s przegrał przed Sądem
Czego boją się Polacy na
Jakich wakacji szukano w
Dofinansowania wycieczek dla szkół za 70 mln
Nowe kierunki w ofercie EXIM
Wenecja idzie dalej z
Prezes Polskiej Grupy Lotniczej
Grecja próbuje odzyskać marmury z
Duży touroperator
Światowe Forum Ekonomiczne o rozwoju sektora
TSUE: Włoskie regulacje dot. Airbnb, czy Expedii niezgodne z prawem
Fundusze inwestycyjne wchodzą w polski rynek gastronomiczny
Podsumowanie wakacyjnej akcji Orlenu
Chiny: w wyniku trzęsienia ziemi zginęło 37 turystów, a los kolejnych 15 jest nieznany
Reklamy tanich linii lotniczych nadal kłamią!
Już jest "czarna lista" linii lotniczych UE!
Bydgoszcz: policja zapłaci czynsz za dbanie o bezpieczeństwo w porcie
Gryfiński Festiwal Miejsc i Podróży już 25 lutego
Z Bydgoszczy także do Berlina, Kopenhagi i Katowic
Szwecja: otwarcie Treehotelu - hotelu na drzewach
Wzrost liczby polskich turystów w Czechach
Bilety elektroniczne do paryskiego Disneylandu
Drugi hotel pięciogwiazdkowy w woj. śląskim
Dojdzie do połączenia PKS i RDA w Krakowie
Wielka Gala "Latam z Katowic!" 2006 - nagrody rozdane
Wino, muzyka i śpiew czyli IV Międzynarodowe Dni Wina
szukam osoby do pokoju na wyjazd do Gecji