TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Polska może stracić unijne pieniądze na rozbudowę lotnisk!

Kilka dni temu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego dokonało podziału pomiędzy lotniska dotacji z programu "Infrastruktura i Środowisko" w wysokości miliarda złotych. Są to pieniądze, które powinny być przeznaczone na rozbudowę terminali, budowę płyt postojowych dla samolotów oraz poprawę bezpieczeństwa. Jednak Zbigniew Sałek, ekspert rynku lotniczego, były szef PPL-u zaznacza - Mogą być jednak spore kłopoty z ich wydaniem, bo Unia nie chce finansować projektów z niejasną sytuacją prawną. A taka właśnie sytuacja jest we Wrocławiu, Krakowie, Bydgoszczy, Poznaniu oraz w Warszawie, ponieważ lotniska te w mniejszej lub większej części należą do wojska.


Próby "ucywilizowania" coraz bardziej zatłoczonych oraz potrzebujących szybkich inwestycji portów trwają już od kilku lat. Taką próbą było też przyjęcie przez rząd projektu nowelizacji ustawy o tzw. gospodarowaniu wybranymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego. Jednak jak się okazało dokument niewiele zmienił, ponieważ w jego zapisie znalazło się zdanie, że nowe regulacje nie dotyczą lotnisk wojskowych, które współużytkowane są ze stroną cywilną. A właśnie ich dotyczyć powinny, aby ustawa miała sens.

Kazimierz Czekaj, małopolski radny PO wyznał - Nie rozumiem, jak nasz rząd mógł przyjąć zły pisowski dokument, kiedy PO w ubiegłej kadencji Sejmu miała własny. Jego zdaniem samorządy powinny dostać od AMW tereny, które wykorzystają na rozwój lotnisk. Pod takim projektem podpisali się między innymi Aleksander Grad, dzisiejszy minister skarbu oraz Cezary Grabarczyk, obecny minister infrastruktury.

Ministrowie przyznają - Ten projekt trafił na Radę Ministrów najprawdopodobniej przez pomyłkę, a ministrowie nie wiedzieli, o co chodzi. Będziemy to poprawiać. Tadeusz Aziewicz, przewodniczący sejmowej komisji Skarbu Państwa nie ukrywał zdziwienia - Rząd nie przyjął projektu PO? Nic mi o tym nie wiadomo. Ale projekt jest teraz w Sejmie i tu będziemy nad nim pracować, aby stworzyć dobre prawo.

Obecnie działkami, które są zbędne dla wojska, a potrzebne lotniskom cywilnym, włada Agencja Mienia Wojskowego. Czekaj zaznacza - I stawia coraz to nowe warunki, aby te grunty pozyskać. Mimo kolejnych obietnic różnych ministrów od wielu lat port w Krakowie nie ma terenu pod nowy duży terminal. Mają być pieniądze, ale nie będzie jak ich wydać.

Balice są lotniskiem wojskowym, którego tylko część wykorzystywana jest przez cywilów. Natomiast dynamicznie rosnący ruch wymaga szybkich oraz dużych inwestycji. Tymczasem, w AMW na terenach rezerwowanych pod terminal pojawiały się plany budowy wojskowego hotelu.

Kamil Kamiński, prezes lotniska w Krakowie oraz szef Związku Regionalnych Portów Lotniczych poinformował - Sprawa staje się dla nas coraz pilniejsza. Mamy gotowy szczegółowy plan inwestycyjny, ale niejasną sytuację prawną. Te regulacje trzeba pilnie zmienić, żeby wszystkie lotniska mogły wykorzystać duże pieniądze, które daje nam Unia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko port lotniczy rozwój dotacja Unia Europejska Infrastruktura i Środowisko Zbigniew Sałek Balice Kraków Warszawa Okęcie Wrocław Bydgoszcz Poznań Agencja Mienia Wojskowego wojsko Kamil Kamiński salek nowelizacja ustawy o amw rozbudowa lotniska w we Wrocławiu ministerstwo rozwoju dotacje na lotnisk rozbudowy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję