TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

E-biuro lepsze niż biur tradycyjne?

Cały czas rośnie popularność e-wakacji. Polacy chętniej korzystają z internetu i bardzo polubili taką formę zakupów - czytamy w Gazecie Wyborczej.


Sześć lat temu w Polsce było ponad 3 tys. biur podróży, jednak tylko 40% z nich miało swoją stronę internetową. Dodatkowo co trzecie biuro prezentowało w sieci nieaktualne oferty lub nie miało ich wcale - szacuje Gazeta.

Zdaniem dziennika obecnie istnieje około 2,7 tys. biur i praktycznie wszystkie można znaleźć w internecie. Największe z nich, jak: Itaka, Rainbow Tours i Triada sprzedają wycieczki równolegle w sieci oraz przez tradycyjne biura. Natomiast agencje turystyczne, takie jak Wakacje.pl, Traveliada.pl i Easygo.pl prowadzą sprzedaż wyłącznie przez internet. Popularność e-wakacji cały czas rośnie. Połowa Polaków poszukuje w sieci informacji o miejscach wypoczynku, a aż jedna trzecia uważa je za najbardziej wiarygodne źródło. Według badań TNS OBOP "Wakacje planujemy z internetem" z czerwca 2006 roku tylko co piąta osoba ufa głównie radom bliskich, a co dziesiąta - przewodnikom i ulotkom.

E-biura pośredniczą w sprzedaży wyjazdów organizowanych przez takich samych touroperatorów, co tradycyjni konkurenci, jednak oszczędzają na kosztach lokali, zatrudnienia i dokumentów. Dlatego, zdaniem Gazety Wyborczej tygodniową wycieczkę w czerwcu do luksusowego hotelu w Egipcie można on-line kupić za trochę ponad 1600 zł, podczas gdy w tradycyjnym biurze kosztuje ona przynajmniej 2 tys. Obowiązują również te same zasady: first minute, last minute, dodatkowe ubezpieczenia, wybór hotelu dla singli i rodzin z dziećmi.

Bardzo wygodne są wyszukiwarki. Wystarczy podać kraj, termin, liczba osób i przybliżoną cenę, a natychmiast otrzyma się kilka, kilkadziesiąt, a czasami nawet kilkaset ofert. Można też wyszukiwać według innych kryteriów np. oferty dla miłośników SPA, nurków lub nowożeńców. Biura uruchamiają też infolinie, które czynne są przez całą lub prawie całą dobę.

W katalogach portali turystycznych znaleźć można różne propozycje - od niedrogich wyjazdów wypoczynkowych aż po ekstremalną turystykę i egzotyczne wyprawy dla wymagających klientów.

W ostatnich latach turyści najczęściej wybierają Egipt (25% rezerwacji), Turcję, greckie wyspy i Tunezję. Mniej popularna, ale droższa jest egzotyka. Jednak takie oferty również sprzedają się przez internet. Z nawet kilkudniowym wyprzedzeniem można kupić dwutygodniowe pobyty na Antarktydzie (20 tys. zł), w Omanie (6,5 tys. zł) lub na Sri Lance (5 tys. zł).

Polacy najczęściej kupują wyjazdy dla dwóch osób na tydzień do trzygwiazdkowego hotelu. Średnio w e-biurze klient płaci od 4 do 5 tys. zł.

Coraz częściej e-biura proponują również wczasy w Polsce, pośredniczą w rezerwacji biletów, hoteli, czarterują samochody i jachty, wypożyczają kajaki, deski surfingowe lub narty. W sieci można też znaleźć specjalistyczne propozycje, jak dalekie wyprawy dla małych grup lub firmowe wyjazdy motywacyjne, tzw. incentive travel.

E-biura konkurują ze sobą poprzez wprowadzanie rabatów dla stałych klientów oraz poprawę skuteczności wyszukiwania. Kolorowe strony kuszą coraz bardziej atrakcyjną grafiką i nowymi pomysłami na wakacje.

Aż 80% osób, czyli dużo więcej niż w tradycyjnych biurach wybiera wycieczki czarterowe, czyli przelot plus hotel.

Wśród klientów e-biura są głównie mężczyźni poniżej 35-tego roku życia, którzy stanowią dwie trzecie wszystkich e-turystów. Najwięcej zainteresowanych taką formą zakupów pochodzi z dużych miast, jednak odsetek osób korzystających z e-biur w mniejszych ośrodkach rośnie. Główną zaletą takich biur jest fakt, że czynne są 24 godziny na dobę i nie trzeba się do nich dojeżdżać.

Wśród najpopularniejszych, zdaniem Gazety Wyborczej biur, które działają w sieci należą:
- www.e-lastminute.pl
- www.easygo.pl
- www.rezerwacje.pl
- www.traveliada.pl
- www.traveligo.pl
- www.travelnet.pl
- www.travelplanet.pl
- www.wakacje.pl

Dalej Gazeta Wyborcza pisze, iż turysta, zanim dokona się rezerwacji powinien upewnić się, czy dane biuro jest członkiem Polskiej Izby Turystyki.

Po wybraniu oferty przy pomocy wyszukiwarki należy zamówić wycieczkę przez formularz lub zadzwonić na infolinię. Następnie czeka się na telefoniczne lub mailowe potwierdzenie dostępności miejsc. Trzeba jeszcze wypełnić otrzymane dokumenty rezerwacji oraz odesłać je faksem lub mailem. Za wycieczkę płaci się przelewem lub kartę kredytową. Bilety przychodzą na adres domowy lub są do odbioru je na lotnisku.

Niestety, opisany powyżej artykuł Gazety Wyborczej jest kolejnym przekładem wprowadzania turystów w błąd. Można z niego wywnioskować, iż wycieczki kupowane w internetowych biurach podróży są tańsze niż te same wycieczki kupowane w tradycyjnych placówkach (co oczywiście prawdą nie jest, autor artykułu porównał ceny dwóch różniących się imprez turystycznych). Prawdą jest natomiast, iż największe internetowe biura turystyczne korzystają z efektu skali, gdyż sprzedają znacznie więcej wycieczek niż maleńka, działająca w pojedynkę tradycyjna agencja. Jak inne duże firmy mają więc możliwość negocjacji np. stawek prowizji. Najczęściej jednak finalna cena wycieczki dla klienta jest taka sama w internetowym biurze podróży, bezpośrednio u klienta, jak w tradycyjnej agencji turystycznej.

Kolejnym wprowadzeniem w błąd nakazywanie turystom przed zakupem upewnić się, czy "portal jest członkiem Polskiej Izby Turystyki". Tutaj autor artykułu wykazał się elementarnym brakiem wiedzy. Przynależność agencji turystycznej do PIT wpływa bowiem na wiarygodność biura turystycznego tak samo, jak dobrowolna i płatna przynależność rzemieślnika do regionalnej izby rzemieślniczej. Przynależność do PIT jest bowiem nieobowiązkowa i dodatkowo płatna. Już same liczby mówią same za siebie - ze strony PIT wynika, iż ma ona obecnie ok. 620 członków (biur, szkół, obiektów). A samych biur turystycznych w Polsce jest obecnie ponad 4000. Z najprostszych kalkulacji wynikało by, iż tylko 15% biur w Polsce, jest wiarygodnych, bo należy do PIT...




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
e-biuro rezerwacja internet przez internet biuro podróży Itaka Rainbow Tours Triada Wakacje.pl Traveliada.pl Easygo.pl wakacje wczasy urlop wyjazd e-wakacje wyszykiwarka www.e-lastminute.pl www.easygo.pl www.rezerwacje.pl www.traveliada.pl www.traveligo.pl www.travelnet.pl www.travelplanet.pl www.wakacje.pl Polska Izba Turystyki w polsce traveligo biurze dla biura opinie easygo o


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję