Podróżni muszą znać całkowity koszt biletu już podczas rezerwacji
Linie lotnicze muszą informować klientów o wszystkich opłatach, od których zależy ostateczny koszt biletu - tak zdecydował Parlament Europejski.
Na cenę biletu mają wpływ taryfy lub stawki lotnicze, podatki, opłaty lotniskowe, a także inne dopłaty. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zaznacza, że przewoźnicy nie zawsze rzetelnie informują o kosztach, które pasażerowie muszą ponieść. Linie lotnicze zazwyczaj ukrywają należne marże oraz opłaty lotniskowe.
Zgodnie z wchodzącym w życie 1 listopada 2008 roku Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, przewoźnicy są zobowiązani do rzetelnego podawania ostatecznej ceny biletu, która musi uwzględniać wysokość taryfy, stawki lotniczej, podatków, a także dopłat znanych w momencie prezentowania oferty.
Dzięki nowym przepisom pasażerowie będą wiedzieć, jaką część ceny biletu stanowi wynagrodzenie przewoźnika, a jaką rzeczywisty koszt związany z organizacją przelotu. Pozwoli to na porównywanie ofert dostępnych na rynku.
Naruszenia przepisów Rozporządzenia można zgłaszać do Urzędu Lotnictwa Cywilnego (kancelaria@ulc.gov.pl). Natomiast do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów należy kierować tylko zawiadomienia o możliwości naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. Za wprowadzanie klientów w błąd grożą kary finansowe, które mogą sięgać 10% przychodów przedsiębiorcy z ubiegłego roku.
Urząd zaznacza też, że w przypadku opóźniania się lotu, pasażerowie mają prawo do otrzymania bezpłatnych posiłków, napojów i innych świadczeń. W razie potrzeby przewoźnik ma obowiązek zapewnić również nocleg w hotelu wraz z dojazdem do niego. W przypadku odwołania lotu, podróżni mają prawo do zwrotu kosztów biletu lub otrzymania oferty innego połączenia. Dodatkowo mogą domagać się też odszkodowania, gdy powiadomienie o jego odwołaniu nastąpiło zbyt późno. Jeżeli przewoźnik odmówi pasażerowi któregokolwiek z praw, należy złożyć pisemną skargę oraz uzyskać potwierdzenie jej złożenia. W sprawach odwołania i opóźnienia lotu oraz odmowy przyjęcia na pokład samolotu pomaga Komisja Ochrony Praw Pasażerów, która działa przy Urzędzie Lotnictwa Cywilnego.
Konsument może również wystąpić o odszkodowanie za zniszczenie, uszkodzenie, opóźnienie lub stratę bagażu podczas lotu. Roszczenia związane z uszkodzonym bagażem należy składać w ciągu 7 dni od daty jego odbioru, a w przypadku bagażu opóźnionego w ciągu 21 dni.
Poszkodowani pasażerowie linii lotniczych mogą zwrócić się też do wyspecjalizowanych instytucji, które zajmują się ochroną ich praw, między innymi: Federacji Konsumentów i Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Pomoc w rozwiązaniu sporów transgranicznych w trybie pozasądowym udziela także Europejskie Centrum Konsumenckie, które powstało na podstawie umowy pomiędzy UOKiK, a Komisją Europejską.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu
[2008-11-04 12:06 80.53.59.*]
to teraz czas na turoperatorów którzy cney pdają u nas już od 800 zł tylko w końcu wychodzi 1800 bo te 800 to bez wyżywienia opłat lotniskowych poaliwowycj itd odpowiedz »
Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu
[2008-11-04 13:13 89.79.72.*]
i tak się nic nie zmieniło ! jest 4.11 a ceny i tak są podawane że w ostatnim etapie dochodzą opłaty za wystawienie biletu - może ULC weżmie się za kontrole ????? odpowiedz »
Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu
[2008-11-04 15:26 62.87.137.*]
Straszny jest syf na tym rynku i nabijanie w butelkę. Dlatego coraz więcej podróznych kupuje w niemieckich biurach podróży lub przez internet w renomowanych firmach zachodnich. Zawsze zdjęcia z wyjazdu i tak wylądują na naszej-klasie, co by się pokazać, że sie było w ciepłych krajach... Zaścianek. odpowiedz »
Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu
[2008-11-04 16:18 213.238.126.*]
chyba nie ten temat ...???? przespałeś coś albo zbyt zangażowany jesteś..... w coś innego.. odpowiedz »
Przewoźnicy muszą podawać pełną cenę biletu
[2008-11-05 13:06 83.15.101.*]
A zdzieranie z klienta za płatność kartą? Nawet 40,00 zł to może być, o czym się dowiadujesz dopiero po wybraniu rodzaju karty do płacenia, według tajemniczych kryteriów. To, że karta jest w Polsce nazwana debetową, wcale nie znaczy, że Ryan będzie ja za taką uważał... odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Egipt: dwie polskie turystyki zgineły, dwie kolejne są ranne
Nowoczesnym skanerom na lotniskach powiedziano "nie"
Konkurs "Wymarzony urlop - co mógłbyś zrobić aby go mieć" rozstrzygnięty
6 lat na wprowadzenie unijnej dyrektywy i potem 20 lat na wymianę praw jazdy!
Pasażerowie byli przewożeni w bagażniku
Gniew sprzedaje zamek krzyżacki; trwa wycena
kolejne biuro blu rays zbanktutowalo
Port Lotniczy w Rzeszowie jest już spółką z ograniczoną odpowiedzialnością
Ameryka: sygnalizacja świetlna na lotniskach?
Bałagan na lotniskach powoduje niezadowolenie klientów biur podróży
PIT za przywróceniem wyjazdów do Tunezji
PKP Intercity zwiększa ofertę Tanich Linii Kolejowych
Jak turystyka podnosi się po katastrofach?