TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Częstochowa ma jednak szansę skorzystania na Euro 2012?

Częstochowa, z organizacji przez Polskę Euro 2012 może jednak wynieść jedną korzyść: wyremontowaną linię kolejową do Koniecpola.


Jak powiedział Helmut Klabis, dyrektor techniczny Polskich Linii Kolejowych w Częstochowie, jeszcze na początku roku 2008 z własnej inicjatywy PKP zgłosiłoby potrzebę kompleksowego remontu, jednak nie było żadnego odzewu z warszawskiej centrali. Ale za to pod koniec roku Warszawa sama poprosiła o projekt.

Linią Częstochowa - Koniecpol jeździłyby pociągi pomiędzy Warszawą a Wrocławiem, gdzie rozgrywane będą mecze w czasie piłkarskich mistrzostw Europy. Połączenie obu tych miast jest utrapieniem kolejarzy: nie ma bowiem prostej trasy, a to jest z kolei skutkiem uwarunkowań historycznych. Podróż zatem trwa ok. 5,5 godziny, a trzeba jechać przez Poznań bądź Katowice. Właśnie z tego powodu pierwsza polska linia kolejowa, która jest wzorowana na francuskim TGV, ma połączyć Wrocław z Warszawą. Ale nowy szlak nie powstanie do 2012 r. , o ile budowa w ogóle zostanie podjęta, dlatego też szukane jest inne rozwiązanie, szybsze do wykonania. W tym pomyśle znajduje się szansa Częstochowy, bowiem druga z istniejących już linii, którą można ewentualnie wyremontować, jest związana z kosztowną przebudową węzła w Łodzi razem z budową tunelu.

Na dworcu w Częstochowie - Stradom już kiedyś zatrzymywały się ekspresy z Warszawy do Wrocławia. Korzystały z Centralnej Magistrali Kolejowej, z której zjeżdżały niegdyś koło Koniecpola, kierując się przez Stradom oraz Opole aż do stolicy Dolnego Śląska. Stan torów uległ jednak pogorszeniu do tego stopnia, że pociągi te zostały wycofane.

Jak powiedział dyrektor Klabis, od owego czasu został wyremontowany jeden tor z Częstochowy do Herbów, drugi zaś poprawiono. Nieźle jest również na Opolszczyźnie. Jedynie odcinek z Częstochowy do Koniecpola znajduje się we wręcz fatalnym stanie.

W wielu miejscach na tamtym odcinku pojawiły się ograniczenia do 30 a nawet 20 km/godz., natomiast prędkość maksymalna nie przekracza 80 km/godz. Klabis tłumaczył, że kiedy obliczono, że po przeprowadzeniu kompleksowej odbudowy, pociągi mogłyby jeździć nawet 120 km/godz. na prawie całej długości trasy, a czas jazdy składów pospiesznych oraz ekspresowych z Częstochowy do zjazdu na magistralę mógłby się skrócić o 30 minut. To bardzo dużo.

W sumie, uwzględniając już inne, wyremontowane odcinki, podróż pomiędzy Warszawą a Wrocławiem uległaby skróceniu z 5,5 do 4 godzin. Natomiast sama Częstochowa zyskałaby nowe pociągi, a to jest ważne szczególnie w obliczu kulawego obecnie połączenia ze stolicą Dolnego Śląska.

Mogłyby się rozpędzić ponadto pociągi osobowe, które do Koniecpola wleką się dzisiaj niemiłosiernie, jedyne 46 km przejeżdżają w 1 godz. i 10 min. Ten fakt dostrzegli przedsiębiorcy samochodowi i uruchomili połączenia mikrobusowe.

Remont linii kolejowej miałby kosztować nawet 400 mln zł, ale możliwy jest także remont jednego toru za połowę kwoty oraz poprawienie drugiego za 20-30 mln. Ale, mimo wszystko, musiałaby to być inwestycja centralna Polskich Linii Kolejowych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wyremontowana linia kolejowa do Koniecpola Helmut Klabis Polskie Linie Kolejowe w Częstochowie kompleksowy remont torów warszawska centrala między Warszawą a Wrocławiem Poznań Katowice na dworcu w Częstochowie inwestycja centralna PKP remont linii kolejowej Częstochowa z Dolnym Śląskiem




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję