Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. Turystyki - Krasnystaw
- wychowawca-lektor języka angielskiego
- SPECJALISTA DS.TURYSTYKI
- PRODUCT MANAGER
- Specjalista ds. turystyki wyjazdowej z...
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds. turystki Siemianowice Śląskie
- Wychowawcy na obóz we Włoszech
- Kupię funkcjonujące biuro podróży
- GRECJA - REZYDENT
A1 będzie przebiegać koło lotniska
Nawet jeśli drogowcy oraz władze portu nie dojdą do porozumienia co do sposobu budowy autostrady A1, wojewoda śląski wyda pozwolenie na budowę odcinka jezdni nieopodal międzynarodowego lotniska "Katowice" w Pyrzowicach. Brak kompromisu będzie jednak oznaczał spory sądowe, a co za tym idzie opóźnienia w budowie.
Wojewoda śląski Zygmunt Łukaszczyk, tzw. podmiot zaufania publicznego, aby wyjaśnić tę sprawę postanowił zorganizować spotkanie zainteresowanych stron. Dyrektor wydziału infrastruktury Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, Igor Śmietański, powiedział po rozmowach, że strony są zgodne jeśli chodzi o istotę problemu, na razie jednak nie wiadomo, skąd wziąć środki finansowe na jego rozwiązanie.
Autostrada A1 ma przebiegać skrajem portu lotniczego, nieopodal pasa startowego. Trasa będzie przechodziła przez 120-metrowy tunel, który nie przeszkadzałby w startach oraz lądowaniach samolotów. Problem tkwi w wyborze metody jego budowy. Jeśli miałby powstać tańszą metodą - odkrywkową, sprzęt budowlany oraz prace odbywające się na powierzchni uniemożliwiłyby działania pasa startowego na całej jego długości. Należałoby go skrócić, a to z kolei uniemożliwiłoby lądowania większych bądź cięższych maszyn, czy też operacje przy złej widoczności. Dobrym wyjściem z sytuacji mogłoby się stać wydrążenie tunelu metodą górniczą, ten sposób jest jednak dwukrotnie droższy.
Jak powiedział Śmietański, obie strony zgodziły się, że realizacja decyzji drogowej będzie ingerować w działanie lotniska. Problemem jest odnalezienie pieniędzy na sfinansowanie dodatkowych kosztów, które pojawią się w momencie zmiany sposobu prowadzenia koniecznych prac.
Dodał ponadto, że dotychczas nie pojawiły się żadne dokładne wyliczenia, o ile konkretnie byłby droższy tunel, gdyby prace były prowadzone metodą górniczą, unikając wykopów na powierzchni. Z pewnością zwiększyłoby to koszty, na co nie ma pieniędzy. Zarówno przedstawiciele dyrekcji dróg, jak i będąca w dużej części własnością samorządu województwa spółka zarządzająca lotniskiem mają spróbować odnaleźć potrzebne środki.
Dyrektor zapewnił, że procedura związana z budową owego odcinka autostrady trwa, proces przygotowania projektu budowlanego również, już wkrótce zostanie on skierowany do wojewody z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Będzie ono wydane bez względu na kształt, jaki będzie miał ostatecznie ten wniosek.
Śmietański dodał też, że wojewoda zaakceptuje projekt również w proponowanym obecnie kształcie, któremu sprzeciwia się port lotniczy. Prawdopodobnie mogłoby to oznaczać zaskarżenie decyzji do sądów administracyjnych, a co za tym idzie możliwe opóźnienia w budowie drogi. Z tego powodu, jak przyznał dyrektor, w interesie obu stron jest znalezienie środków na sfinansowanie dodatkowych kosztów, a także wypracowanie kompromisu, zanim projekt znajdzie się u wojewody.
Dość długi odcinek A1 ma zostać wybudowany w systemie koncesyjnym, zaś umowa z koncesjonariuszem nie przewiduje kosztów, które byłyby związane z drążeniem tunelu metodą górniczą. Za tym opowiadają się władze zarządzającego portem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego.
Problem stanowią również kwestie własnościowe. Zarząd GTL mając na względzie przyszłość lotniska, postanowił odmówić sprzedaży Skarbowi Państwa pasa gruntu, na którym powstanie tunel oraz autostrada. Wojewoda, który wcześniej wydał decyzję o takiej lokalizacji drogi, musiał wszcząć procedurę wywłaszczeniową. Nie została dotąd załatwiona sprawa zapewnienia GTL dojazdu do jego nieruchomości znajdującej się po drugiej stronie przyszłej autostrady.
Odcinek A1, przy którym leży port lotniczy, połączy w roku 2014 planowany nieopodal węzeł A1 (budowanej od granicy z Czechami) oraz ekspresowej trasy S-1, z okolicami Częstochowy. Do 2012 roku ma powstać część A1 między Częstochową, a węzłem w województwie łódzkim. Oba odcinki, razem 180 km, zbuduje na podstawie umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe.
Komentarze
Tagi:
Starsze aktualności:
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Polska na Targach ITF Slovakiatour w Bratysławie
Co najczęściej starają się przemycać polscy turyści?
Uwaga na niedźwiedzie w Tatrach!
Traveliada.pl unowocześnia nawigacje po stronie
Qubus Hotel Gdańsk zdobył tytuł Debiutu Roku 2009
W Zakopanem nie napijesz się piwa?
Umowa między Amadeus a liniami Cathay Pacific
Nagroda Top Rated Hotel dla Qubus Hotel Kraków
W boeingu LOT, którym leciał Tusk nie było bomby
Bydgoskie Hity Cenowe nie przyniosły oczekiwanych efektów
Jacek Kseń nowym przewodniczącym rady nadzorczej LOT
Nowe połączenia z podkrakowskich Balic!
Największy samolot pasażerski będzie latał na trasie Francja - Singapur
Koniec lotów easyJet z Krakowa do Berlina
Pasażerowie linii lotniczych mają prawo do odszkodowania
Wyszukiwarka Cheapflights zaczyna ekspansję od Niemiec
Hiltona nadal nie ma, ale jest nowa buda
Zdrowe wakacje z biurem podróży Axel!