TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Klienci biznesowi przesiadają się do tanich linii lotniczych

Według wiceprezesa Germanwings Heinza Joachima Schöttes, tani przewoźnicy lotniczy w Polsce nie ucierpieli przez kryzys gospodarczy na świecie tak dotkliwie jak linie tradycyjne. Pasażerowie biznesowi przesiedli się właśnie do nich.


Branża lotnicza przeżywa trudne chwile na całym świecie. W Europie splajtowało kilkadziesiąt linii lotniczych. W 2008 roku wysokie ceny paliwa podkopały budżety firm, a potem głęboka recesja dokończyła dzieła.

Na wiosnę tani przewoźnik należący do LOT-u - Centralwings przestał istnieć. Upadła tania linia SkyEurope. Na kilka dni zostały uziemione samoloty serbskiego narodowego przewoźnika JAT Airways, którego obsługa naziemna odmówiła obsługi ze względu na niezapłacone rachunki. Obecnie, jak podają serbskie gazety, linia ma zaciągnąć ratunkowy kredyt w Citibanku.

Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego pokazują, że linie lotnicze w Polsce przewiozły w pierwszym półroczu o 15 proc. mniej pasażerów (dane ULC nie obejmują pasażerów w ruchu tranzytowym). Według informacji urzędu, tani przewoźnicy nie radzili sobie lepiej. U nich, średni spadek przekroczył 14 proc. Gdyby nie liczyć Centralwings, ich spadek sięgnąłby średnio 6 proc.

Według danych ULC, liderem polskiego rynku w dalszym ciągu jest LOT, który przewiózł w pierwszej połowie roku 2,1 mln pasażerów, o 15,8 proc. mniej niż w 2008 r. Drugie miejsce zajmuje WizzAir - 1,64 mln pasażerów (spadek o 2 proc.). Ryanair znalazł się na trzeciej pozycji przewożąc prawie 1,5 mln osób (wzrost o 9,8 proc.). Duży spadek przewozów (o 31 proc.) zanotował easyJet, który postanowił wycofać się z rejsów z Warszawy.

Linie lotnicze tną koszty i zmniejszają liczbę oferowanych miejsc w samolotach. Jak powiedział Heinz Joachim Schöttes, wiceprezes Germanwings, linia ta ma obecnie mniej miejsc o 9 proc. Każdy samolot został odchudzony o 100-150 kg, dzięki czemu przewoźnik oszczędza paliwo.

Aby przetrwać na rynku, linie muszą nie tylko ciąć koszty, ale również zdobywać nowych pasażerów. Dla niektórych przewoźników, właśnie kryzys jest najlepszą chwilą, aby pozyskać nowych klientów. Na przełomie września i października, Wizz Air ogłosił, że w lipcu 2010 roku otworzy bazę we Wrocławiu, piątą w naszym kraju. W chwili obecnej przewoźnik lata z Wrocławia jedynie do Londynu. Od grudnia zostaną otwarte połączenia do Dortmundu, Oslo i Paryża. Od lipca ruszą także kolejne połączenia do Eindhoven, Bolonii-Forli, Cork, Mediolanu Bergamo i Doncaster-Sheffield.

W Germanwings 42 proc. pasażerów to osoby podróżujące w celach służbowych. Jak widać, klienci zmuszeni latać w ramach swojej pracy, przesiadają się do tanich linii lotniczych. W roku ubiegłym Germanwings przewiózł w Polsce ok. 230 tys. pasażerów. To mało, według ULC, największy tani przewoźnik Wizz Air przewiózł 3,4 mln osób. W tym roku Germanwings przewiduje trochę ponad 230 tys. pasażerów (choć do połowy roku, według danych ULC, zanotował spadek przewozów o ponad 8 proc.).

W jaki sposób linia chce pozyskać nowych pasażerów? Przewoźnik posiada w chwili obecnej połączenia z Warszawy i Krakowa do Kolonii oraz Stuttgartu. Dotychczas ok. 75 proc. pasażerów na trasach do Polski to Niemcy. Jak mówił prezes Germanwings, linia chce zachęcić Polaków do skorzystania z jej usług. Z przesiadką w Niemczech może im zaoferować rejsy po całej Europie.

Oferowanie pasażerom podróży z przesiadką jest bardziej typowe dla tradycyjnych przewoźników, którzy posiadają połączenia długodystansowe. W taki sposób do latania do Ameryki zachęca British Airways i portugalski TAP, zaś do Azji - Finnair.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Germanwings Heinz Joachim Schöttes LOT JAT Airways Urząd Lotnictwa Cywilnego Serbia Centralwings ceny paliwa kryzys gospodarczy Citibank Lufthansa WizzAir Ryanair easyJet połączenia do Eindhoven Bolonia Forli Cork Mediolan Bergamo Doncaster-Sheffield Warszawa Kraków Niemcy TAP Finnair British Aiways Stuttgard Kolonia




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję