Klienci biznesowi przesiadają się do tanich linii lotniczych
Według wiceprezesa Germanwings Heinza Joachima Schöttes, tani przewoźnicy lotniczy w Polsce nie ucierpieli przez kryzys gospodarczy na świecie tak dotkliwie jak linie tradycyjne. Pasażerowie biznesowi przesiedli się właśnie do nich.
Branża lotnicza przeżywa trudne chwile na całym świecie. W Europie splajtowało kilkadziesiąt linii lotniczych. W 2008 roku wysokie ceny paliwa podkopały budżety firm, a potem głęboka recesja dokończyła dzieła.
Na wiosnę tani przewoźnik należący do LOT-u - Centralwings przestał istnieć. Upadła tania linia SkyEurope. Na kilka dni zostały uziemione samoloty serbskiego narodowego przewoźnika JAT Airways, którego obsługa naziemna odmówiła obsługi ze względu na niezapłacone rachunki. Obecnie, jak podają serbskie gazety, linia ma zaciągnąć ratunkowy kredyt w Citibanku.
Dane Urzędu Lotnictwa Cywilnego pokazują, że linie lotnicze w Polsce przewiozły w pierwszym półroczu o 15 proc. mniej pasażerów (dane ULC nie obejmują pasażerów w ruchu tranzytowym). Według informacji urzędu, tani przewoźnicy nie radzili sobie lepiej. U nich, średni spadek przekroczył 14 proc. Gdyby nie liczyć Centralwings, ich spadek sięgnąłby średnio 6 proc.
Według danych ULC, liderem polskiego rynku w dalszym ciągu jest LOT, który przewiózł w pierwszej połowie roku 2,1 mln pasażerów, o 15,8 proc. mniej niż w 2008 r. Drugie miejsce zajmuje WizzAir - 1,64 mln pasażerów (spadek o 2 proc.). Ryanair znalazł się na trzeciej pozycji przewożąc prawie 1,5 mln osób (wzrost o 9,8 proc.). Duży spadek przewozów (o 31 proc.) zanotował easyJet, który postanowił wycofać się z rejsów z Warszawy.
Linie lotnicze tną koszty i zmniejszają liczbę oferowanych miejsc w samolotach. Jak powiedział Heinz Joachim Schöttes, wiceprezes Germanwings, linia ta ma obecnie mniej miejsc o 9 proc. Każdy samolot został odchudzony o 100-150 kg, dzięki czemu przewoźnik oszczędza paliwo.
Aby przetrwać na rynku, linie muszą nie tylko ciąć koszty, ale również zdobywać nowych pasażerów. Dla niektórych przewoźników, właśnie kryzys jest najlepszą chwilą, aby pozyskać nowych klientów. Na przełomie września i października, Wizz Air ogłosił, że w lipcu 2010 roku otworzy bazę we Wrocławiu, piątą w naszym kraju. W chwili obecnej przewoźnik lata z Wrocławia jedynie do Londynu. Od grudnia zostaną otwarte połączenia do Dortmundu, Oslo i Paryża. Od lipca ruszą także kolejne połączenia do Eindhoven, Bolonii-Forli, Cork, Mediolanu Bergamo i Doncaster-Sheffield.
W Germanwings 42 proc. pasażerów to osoby podróżujące w celach służbowych. Jak widać, klienci zmuszeni latać w ramach swojej pracy, przesiadają się do tanich linii lotniczych. W roku ubiegłym Germanwings przewiózł w Polsce ok. 230 tys. pasażerów. To mało, według ULC, największy tani przewoźnik Wizz Air przewiózł 3,4 mln osób. W tym roku Germanwings przewiduje trochę ponad 230 tys. pasażerów (choć do połowy roku, według danych ULC, zanotował spadek przewozów o ponad 8 proc.).
W jaki sposób linia chce pozyskać nowych pasażerów? Przewoźnik posiada w chwili obecnej połączenia z Warszawy i Krakowa do Kolonii oraz Stuttgartu. Dotychczas ok. 75 proc. pasażerów na trasach do Polski to Niemcy. Jak mówił prezes Germanwings, linia chce zachęcić Polaków do skorzystania z jej usług. Z przesiadką w Niemczech może im zaoferować rejsy po całej Europie.
Oferowanie pasażerom podróży z przesiadką jest bardziej typowe dla tradycyjnych przewoźników, którzy posiadają połączenia długodystansowe. W taki sposób do latania do Ameryki zachęca British Airways i portugalski TAP, zaś do Azji - Finnair.
Komentarze
Tagi:
Dział dostawcy/usługodawcy branży:
SITE Poland podsumowuje 3 edycję programu Young
Państwo może nakładać obowiązki na dostawców usług internetowych z siedzibą w innym kraju
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Niemiecki Dzień Turystyki bez
Najlepsze praktyki dotyczące spotkań medycznych. Raport ICCA i AC
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Łódź: domy studenckie będą hotelem dla kibiców sportowych
Muzyka REGGAE w hotelu "Perła"
Łódź: Hotel Savoy w rejestrze zabytków
Wisła od kuchni - przewodnik po wiślańskiej kuchni regionalnej już dostępny
Trasa Zakopane - Kościelisko idzie do remontu
Linie Finnair zlikwidują 500 miejsc pracy?
Chłopskie Jadło podbija Warszawę
Mostki - najlepsza plaża w Kieleckim
Zakaz kąpieli w Zalewie Wiślanym
Spółka Sindbad-hotele zmieniła nazwę na Merigo Spółka z o.o.