TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

LOT kupi A350?

Prezes LOT Marek Grabarek, ujawnił Gazecie Wyborczej, że rozważa zakup Airbus A350, zamiast rozważanego wcześniej A330. Decyzja zapadnie do końca czerwca.

W obecnej chwili brane są pod uwagę trzy możliwe modele samolotów - A330, A350 i Boening B787 Dreamliner (wcześniej znanej pod oznaczeniem 7E7). Wartość całego zamówienia powinna się zamknąć w kwocie od 0,5 do 1 mld dol. - w zależności od tego, ile samolotów LOT chce kupić.

Niestety w obecnej chwili Airbus A350 to na razie dopiero koncepcja samolotu, ale od grudnia Airbus stara się zbierać chętnych na ten model. Ma on być europejską odpowiedzią na 787 Boeinga. Będzie on dostępny w dwóch wersjach - w pierwszej będzie miał zasięg 15,9 tys. km (zabierze 245 pasażerów), a w drugiej 13,9 tys. km (285 pasażerów). Przy jego budowie zostaną zastosowane najnowsze technologie, również te, które są wykorzystywane w A380 - największym na świecie samolocie pasażerskim, który wejdzie do służby w 2006 r. Aby zbudować ten samolot, Airbus oczekuje subsydiów od Unii Europejskiej. Jednak mogą one spowodować poważny konflikt handlowy na linii USA - Unia.

Władze LOTu stroją przed trudnym wyborem - z jednej strony Boeing 787 ma podobne parametry jak maszyny Airbusa, jednak jego amerykański producent zapewnia, że maszyna będzie zużywała o 20 proc. mniej paliwa niż konkurencja. Z drugiej zamawiane Airbusy A350 byłyby pierwszymi zamówionymi, dzięki czemu można otrzymać lepsze warunki.

W zależności od tego, jakiego producenta wybierze polska linia, samoloty wejdą do służby w drugiej połowie 2008 r. (B787) albo w drugiej połowie 2010 r. (Airbus A350). W przyszłym roku kończą się umowy leasingowe boeingów B767, którymi dziś LOT obsługuje trasy międzykontynentalne. Do momentu dostarczenia nowych maszyn polska linia dostałaby maszyny "pomostowe". W przypadku Boeinga byłyby to B767, a Airbusa - A330.

Ewentualne polskie zamówienie na A350 byłoby pierwszym w ogóle na ten samolot. To ryzykowne, ale daje korzystne warunki u producenta (niższa cena, lepsze finansowanie). W przypadku Boeinga LOT byłby też jedną z pierwszych linii, która dostanie B787. Sprawę wyboru jasno przedstawia prezes Grabarek "Jednak tak naprawdę nie wybieramy między dwoma modelami samolotu, ale dwoma pakietami. W ich skład wchodzą samolot, cena, sposób zapłaty, możliwości serwisu".

Smaczku całej sprawie dodaje opóźnienie w dostawach A380, o którym pisaliśmy tutaj.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
A350 Airbus A330 LOT b787 dreamliner boeing boening 787 modele zakup samolotów samolot


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję