Ogłoszenia
Ogłoszenia
- BP ITAKA-Specjalista ds. Turystyki-Poznań
- Specjalista ds. turystyki i egzotycznych wakacji
- Wychowawcy/Instruktorzy
- Doradca Agenta/Klienta
- Hotel - sprzedaż, marketing
- Staż w dziale wizowym
- Specjalista ds. turystyki
- Specjalista ds turystyki - BIAŁYSTOK
- Specjalista ds. turystyki w Salonie Wakacje.pl...
- Menadżer regionalny woj. opolskie


Zobacz także
Goście zaczynają wracać do restauracji
Premier zapowiedział m.in. otwarcie restauracji
Sieć gastronomiczna zapowiada dodatkowe procedury bezpieczeństwa po otwarciu restauracji
Emirates zmienia zasady rezerwacji
UNWTO: konieczna harmonizacja protokołów bezpieczeństwa i zapewnienie finansowania turystyki
Rynek gastronomiczny będzie się odbudowywał przez kilka lat?
Franczyza w segmencie restauracji sushi
Po boomie na rynku pizzerii i fast foodów przyszedł w Polsce czas na kuchnię japońską. W dużych miastach w całym kraju przybywa sushi barów i japońskich restauracji, a niektóre z firm już zdecydowały się na rozwój swojego konceptu w systemie franczyzowym. Czy mają one szansę konkurować z najbardziej popularnymi franczyzowymi sieciami gastronomicznymi?
Już około dziesięciu restauracji z japońską kuchnią zdecydowało się na rozwój poprzez franczyzę. Większość z nich to debiutanci, a historie ich systemów nie mają nawet roku. Jeśli utrzymana zostanie obecna dynamika ekspansji, w kolejnych latach lokale sushi staną się równoprawnymi konkurentami franczyzowych fast foodów i pizzerii. Największym graczem na rynku jest Nigiri Sushi, w chwili obecnej sieć posiada jeden lokal własny i 16 jednostek franczyzowych. Nigiri zdominowało Warszawę i okolice, na tym obszarze rozlokowanych jest aż 10 restauracji (pozostałe znajdują się w Poznaniu, Zielonej Górze, Katowicach, Wrocławiu, Bielsku Białej, Ustroniu i Radomiu). W chwili obecnej nikt nie zagraża Nigiri pozycji lidera, ponieważ pozostałe sieci są na etapie poszukiwania przyszłych franczyzobiorców.
Niektóre firmy skupiły się dotychczas na otwieraniu własnych placówek. Hana Sushi konsekwentnie zdobywa duże miasta, sieć posiada po dwa lokale w Warszawie i Łodzi, poza tym markę znaleźć można w Gdyni, Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach, Opolu i Piotrkowie Trybunalskim. Siedem własnych restauracji prowadzi Sakana Sushi Bar (trzy w Warszawie oraz we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie i Katowicach), o jedną mniej Sensi Sushi (wszystkie w Warszawie, jedna z nich zajmuje się jedynie cateringiem), trzy - Dom Sushi (Toruń, Sopot, Gdańsk). Pozostałe sieci mogą na razie pochwalić się tylko jednym lokalem, można wśród nich wymienić między innymi wrocławską restaurację Sushi Naka Naka czy łódzką Miko Sushi.
Koszty inwestycji
Koszty inwestycji związanej z przystąpieniem do systemu franczyzowego oferującego możliwość prowadzenia restauracji japońskiej uzależnione są przede wszystkim od wysokości nakładów związanych z adaptacją lokalu i wysokości wstępnej opłaty franczyzowej. Wśród analizowanych systemów wahają się one od 70 do ponad 500 tys. zł. Lwią część tej kwoty potencjalny franczyzobiorca przeznaczyć musi na remont i wyposażenie lokalu, w którym prowadzona ma być działalność, jednak opłaty licencyjne związane z przystąpieniem do sieci nie należą do najniższych na rynku. Trzeba na nie przeznaczyć nawet 40 tys. zł, co może być uzasadnione faktem, iż sieci sushi barów oferują potencjalnym franczyzobiorcom niezwykle unikalne w skali całego rynku know-how.
W kwestii wymagań lokalowych większość sieci poszukuje obiektów o powierzchni od 50-100 m². Franczyzodawcy oceniają, iż właśnie brak odpowiednich lokalizacji stoi na przeszkodzie ich dynamicznego rozwoju. Z problemem tym borykają się jednak nie tylko restauracje kuchni japońskiej, a cały rynek gastronomiczny. W cenie są reprezentacyjne lokale położone w centrach miast i przy ruchliwych ciągach komunikacyjnych. W parze z położeniem powinien iść odpowiedni stan techniczny lokalu, atrakcyjna kwota czynszu, możliwość prowadzenia w nim działalności gospodarczej, a także możliwość uzyskania pozwolenia na sprzedaż alkoholu. Niestety rynek nieruchomości nie jest zbyt łaskawy dla potencjalnych restauratorów, a rotacja najemców w atrakcyjnych lokalizacjach jest stosunkowo niewielka.
Oryginalne rozwiązania
Franczyzowe sieci restauracji japońskich coraz częściej różnicują i rozwijają swoją ofertę w nowych kierunkach, aby przyciągnąć potencjalnych franczyzobiorców. Sieć Hana Sushi przygotowała na przykład dwa formaty swoich restauracji: pełny (dedykowany lokalizacjom w dużych miastach) i Expres stworzony z myślą o małych miejscowościach. W przypadku pierwszego koszty inwestycji sięgają 500 tys. zł, opłata wstępna wynosi 50 tys. zł, format Expres jest o połowę tańszy. Warto też wspomnieć o dwóch nietypowych konceptach: Roller Sushi i Body Sushi. Pierwszy z nich oferuje sushi w rolce - sześć kawałków przysmaku zapakowane w wygodną tubę. Przystępna jest nie tylko forma serwowania, ale również cena. Firma wyprowadza tym samym sushi z segmentu premium, nawiązując bardziej do formatu eleganckich barów szybkiej obsługi. Tym, co wyróżnia Body Sushi, jest zaś ceremonia serwowania przysmaków na ciele modelki lub modela. Na koniec warto się przyjrzeć korzyściom, jakie daje przystąpienie do franczyzowej marki. W sieciach liczyć możemy na pomoc przy wyborze, aranżacji i wyposażeniu lokalu, szkolenia pracowników, udostępnienie receptur i menu, możliwość korzystania z zaufanych dostawców i wynegocjowanych rabatów oraz wsparcie marketingowe. Współpraca z siecią wiąże się też z comiesięcznym uiszczaniem bieżącej opłaty licencyjnej. Wśród obecnie działających na polskim rynku sieci wynoszą one od niecałych 2 tys. zł do nawet 8 tys. zł.
Perspektywy rozwoju
Wzrost popularności kuchni japońskiej wiąże się nie tylko z większą dostępnością tego typu usług, ale również spadkiem cen produktów. Rynek sushi z segmentu premium coraz bardziej przesuwa się w kierunku casual dining. Zmiana ta wcale nie musi oznaczać spadku obrotów funkcjonujących lokali. Dzięki niższym cenom restauracje mają szanse dotrzeć do szerszej grupy klientów, zmianie ulec może także częstotliwość ich wizyt w lokalach. Rozwój rynku powinien również automatycznie pociągnąć za sobą łatwiejszy dostęp do produktów wykorzystywanych w kuchni japońskiej, a co za tym idzie - spadek ich cen. Jaka przyszłość czeka zaś franczyzowy rynek sushi? Popularność i dynamika rozwoju innych sieci daje dobry przykład młodemu segmentowi kuchni japońskiej, na przeszkodzie mogą jednak stanąć stosunkowo wysokie opłaty franczyzowe. Tym, co działa na korzyść obecnych franczyzodawców jest ich unikalne know-how - nowy rynek nie wykształcił jeszcze wystarczającego grona kucharzy i menagerów biegłych w sztuce kuchni japońskiej. Dodatkowo firmy te oferują, zarówno franczyzobiorcom jak i klientom, coś nowego i świeżego - restauracje o wysokim standardzie oferujące oryginalną kuchnię. Sieci franczyzowe nie powinny zapominać, iż sytuacja ta będzie się jednak zmieniać, może więc warto pomyśleć nad elastycznym dostosowywaniem oferty do specyfiki ewoluującego rynku. Dla wielu potencjalnych franczyzobiorców problemem okazać może się dosyć wysoki koszt inwestycji i opłat franczyzowych. Uzasadniony z ekonomicznego i biznesowego punktu widzenia, może być przeszkodą dla ostrożnych, polskich inwestorów.
Komentarze
Rząd zmieni zasady dotyczące kwarantanny przy przekraczaniu granicy - poinformowali rzecznik rządu Piotr Muller oraz wiceminister infrastruktury Marcin Horała podczas konferencji prasowej. Nowe zasady będą obowiązywać od 30 marca. Dla wszystkich ze...
Allianz Research wraz z Euler Hermes opracowały wspólną prognozę kiedy sytuacja na świecie wróci do normalności. W okresie, w którym rządy dążą do wprowadzenia coraz bardziej rygorystycznych środków w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się nowych,...
Tagi:
Dział gastronomia:
Rynek gastronomiczny będzie się odbudowywał przez kilka
Rząd zapowiada dodatkową pomoc dla
Pandemia utrudniła funkcjonowanie branży winiarskiej, ale nie wyrządziła jej większych
Północna Izba Gospodarcza: Potrzebne jak najszybsze rekompensaty za
Dział dla turystów:
Turcja rozpoczęła szczepienia pracowników branży
Emirates zmienia zasady
Rozporządzenie przedłużające ograniczenia weszło w
Ryanair z dwoma nowymi połączeniami z
Światowa Organizacja Zdrowia nie popiera paszportów
Starsze aktualności:
Hotelarz odpowiada na zarzuty
Wielkopolska Izba Turystyczna ma nowego
UFG: ruszyły wypłaty za imprezy odwołane z powodu
IATA: Pracownikom branży lotniczej grozi
Turystyczne Mistrzostwa Blogerów - rozpoczyna się głosowanie
Informacja o szczepionce na COVID-19 spowodowała wzrost wartości akcji spółek
IGHP: obniżki cen nie poprawiły sytuacji
Ceny letnich wyjazdów stabilizują
Rzecznik MŚP zgłasza 10 postulatów, które mają pomóc
Rada Przedsiębiorczości: ratujmy miejsca
Ilu turystów odwiedziło Czechy w wysokim
Hotele nie będą mogły przyjmować turystów - rozporządzenie
Powstaje Polska Rada
Hotel który zeszpeci Warszawę?
Skiopening - Neckermann zaprasza na otwarcie zimowego sezonu
Małopolska: promocyjna cena pociągów na 26 trasach
Euro 2012 w Poznaniu: hotele pięciogwiazdkowe z innych miast
Brytyjski UOKiK krytykuje publicznie Ryanaira
Ruszyła sprzedaż biletów z Rzeszowa do USA
Europejczyków preferencje wakacyjne
MAN przenosi produkcje autobusów z Niemiec do Polski
Łatwiej o wizę do Kazachstanu!
Sandomierz zalany falą turystów dzięki serialowi
Dla hotelarzy i przewoźników coś na Święta
Cieszyn zainwestował w domenę .eu!
Turyści niezadowoleni z biur podróży
Trwają Polskie Dni w Zell am See - Kaprun
Kujawsko-pomorskiej ITD przybędzie 9 instruktorów
Wenecja: Złoty Lew dla ekspozycji: "Hotel Polonia. Budynków życie po życiu"
Nowy monitoring na polskich dworcach PKP
SPRZEDAM KONTENER(PRZYCZEPA) GASTRONOMICZNA
