Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent: Turcja - Riwiera Turecka
- Szukamy przewodnika tatrzańskiego, Dolina...
- Kraków - Junior Specjalista ds. Turystyki
- PIlot niemieckojęzyczny 16.07-18.07
- Znasz CRM dla Agenta lub N-SYKON ?
- PILNIE poszukiwany pilot wahadłowy Kraków -...
- Rezydent - Riwiera Makarska 18-29.07.22
- Opiekun Cypr 6.08
- SPECJALISTA ds. TURYSTYKI AGENCYJNEJ (Kraków)
- Praca w biurze podróży w Warszawie - od zaraz


Zobacz także
UOKiK przyjrzy się działaniu aplikacji do zamawiania jedzenia
Decyzja UOKiK w sprawie condohotelu Czarna Perła
Anna Salamończyk-Mochel powołana na p.o. prezesa POT
ECK uruchamia kampanię promującą prawa pasażerów
Inspekcja Handlowa publikuje raport z kontroli lokali gastronomicznych
MSiT: założenia nowej ustawy regulującej działalność hoteli, przewodników i pilotów wycieczek
UOKiK: biura podróży próbują uchylać się od odpowiedzialności?
Z kontroli przeprowadzonej przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) wynika, że organizatorzy imprez turystycznych uchylają się od odpowiedzialności, natomiast turystom każą płacić za co tylko się da. Czasami za odstąpienie od umowy klient musi zapłacić nawet 100% wartości wycieczki.
UOKiK sprawdził w 137 biurach podróży umowy, które podpisują turyści. Tylko pięć z nich nie ukryło w umowach żadnych haków na swoich klientów. Jest to trochę gorszy wynik niż podczas poprzedniej kontroli, która miała miejsce dwa lata temu.
Według UOKiK, turysta wybierający się na wakacje zorganizowane przez firmę, zazwyczaj jest petentem, który albo przyjmuje warunki stawiane przez organizatora, albo musi sam zorganizować wyjazd. Biura nie dopuszczają możliwości negocjowania warunków, nawet wówczas gdy nierówno podzielone są prawa i obowiązki. Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK-u podkreśla - Zgodnie z kodeksem cywilnym dla klienta nie są wiążące sprzeczne z dobrymi obyczajami i rażąco naruszające jego interesy zapisy zawarte w standardowej umowie, której klient nie uzgadniał z drugą stroną.
UOKiK wszczął aż 101 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów, natomiast 73 organizatorom wyjazdów nakazał zmienić zapisy.
Według Urzędu największym przewinieniem biur podróży jest przyznawanie sobie więcej przywilejów niż klientom. Biura uchylają się też od odpowiedzialności za nienależyte zrealizowanie umowy, co jest sprzeczne z prawem. Nie mogą też wyznaczać górnej granicy ewentualnego odszkodowania. Organizator imprezy jest zobowiązany do przewidzenia różnych okoliczności i do wykonania umowy według warunków. Odpowiada również za podwykonawców, którym zlecił zadania. UOKiK zakwestionował między innymi zapis: "Biuro nie ponosi odpowiedzialności za imprezy fakultatywne". Biura nie mogą też uchylać się od odpowiedzialności za walizki oraz ich zawartość, a także samego turystę, jego zdrowie oraz straty moralne.
UOKiK zaznacza, że na wszelkie zmiany w umowie klient powinien jednoznacznie wyrazić zgodę. Dlatego też zakwestionował zapis: "Brak odpowiedzi Uczestnika jest równoznaczny z akceptacją nowych warunków umowy".
Jeżeli organizator zmienił warunki umowy lub odwołał imprezę, klient może zrezygnować z usług danego biura i otrzymać zwrot wpłaconej należności, bez żadnej kary. Wzrost kosztów imprezy możliwy jest tylko na 21 dni przed jej rozpoczęciem i tylko z powodu wzrostu kosztów transportu, opłat urzędowych, lotniskowych, podatków, czy kursu walut.
Zazwyczaj biura każą klientom płacić za odstąpienie od umowy, nawet wówczas gdy na to miejsce znajdą innego chętnego. Bardzo często są to sumy niewspółmierne do poniesionych kosztów. Zdarza się, że sięgają nawet 90-100% ceny imprezy.
Urząd miał również zastrzeżenia do sposobu składania i rozpatrywania reklamacji. Organizatorzy zastrzegają w umowach, że pismo reklamacyjne musi być potwierdzone na miejscu przez ich przedstawiciela. Dodatkowo na jego złożenie dają też mało czasu, np. dwa dni. Natomiast biura rozważają je bardzo długo, zaznaczając, że ustawowe 30 dni na rozpatrzenie ich nie obowiązuje.
Niektóre biura podróży informują, że wycieczki last minute są gorsze od standardowych i dlatego klientom przysługują mniejsze prawa. Jest to niezgodne z prawem. Klient w przypadku zakupu imprezy po obniżonej cenie ma takie samo do złożenia reklamacji jak przy imprezie za pełną kwotę.
Ministerstwo Sportu i Turystyki zapowiedziało zmiany w ustawie o usługach turystycznych. Chce, aby zostały one przyjęte do końca bieżącego roku. Nowe zapisy miałyby zapewniać klientom większe gwarancje finansowe np. w razie problemów z powrotem oraz nałożyć większą odpowiedzialność na organizatorów niekomercyjnych, np. przygotowujących pielgrzymki.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Europejska turystyka odradza się, choć brakuje jej rąk do
Północna Izba Gospodarcza: niech wszyscy wiedzą, że w Polsce jest
Tarcza prawna przynosi nowe rozwiązania dla
Dział prawo i podatki:
Tarcza prawna przynosi nowe rozwiązania dla
Przewoźnicy lotniczy mierzą się ze
Białoruś wprowadza ruch bezwizowy dla
Porozumienie Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego z Polską Agencją Żeglugi
Starsze aktualności:
Air France poleci do Quebec
Ilu gości przyjęła Kopalnia Soli w
Tajlandia wznowi program Test and
Generali wprowadza nowe ubezpieczenie od kosztów
Aplikacja usprawni certyfikację punktów informacji
Lublin celuje w hiszpańskich
89 hoteli dołączyło do IGHP w 2021
Podpisano list intencyjny w sprawie organizacji Igrzysk
Google coraz większą konkurencją dla
Nieco niższe ceny wyjazdów
Rekomendacje Poland Convention Bureau
IGHP angażuje się w profilaktykę nowotworową wśród pracowników branży
Hotel Stay Inn pod skrzydłami fundacji Polskie Hotele
Traveldata: Pierwszy rok pandemii znacznie bardziej niekorzystny dla TUI Poland niż dla
Nowa wersja HotelCalculator.com - 100 tys. hoteli już online!
Szkocja: od wczoraj obowiązuje zakaz palenia w pubach i restauracjach
Utrudnienia w ruchu na lotnisku w Dublinie
Nowe sposoby wykrywania terrorystów
Likwidacja 11 tras z Anglii do Polski Ryanaira
SPRZEDAM KONTENER(PRZYCZEPA) GASTRONOMICZNA
Egzotyczne destynacje lotnicze polecane w marcu
Na Słowacji można płacić w euro
Zakopane: Weekend Słowacji oraz Wielka Majówka Tatrzańska
Kraków: brak taksy turystycznej to brak funduszy na promocję miasta
Nie lubimy tanich linii lotniczych, ale kochamy promocje
chętna do pracy w branży turystycznej,na razie licencjat TiR
