TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Okęcie nie wymaga dużych poprawek?

Po tym jak Porty Lotnicze zerwały umowę z wykonawcą nowego terminalu na Okęciu, w środę, 7 listopada okazało się, że otwarcie nowej hali odlotów nie wymaga wielkich poprawek.


Z Warszawy lata prawie połowa pasażerów wszystkich polskich lotnisk. Okęcie oddano do użytku na początku lat 90-tych. Już od dawna nie obsługuje ponad dwa razy więcej podróżnych niż powinien. Sytuacja zostałaby poprawiona dzięki udostępnieniu nowej części dworca na Okęciu. Budowa trwa tam już trzy lata i jeszcze nie widać jej końca. Obecnie na lotnisku panuje ścisk oraz bałagan. Jak na razie działa tylko nowa hala przylotów, natomiast gotowa już od kilku miesięcy hala odlotów czeka na otwarcie. Straż pożarna nie wyraziła zgody wpuścić tam pasażerów.

Próby, które zostały przeprowadzone wiosną wykazały, że w trzeciej minucie od ogłoszenia ewakuacji włączają się wentylatory i zagłuszają komunikaty z głośników. Przed wyborami Jerzy Polaczek z PIS, minister transportu uznał, że polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Ferrovial, Budimex, Lamela nie jest w stanie zapewnić bezpieczeństwa ludzi w przypadku wybuchu pożaru w terminalu. Wówczas Porty Lotnicze zerwały kontrakt wart prawie 250 mln USD.

Instytut Techniki Budowlanej, na zamówienie Portów Lotniczych zbadał, jakie poprawki są potrzebne. Mirosław Kosiorek z Zakładu Badań Ogniowych poinformował - Wiemy już, co zrobić, ale nie wiemy do końca, jak. Jednocześnie przyznał, że nie są konieczne poważne prace budowlane, ani też wymiana wentylatorów. Wystarczy tylko zastąpić część z 3 tys. głośników mocniejszymi. Kosiorek dodał - I zastosować w komunikatach o ewakuacji kobiecy głos, który jest wyższy od dźwięku wentylatorów. Choć wcale nie musi to być sopran koloraturowy.

Artur Burak, rzecznik Portów Lotniczych zaznaczył, że w projektach, które przygotowywał wykonawca, moc głośników nie była skoordynowana z poziomem hałasu wentylatorów.

Jeszcze nie wiadomo, kto będzie poprawiać system bezpieczeństwa, ponieważ wbrew zapowiedziom Ministerstwa Transportu budowa terminalu nie będzie szybko wznowiona. Porty Lotnicze teraz ją inwentaryzują. Potrwać ma to do połowy listopada. Krzysztof Kozioł, rzecznik konsorcjum, które cały czas płaci około 250 tys. zł miesięcznie między innymi za ogrzewanie i oświetlanie pustej hali odlotów w nowym terminalu zaznaczył - To przetrzymywanie wykonawcy na budowie. Te oraz inne koszty wykonawca zamierza odzyskać w sądzie.

Najprawdopodobniej w tym roku jeszcze pasażerowie nie będą odlatywać z nowego terminalu. Najdalszą datą jest 28 marca. Wówczas na lotniskach zacznie obowiązywać traktat z Schengen. Natomiast na Okęciu tylko nowy terminal jest przystosowany do odprawy podróżnych z Unii Europejskiej bez kontroli paszportów.

Seweryn Blumsztajn o zaistniałej sytuacji na Okęciu nie ma dobrego zdania: - Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze ma do spełnienia publiczną misję. Dlatego jest państwowe. Ma zapewnić bezpieczny i wygodny przylot i wylot z Polski. Tej misji to przedsiębiorstwo spełnić nie umie. W budowie nowego terminalu na Okęciu Porty Lotnicze zawaliły wszystko, co mogły. Przetarg oskarżany przez NIK o "naruszenie uczciwości", wybór podejrzanie taniego wykonawcy, któremu potem podniesiono wartość kontraktu i przedłużano termin zakończenia budowy. Wreszcie w ostatnim etapie PPL nie zrobiły nic, żeby dogadać się z Budimeksem, strażą pożarna i otworzyć terminal. Ekspertyzę, która pokazała, jak mało trzeba było zrobić, by wpuścić do terminalu pasażerów, można było zamówić kilka miesięcy wcześniej. Po prostu, zapewne z powodów finansowych, Porty Lotnicze szukały pretekstu, żeby zerwać kontrakt. Przedłużający się paraliż lotniska, męki pasażerów, obraz Polski, która nie jest w stanie zbudować średniej wielkości lotniska - wszystko to miały głęboko gdzieś.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Okęcie Warszawa terminal umowa budowa hala odlotów poprawki Jerzy Polaczek Budimex komunikaty głośniki Instytut Techniki Budowlanej Mirosław Kosiorek wentylatory Artur Burak Porty Lotnicze Schengen Seweryn Blumsztajn jumbo jet na okeciu okęciu z do okecie lotnisko




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję