TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Warszawa: wkrótce na Okęcie dojedziemy pociągiem?

Zarząd Warszawy zdecydował, że z centrum stolicy do nowej podziemnej stacji koło lotniska Okęcie pojadą nowe pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej. Żeby nie tracić czasu, ratusz zrezygnował z poszukiwania innego przewoźnika w przetargu.


Po ponad półrocznych naradach między ratuszem a Zarządem Transportu Miejskiego, wreszcie zapadła decyzja: nie będzie przetargu na obsługę nowej trasy kolejowej z lotniska do centrum. Urzędnicy zastanawiali się, czy powierzyć ją np. Kolejom Mazowieckim, podlegającym marszałkowi województwa, czy prywatnemu przewoźnikowi, który zaproponowałby konkurencyjne stawki - informuje stołeczna "Gazeta Wyborcza".

W końcu postawili na Szybką Kolej Miejską, której pociągi kursują obecnie na linii między Pruszkowem a Sulejówkiem przez linię średnicową w centrum Warszawy. - Przesądził przede wszystkim brak czasu na zorganizowanie przetargu i wybór innego przewoźnika - wyjaśnia szef ZTM Leszek Ruta, zapowiadając jednocześnie, że w najbliższych dniach podpisze umowę z SKM, w której ratusz zagwarantuje swojej spółce pieniądze na przewóz pasażerów przez najbliższe 15 lat. Rada Warszawy wyraziła na to zgodę na ostatniej marcowej sesji.

- W ciągu miesiąca powinniśmy ogłosić przetarg na dostawę wagonów - poinformował "Gazetę" prezes SKM Leszek Walczak. ZTM określi w umowie ich parametry, tak żeby nowe składy sprawdziły się w ruchu aglomeracyjnym. Muszą mieć one duże przyspieszenie oraz krótką drogę hamowania. Powinny rozwijać prędkość do 160 km/h. Nie ma więc możliwości, żeby były to obecne składy SKM, które fabryka Newag w Nowym Sączu przerobiła przed wyborami prezydenckimi w 2005 r. ze starych, wcześniej wycofanych wagonów. W nowych wagonach siedzenia - podobnie jak w metrze, będą rozmieszczone wzdłuż ścian (tyłem do okien). Żeby pasażerowie mogli sprawnie wsiadać i wysiadać, ZTM chce, by w każdym wagonie były przynajmniej trzy pary drzwi. Podkreśla również ich "podwyższony standard wykończenia", tzn. brak przedziałów, podłogę o wysokości dostosowanej do peronów a także kamery monitorujące bezpieczeństwo podróżnych i klimatyzację.

Miasto liczy na to, że SKM kupi 13 nowoczesnych pociągów. Osiem z nich miałoby mieć ok. 100 m i składać się z sześciu wagonów. Pięć krótszych jeździłoby w czasie mniejszego natężenia ruchu. Wszystkie składy będą kursować z Okęcia przez Dworzec Śródmieście do Dworca Wschodniego, dalej część z nich skręci w kierunku Otwocka, a część przez Legionowo dojedzie do planowanego lotniska w Modlinie. Dodatkowo SKM planuje zakupić pięć pociągów na obecną trasę z Pruszkowa do Sulejówka.

Urzędnicy muszą się jednak pospieszyć się, tak żeby ich plany ziściły się zgodnie z obietnicami, czyli w grudniu 2009 r. Wyprodukowanie nowych wagonów zajmie bowiem conajmniej półtora roku. - Czasu jest rzeczywiście mało, ale powinniśmy jeszcze zdążyć - twierdzi prezes Walczak. Gdyby się to nie udało, Warszawie grozi kolejny blamaż związany z lotniskiem Okęcie. Teraz jest tam gotowa podziemna stacja kolejowa, ale brakuje do niej torów - półtorakilometrowy łącznik z linią radomską dopiero jest projektowany.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Warszawa Okęcie pociągi linia kolejowa stolica lotnisko port lotniczy Szybka Kolej Miejska przewoźnik pociągi przetarg Zarząd Transportu Miejskiego Koleje Mazowieckie Gazeta Wyborcza Pruszków - Sulejówek z Pruszkowa do Sulejówka Leszek Ruta wagony Leszek Walczak Newag w Nowym Sączu z Okęcia przez Dworzec Śródmieście do Dworca Wschodniego Otwock Legionowo Modlin skm nowe Okecie pociąg centrum warszawy na ztm pkp




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję