TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Warszawa: Dworce Centralny, Wschodni i Zachodni będą remontowane dopiero po Euro 2012

PKP rezygnuje ze 100 mln zł unijnej pomocy na remont Dworca Centralnego w Warszawie. Kolejarze nie gwarantują również, że szybko powstaną nowe dworce Wschodni i Zachodni.


Niedawno Koleje ogłosiły, że Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przyznało 100 mln zł unijnej pomocy na remont Dworca Centralnego przed 2012 rokiem. Do tej kwoty PKP miały jeszcze dołożyć 30 mln zł. Jednak obecnie szef tej firmy Andrzej Wach przyznaje, że z unijnych pieniędzy skorzystać się nie da, Unia wymaga bowiem, by przeznaczyć je na infrastrukturę, która będzie służyć wiele lat, a nie jedynie na poprawę estetyki, co zamierza zrobić kolej.

Tymczasem Warszawa Centralna to według rankingu "Gazety Wyborczej" jeden z najbrzydszych dworców w kraju. Na liście tej znajduje się także Dworzec Wschodni, drugi warszawski wstyd. Oba są brudne, śmierdzące i wypełnione prymitywnymi budkami. Wiele osób miało nadzieję, że impulsem do zmian będzie przyznanie Polsce organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej w 2012 r, okazuje się jednak, że były to płonne nadzieje. Budowa nowego Dworca Centralnego z wieżowcem rozpocznie się najszybciej w 2013 r. i potrwa co najmniej cztery-pięć lat. Jest też bardzo wątpliwe, by na Euro 2012 udało się wyremontować dworce Zachodni i Wschodni, bo "wyegzekwowanie tego od inwestorów" jest trudne.

W Narodowym Centrum Sportu, które będzie budować Stadion Narodowy, mają jednak nadzieję, że kibice dojadą na mecze w godnych warunkach. Według Magdaleny Węsierskiej, na początku września zespół koordynujący, w skład którego wchodzą m.in. przedstawiciele PKP oraz spółki PL 2012 ogłosi, jakie zmiany będą możliwe na dworcach do 2012 r.

Prezes PKP SA Andrzej Wach w wywiadzie udzielonym "Gazecie Wyborczej" potwierdził konieczność gruntownych zmian. Jako wzór podał dworzec PKP w Berlinie. Jedno zdaniem przed budową Dworca Centralnego muszą jednak powstać nowe dworce Wschodni i Zachodni. Wybór inwestorów, którzy je będą budować, jest już mocno zaawansowany. Z kolei całkiem nowy Dworzec Centralny powstanie w tym samym miejscu co poprzedni, stary będzie zburzony. Po półrocznej analizie możliwości przesunięcia peronów Centralnego w stronę metra, okazało się, że jest to niewykonalne ponieważ przeszkadza m.in. infrastruktura podziemna Pałacu Kultury i Nauki. Na pewno konieczne jest lepsze skomunikowanie z metrem, najpewniej za pomocą ruchomego chodnika jak na lotniskach. Wiadomo też, że można tam zbudować wysoki budynek, który np. będzie biurem albo hotelem. Jego budowa może się jednak zacząć dopiero w 2013 r. i potrwać cztery-pięć lat. W planach jest też przedłużenie tunelu dalekobieżnego. Wykop będzie przykryty płytą od Żelaznej aż za pl. Zawiszy do ul. Spiskiej, a nad nim będą mogły powstawać budynki.

Aby jednak dworzec nie straszył kibiców przed Euro 2012 wcześniej zostanie podniesiony jego standard. Przede wszystkim pod względem bezpieczeństwa m.in. zainstalowane będą lepsze systemy przeciwpożarowe. Drugą sprawą jest podniesienie dostępności dworca dla niepełnosprawnych. Teraz na dworcu są pochylnie i podnośniki, ale trzeba zbudować również wygodniejsze windy. Konieczna jest także poprawa estetyki, będzie nowe oświetlenie, które da lepsze wrażenie po wyjściu z pociągu. Elewacje wewnątrz i na zewnątrz będą wyczyszczone, posadzki wypolerowane. Wiele elementów zostanie odmalowanych. Będzie również lepsza wentylacja. Niestety, w tej chwili niemożliwa jest całkowita likwidacja nieprzyjemnego zapachu, będącego efektem tzw. otwartych toalet w pociągach. Ta zmiana nastąpi wraz z wymianą taboru przez przewoźników, jeszcze przed 2013 rokiem, Wach obiecuje że na nowy dworzec będą wpuszczane tylko pociągi z obiegiem zamkniętym.
Ponadto w planach jest uporządkowanie bazaru handlowego. Za to zadanie odpowiedzialny jest dyrektor oddziału Dworce Kolejowe - Piotr Zatorski.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Warszawa Dworzec Centralny Dworzec Wschodni Dworzec Zachodni remont modernizacja PKP Koleje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego fundusze Andrzej Wach infrastruktura Euro 2012 Narodowe Centrum Sportu Stadion Narodowy Magdalena Węsierska PL 2012 Gazeta Wyborcza Pałac Kultury i Nauki metro lotnisko Dworce Kolejowe Piotr Zatorski w warszawie pks połączenia na


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję