TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Lotnisko w Świdniku ma szansę na rozwój?

W pierwszych latach istnienia lotnisko w Świdniku może obsługiwać 500 tys. osób, a po 25 latach nawet 2,5 mln. Mają to być połączenia nad Morze Śródziemne oraz na całą Europę w zasięgu trzech godzin lotu. Właśnie tak uważa specjalista z angielskiej firmy ASM, która przygotowała opracowanie prognozy dla Portu Lotniczego Lublin.


We wtorek, 15 kwietnia opracowanie w formie ogólnego zestawienia przedstawiono posłom, władzom Lublina i Świdnika, zarządowi województwa i przedstawicielom resortu infrastruktury. Dzień wcześniej, czyli w poniedziałek 14 kwietnia na zamkniętym posiedzeniu władze PLL zapoznały się z 90-stronicowym dokładnym dokumentem. Koszt wykonania opracowania jest tajemnicą, jednak nieoficjalnie mówi się nawet o kilkunastu tys. euro.

Studium jest prognozą dla lokalnego rynku lotniczego na 25 lat. Wykazuje, jakie szanse na powodzenie ma lotnisko oraz jakie wyzwania stoją przed spółką. W celu zebrania wyników ASM skontaktował się z 25 przewoźnikami i biurami podróży w całej Europie. Zestawienie nie zawiera danych o firmach, z którymi rozmawiali Anglicy, ale znajdują się one w nieujawnionej wersji raportu.

Gordon Brown, specjalista z ASM, który zajmuje się prognozowaniem ruchu lotniczego od 25 lat wyznał - Nie powiem, czy lotnisko powstanie. Moim zadaniem jest pokazanie, ilu pasażerów może z niego korzystać. Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków lotniczych. Ludzie wolą korzystać z lotnisk regionalnych, zamiast jechać na warszawskie Okęcie.

Miasta o podobnej wielkości do Lublina, jak angielskie Coventry i rumuńska Timisoara mają dobrze prosperujące lotniska. Obsługują one po 300 tys. pasażerów rocznie.

Grzegorz Muszyński, prezes PLL zaznacza - To ważne, że studium wykonała firma zewnętrzna, która na sprawę patrzy obiektywnie. Ważne też, że mamy kontakty do wszystkich zainteresowanych przedsiębiorstw, z którymi rozmawiała ASM. Według ASM przewoźników należy zachęcać najpóźniej dwa lata przed otwarciem portu.

Specjalista z ASM uważa, że lotnisko w Świdniku będzie mogło obsługiwać wszystkie trasy, których czas podróży nie przekracza trzech godzin. Dodaje - Rozmawialiśmy z przewoźnikami, którzy twierdzili, że jeśli będzie liberalizacja rynku lotniczego, to mogą latać do Lublina nawet jutro.

Prezydent Adam Wasilewski wyznał - Ostatnio byłem w Debreczynie. Tam miasto ma lotnisko przejęte po armii radzieckiej. Ale teraz szuka strategicznego sponsora, który będzie je obsługiwał. Budowa tego portu nie była poparta takimi badaniami. Dlatego bardzo ważne jest, że my, zaczynając, już je mamy.

Jeszcze w tym tygodniu minister środowiska ma podpisać dokument, który zdejmie ze 150 ha lasu na terenie planowanego lotniska status ochronny. Następnie władze spółki albo poczekają na specustawę, która pozwali na wycinkę drzewa, albo władze województwa przejmą teren od leśników i w zamian odtworzą lasy łęgowe w dolinie Bugu.

Mogiły z I wojny światowej, które znajdują się na lotnisku mają zostać przeniesione na cmentarz komunalny w Świdniku. Jest już na to zgoda władz miasta oraz wojewódzkiego konserwatora zabytków. Ekshumacja została zaplanowana na jesień.

Do końca bieżącego roku cały teren lotniska ma być w rękach spółki. W tym roku ogłoszony zostanie też konkurs na projekt oraz wykonawcę budowy lotniska. We wtorek, 15 kwietnia miasto Świdnik wniosło do kapitału akcyjnego 700 tys. zł.

Gazeta Wyborcza rozmawiała z Tadeuszem Jarmuziewiczem, sekretarzem stanu w Ministerstwie Infrastruktury na temat budowy lotniska w Świdniku.

Jak ocenia pan prace nad lotniskiem w Świdniku?
Tadeusz Jarmuziewicz - Ekspres. Widzę pasjonatów, którzy walczą o tę inwestycję. Chciałbym mieć takich wokół siebie. Jestem przekonany, że na finał Euro 2012 do Kijowa polecimy z Lublina. Uniknięto tego, co spowalnia inne lotniska. Nie zderzono się ze ścianą ekologów. Zagłoba mówił: "Jeśli cię gonią, to uciekaj w drugą stronę". Zarząd spółki nie wdawał się w konflikt z ekologami, tylko przesunął pas startowy.

Jakie są szanse, że lotnisko będzie przynosić zyski?
Tadeusz Jarmuziewicz - Ryzyko związane z jego uruchomieniem jest niewielkie. Budowa nowych lotnisk jest potrzebna. Polska przeżywa wielki skok cywilizacyjny. Działa u nas ponad 30 przewoźników. Rocznie o 30% zwiększa się liczba osób podróżujących samolotem.

Budowę nowych portów przyśpieszyłaby specustawa pilotowana przez posła Stanisława Żmijana. Jak wyglądają prace nad nią?
Tadeusz Jarmuziewicz - Projekt jest już w Sejmie i ma moje pełne poparcie. Powinien być głosowany na przestrzeni dni. O ile wiem, marszałek Komorowski też jest pozytywnie nastawiony. I co ważne - w tym przypadku nie ma przeciwników politycznych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
lotnisko port lotniczy Świdnik Lublin budowa ASM prognoza opracowanie plan Gordon Brown Grzegorz Muszyński Adam Wasilewski Tadeusz Jarmuziewicz w świdniku site lotnisko.turinfo.pl ak_id 26249 port_lotniczy swidnik lotniska swidniku




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję