TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Wysokie stawki na lotniskach regionalnych - co dalej z tanimi liniami?

Urząd Lotnictwa Cywilnego zezwolił na utrzymanie sztucznego podziału Polski na dwie strefy terminalowych opłat nawigacyjnych: Warszawę oraz resztę portów lotniczych. W wyniku tego na lotniskach regionalnych obowiązują bardzo wysokie stawki (888,00 zł), a w Warszawie niższa (610,00 zł). Decyzję tę skrytykowało Europejskie Zrzeszenie Przewoźników Niskokosztowych (ELFAA).


John Hanlon, Sekretarz Generalny ELFAA podkreślił, że decyzja ULC nie uwzględnia podstawowego problemu usług nawigacyjnych w Polsce, czyli wysokich kosztów i niegospodarności w PAŻP. Zaznaczył, że w styczniu tego roku terminalowe opłaty nawigacyjne w Szczecinie, Bydgoszczy, Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi i Rzeszowie wzrosły aż o 960%, a w Gdańsku, Krakowie i Katowicach o 388%. Z tego powodu członkowie ELFAA muszą zapłacić dodatkowo 8 mln euro za usługi nawigacyjne w ciągu roku. Mimo wielokrotnie powtarzanych apelów ELFAA, regionalnych portów lotniczych i Sejmu RP, PAŻP i ULC nie znalazły oszczędności oraz sposobów na bardziej efektywne zarządzanie, które mogłoby zagwarantować zmniejszenie opłat w 2009 roku.

Hanlon przyznał, że jest to również smutna chwila dla pasażerów linii lotniczych w Polsce. Wyjaśnił - Polski rynek transportu lotniczego odczuwa obecnie negatywne skutki globalnej recesji gospodarczej i bezprecedensowego kryzysu w tej branży, prowadzące do ograniczenia oferty na rynku. W bieżącym roku tempo wzrostu ruchu pasażerskiego znacząco spadło, a wraz z niekorzystną dla polskich portów regionalnych decyzją PAŻP i ULC, perspektywy na rok 2009 są bardzo niepewne.

ELFAA wielokrotnie apelowała o wprowadzenie jednej strefy terminalowych opłat nawigacyjnych, która objęłaby wszystkie porty lotnicze w Polsce. Właśnie tak jest w Niemczech, Holandii, Portugalii i Austrii. Zgodne jest to też z prawem Unii Europejskiej. Zagwarantowałoby to lepszą przyszłość dla polskiego transportu lotniczego oraz niższe ceny dla konsumentów. Hanlon podkreślił - Nie rozumiemy przesłanek, którymi kierowały się PAŻP i ULC odrzucając propozycję ELFAA. Dodał - ELFAA będzie nadal piętnować niegospodarność i monopolistyczną politykę cenową agencji ruchu lotniczego. Wzywamy Ministra Infrastruktury do zbadania motywów działań PAŻP i ULC, i wpływu ich decyzji na konkurencyjność polskiego rynku transportu lotniczego.

Do ELFAA należą: clickair, easyJet, flybe, Jet2.com, Myair.com, Norwegian, Ryanair, Sky Europe, Sverige Flyg, transavia.com i Wizz Air. Członkowie ELFAA w bieżącym roku przewiozą w sumie ponad 150 mln pasażerów przy wykorzystaniu prawie 500 nowoczesnych samolotów.

Obecnie przewoźnicy niskokosztowi obsługują ponad 35% europejskiego ruchu lotniczego oraz ponad 50% polskiego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
tania linia przewoźnik ULC Urząd Lotnictwa Cywilnego podział opłata regionalne lotnisko port lotniczy stawka Europejskie Zrzeszenie Przewoźników Niskokosztowych ELFAA John Hanlon wzrost clickair easyJet flybe Jet2.com Myair.com Norwegian Ryanair Sky Europe Sverige Flyg transavia.com Wizz Air PAŻP Polska Agencja Żeglugi Powietrznej




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję