TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kraków potrzebuje wielu inwestycji przed Euro 2012

Kraków położony jest na szlaku łączącym zachodnią Polskę z Ukrainą. Biegnie tam autostrada A4 oraz główny szlak kolejowy prowadzący do Lwowa. Aby Kraków i Małopolska były przejezdne podczas mistrzostw Euro 201, musi zostać zrealizowanych wiele inwestycji komunikacyjnych. Niektóre z nich powstaną na pewno, jednak o pieniądze na wiele z nich samorządowcy będą musieli walczyć.


W ciągu najbliższych pięciu lat musi powstać autostrada przez Tarnów i Rzeszów do granicy w Medyce. Za pięć dni mają rozpocząć się prace przy budowie pierwszego 20-kilometrowego odcinka A4 pomiędzy Krakowem, a Szarowem.

Inwestycje, które na pewno powstaną:

- Przed mistrzostwami zmodernizowany będzie tor kolejowy E30 od Opola do granicy z Ukrainą w Medyce oraz zostanie dostosowany do prędkości 160 km/h. Podobnej modernizacji zostanie poddane torowisko z Krakowa do Psar na trasie do Warszawy.

- Do 2009 roku ma zostać zbudowana dwupasmówka, która połączy węzeł Bieżanów na południowej obwodnicy Krakowa z węzłem przy skrzyżowaniu ulic Igołomskiej i Ptaszyckiego w Nowej Hucie. Będzie to wschodnia obwodnica miasta, która poprowadzi do drogi krajowej nr 7.

- Przebudowane zostanie również torowisko szynobusu, łączące Dworzec Główny z lotniskiem. Linia zostanie zelektryfikowana, a obok terminali lotniska powstanie nowy przystanek szynobusu.

- W 2010 roku Balice mają mieć nowy terminal, który będzie obsługiwał około 8 mln pasażerów rocznie, czyli trzykrotnie więcej niż obecnie. Pod koniec 2008 roku powstanie również wielopoziomowy parking, a w 2009 powinny rozpocząć się prace nad budową hotelu naprzeciw terminali.

- Przed 2012 rokiem przebudowane zostanie skrzyżowanie alei Słowackiego z ulicami Prądnicką i Długą. Po remoncie będzie dwupoziomowe i samochody jadące wzdłuż alei pojadą tunelem pod skrzyżowaniem.

Inwestycje, o które trzeba walczyć:

- Nie jest pewne, czy przed Euro 2012 w Krakowie powstanie dwupasmówka biegnąca bezpośrednio do Warszawy (trasa S7). Obecnie plany jej budowy od stolicy w stronę Krakowa kończą się w Jędrzejowie.

- GDDKiA obiecuje, że budowa nowej "zakopianki" na odcinku pomiędzy Lubniem, a Rabką zostanie zakończona do 2012 roku. Jednak w ciągu najbliższych tygodni może się okazać, że "zakopianka" nie jest z punktu widzenia mistrzostw najważniejszą inwestycją.

- Krakowski magistrat zapewnił, że w 2009 roku będzie mógł rozpocząć budowę dwupasmówki, która połączy aleję Armii Krajowej z lotniskiem w Balicach. Jednak muszą poszukać na to pieniędzy, ponieważ budżet miasta nie udźwignie takiej inwestycji. Pierwotnie jej zakończenie planowana na rok 2020.

- W 2011 roku szybki tramwaj ma jeździć pomiędzy rondem Grzegórzeckim, a ulicą Lipską. W ramach budowy linii powstanie również dwupasmowa trasa, łącząca most Kotlarski (estakadą nad al. Powstańców Wielkopolskich) z Lipską. Jednak o pieniądze z funduszy Unii Europejskiej na te inwestycje, Kraków będzie się dopiero ubiegał.

Nadal bardzo odległe jest oddanie obwodnicy Krakowa od północy. Trasa ma przebiegać pomiędzy węzłem Radzikowskiego, przez Modlnicę i Zielonki do drogi krajowej nr 7. Chociaż marszałek i prezydent Krakowa zapowiedzieli walkę o pieniądze, to szanse na szybką inwestycję są bardzo małe.

Przed Euro 2012 nie powstanie też tunel samochodowy pod Wzgórzem św. Bronisławy. Miasto nie ma na to wystarczających środków. Nawet gdyby wybudowano tunel to nie byłby on dużym ułatwieniem komunikacyjnym, ponieważ trasa zakończyłaby się ślepo na ulicy Księcia Józefa.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Kraków Euro 2012 mistrzostwa inwestycje droga autostrada tor kolejowy torowisko szynobus Balice tunel obwodnica lotnisko Szarów Kraków-Szarów A4 E30 Tarnów Rzeszów S7 zakopianka do Zakopanego krakowa krakow zakopane na z trasa wschodnia bronisławy w krakowie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję