Enovatis i Travelplanet liderami e-turystyki
Enovatis poinformował, że wynik netto gdańskiej spółki po 3 kwartałach 2010 roku jest o ponad 2 mln złotych lepszy od drugiego gracza w tym segmencie. Wrocławski Travelplanet.pl S.A. w połowie listopada ogłosił raport kwartalny za pierwszych 9 miesięcy tego roku. Enovatis S.A. jako spółka nie zobligowana do prezentacji swoich finansów po raz kolejny otwarcie publikuje swoje wyniki cząstkowe i porównuje je z giełdową konkurencją.
Zgodnie z przyjętą strategią Enovatis S.A. (po połączeniu firm Wakacje.pl S.A. i EasyGo.pl Sp. z o.o.) skupiła się na optymalizacji swojej działalności, redukcji kosztów i zwiększeniu przychodów. - Nie ścigamy się w tym roku o wielkość sprzedaży, a raczej o rentowność - komentuje krótko Michał Pilkiewicz, Prezes Zarządu Enovatis S.A. Po 9 miesiącach pracy Enovatis zanotował 10 proc. spadek w swoich przychodach w porównaniu do roku 2009. Problemem wpływającym na wysokość sprzedaży, nie tylko dla Enovatis, ale i całej branży turystycznej były z całą pewnością zdarzenia rynkowe w przełomu 1 i 2 kwartału oraz upadki 2 biur podróży pod koniec ścisłego sezonu letniego. - Organizacja branży przypomina naczynia połączone. Jeśli w jednej kolbie pęknie szkło w innych automatycznie ubywa wody - zauważa Pilkiewicz. Niższe wzrosty w sprzedaży to także efekt zmian systemowych i technologicznych , które zgodnie z założeniem fuzji musiały zajść w organizacji Enovatis. W tej chwili większość procesów została zakończona. - Na szczęście, podobnie jak często bywa przy szczepieniach, było to tylko chwilowe osłabienie, a nie choroba - konkluduje wątek Pilkiewicz.
Drugi trudny sezon na rynku turystycznym przyniósł ze sobą zmiany także w strategiach marketingowych. Trudno było nie zauważyć kampanii Travelplanet.pl w internecie. Ma to swoje plusy w postaci wyższej niż Enovatis sprzedaży bieżącej, ale nie można nie zauważyć jej minusów, czyli kosztów. A te co widać w zestawieniu wpłynęły wyraźnie na wynik końcowy i dwumilionową różnicę na korzyść Enovatis. Strategia firmy jest długoterminowa. - Z pełną rozwagą dostosowaliśmy nasze akcje i kampanie reklamowe do sytuacji na rynku i zdarzeń jakie miały miejsce. Patrzeliśmy nie tylko na chwilę obecną, ale także w przód. Byliśmy być może mniej widoczni reklamowo, ale taka polityka pozwoliła nam na osiągnięcie dodatniego wyniku końcowego i bezpieczne inwestowanie w kolejne projekty - informuje M. Pilkiewicz.
W tym roku startują segmenty sprzedaży biletów lotniczych oraz rezerwacji hoteli w Polsce i na świecie. - Nasz wynik już teraz mógłby być lepszy o co najmniej 20 proc., gdyby nie koszty długofalowych projektów inwestycyjnych, które uruchomiliśmy pod koniec pierwszego półrocza tego roku - zdradza Michał Pilkiewicz. - Po ich wdrożeniu liczymy na co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych i to już w przyszłym roku. Zapewniam, że to będzie prawdziwa rewolucja na rynku turystycznym. Management Enovatis szacuje zamknięcie tego roku z wynikiem na poziomie ponad 117 mln sprzedaży w obszarze sprzedaży internetowej.
Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie konkurenta, o którym mówi Enovatis, czyli Travelplanet.
Oto wypowiedź Marcina Przybylskiego - prezesa Zarządu Travelplanet.pl SA.: "Liderem rynkowym w branży e-turystyki jest spółka notująca najwyższe obroty. Oznacza to bowiem, że jest ona najczęściej wybierana przez klientów. Wynik finansowy jest owszem również ważny, jednak jest on pochodną wielu czynników - negatywnie na niego wpływają m.in. koszty inwestycji rozwojowych. Travelplanet.pl od początku roku inwestuje w działania reklamowe i brandowe w Internecie, co przekłada się na wzrost świadomości marki. To z kolei powoduje, że w ciągu pierwszych 9 miesięcy bieżącego roku sprzedaliśmy usługi o łącznej wartości 127,8 mln zł, czyli o blisko 25 proc. więcej niż Enovatis. Oznacza to, iż klienci w Polsce niezmiennie od kilku lat zakupują wycieczki i wczasy najchętniej za pośrednictwem Travelplanet.pl, a nasza pozycja jako lidera branży jest na razie niezagrożona.
Jeśli chodzi o wyniki Enovatis to gratuluję firmie zakończenia pierwszych 9 miesięcy zyskiem na poziomie netto. Pragnę jednak zwrócić uwagę, iż Enovatis w przeciwieństwie do Travelplanet.pl nie jest spółką publiczną i dlatego też wyniki finansowe spółki nie są audytowane. Nie wiemy też, czy Enovatis stosuje identyczne z Travelplanet.pl metody księgowania. Dlatego też jeśli już chcemy porównywać wyniki Enovatis i Travelplanet.pl radziłbym zaczekać do zakończenia roku - wówczas wyniki obu spółek mogą być znacząco różne od tych prezentowanych obecnie".
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Rynek e-turystyki w Polsce
[2010-12-07 15:12 83.8.202.*]
wakacje.pl otwierają biura stacjonarne przejęte po upadłym Orbisie..i cały personel będzie również po-orbisowski... odpowiedz »
Rynek e-turystyki w Polsce
[2010-12-07 16:06 83.25.195.*]
Śmieszne to dla mnie, że Easygo i Wakacje musiały się ze sobą połączyć i teraz na każdym kroku wypisują jak to oni są lepsi od Travelplanet. Ludzie nie chodzi o ilość, by móc się pochwalić, ale jakoś obsługi, co niekoniecznie jest waszą dobrą stroną!!! odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
LOT zapowiada nowe połączenie z
Starsze aktualności:
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
POT podpisała deklarację w sprawie promocji
Jak obcokrajowcy oceniają standard polskich toalet?
SYNERGI Travel France otrzymało ISO 9001.
Zderzenie trzech autokarów, są ranni
Travelport GDS otwiera centrum regionalne w Warszawie
Jak radzą sobie podczas upałów kucharze w restauracyjnych kuchniach?
Bezpłatne szkolenia dla pracowników turystyki i hotelarstwa
Targi Kontaktów i Rozwoju Biznesu oraz Salon Franchisingu
I Krakowski Festiwal Slajdów Podróżniczych
Stare pociągi z Bałkanów na polskich torach
Polska wschodnia rozwija się dzięki środkom unijnym
Hilton poszerzy portfolio w Meksyku o 14 hoteli
Łódź: Centrum Żydów Łódzkich uatrakcyjni miasto?
Londyn: wzrost cen pokoi, ale spadek obłożenia