TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Enovatis i Travelplanet liderami e-turystyki

Enovatis poinformował, że wynik netto gdańskiej spółki po 3 kwartałach 2010 roku jest o ponad 2 mln złotych lepszy od drugiego gracza w tym segmencie. Wrocławski Travelplanet.pl S.A. w połowie listopada ogłosił raport kwartalny za pierwszych 9 miesięcy tego roku. Enovatis S.A. jako spółka nie zobligowana do prezentacji swoich finansów po raz kolejny otwarcie publikuje swoje wyniki cząstkowe i porównuje je z giełdową konkurencją.


Zgodnie z przyjętą strategią Enovatis S.A. (po połączeniu firm Wakacje.pl S.A. i EasyGo.pl Sp. z o.o.) skupiła się na optymalizacji swojej działalności, redukcji kosztów i zwiększeniu przychodów. - Nie ścigamy się w tym roku o wielkość sprzedaży, a raczej o rentowność - komentuje krótko Michał Pilkiewicz, Prezes Zarządu Enovatis S.A. Po 9 miesiącach pracy Enovatis zanotował 10 proc. spadek w swoich przychodach w porównaniu do roku 2009. Problemem wpływającym na wysokość sprzedaży, nie tylko dla Enovatis, ale i całej branży turystycznej były z całą pewnością zdarzenia rynkowe w przełomu 1 i 2 kwartału oraz upadki 2 biur podróży pod koniec ścisłego sezonu letniego. - Organizacja branży przypomina naczynia połączone. Jeśli w jednej kolbie pęknie szkło w innych automatycznie ubywa wody - zauważa Pilkiewicz. Niższe wzrosty w sprzedaży to także efekt zmian systemowych i technologicznych , które zgodnie z założeniem fuzji musiały zajść w organizacji Enovatis. W tej chwili większość procesów została zakończona. - Na szczęście, podobnie jak często bywa przy szczepieniach, było to tylko chwilowe osłabienie, a nie choroba - konkluduje wątek Pilkiewicz.

Drugi trudny sezon na rynku turystycznym przyniósł ze sobą zmiany także w strategiach marketingowych. Trudno było nie zauważyć kampanii Travelplanet.pl w internecie. Ma to swoje plusy w postaci wyższej niż Enovatis sprzedaży bieżącej, ale nie można nie zauważyć jej minusów, czyli kosztów. A te co widać w zestawieniu wpłynęły wyraźnie na wynik końcowy i dwumilionową różnicę na korzyść Enovatis. Strategia firmy jest długoterminowa. - Z pełną rozwagą dostosowaliśmy nasze akcje i kampanie reklamowe do sytuacji na rynku i zdarzeń jakie miały miejsce. Patrzeliśmy nie tylko na chwilę obecną, ale także w przód. Byliśmy być może mniej widoczni reklamowo, ale taka polityka pozwoliła nam na osiągnięcie dodatniego wyniku końcowego i bezpieczne inwestowanie w kolejne projekty - informuje M. Pilkiewicz.

W tym roku startują segmenty sprzedaży biletów lotniczych oraz rezerwacji hoteli w Polsce i na świecie. - Nasz wynik już teraz mógłby być lepszy o co najmniej 20 proc., gdyby nie koszty długofalowych projektów inwestycyjnych, które uruchomiliśmy pod koniec pierwszego półrocza tego roku - zdradza Michał Pilkiewicz. - Po ich wdrożeniu liczymy na co najmniej kilkadziesiąt milionów złotych i to już w przyszłym roku. Zapewniam, że to będzie prawdziwa rewolucja na rynku turystycznym. Management Enovatis szacuje zamknięcie tego roku z wynikiem na poziomie ponad 117 mln sprzedaży w obszarze sprzedaży internetowej.

Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie konkurenta, o którym mówi Enovatis, czyli Travelplanet.

Oto wypowiedź Marcina Przybylskiego - prezesa Zarządu Travelplanet.pl SA.: "Liderem rynkowym w branży e-turystyki jest spółka notująca najwyższe obroty. Oznacza to bowiem, że jest ona najczęściej wybierana przez klientów. Wynik finansowy jest owszem również ważny, jednak jest on pochodną wielu czynników - negatywnie na niego wpływają m.in. koszty inwestycji rozwojowych. Travelplanet.pl od początku roku inwestuje w działania reklamowe i brandowe w Internecie, co przekłada się na wzrost świadomości marki. To z kolei powoduje, że w ciągu pierwszych 9 miesięcy bieżącego roku sprzedaliśmy usługi o łącznej wartości 127,8 mln zł, czyli o blisko 25 proc. więcej niż Enovatis. Oznacza to, iż klienci w Polsce niezmiennie od kilku lat zakupują wycieczki i wczasy najchętniej za pośrednictwem Travelplanet.pl, a nasza pozycja jako lidera branży jest na razie niezagrożona.

Jeśli chodzi o wyniki Enovatis to gratuluję firmie zakończenia pierwszych 9 miesięcy zyskiem na poziomie netto. Pragnę jednak zwrócić uwagę, iż Enovatis w przeciwieństwie do Travelplanet.pl nie jest spółką publiczną i dlatego też wyniki finansowe spółki nie są audytowane. Nie wiemy też, czy Enovatis stosuje identyczne z Travelplanet.pl metody księgowania. Dlatego też jeśli już chcemy porównywać wyniki Enovatis i Travelplanet.pl radziłbym zaczekać do zakończenia roku - wówczas wyniki obu spółek mogą być znacząco różne od tych prezentowanych obecnie".




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Enovatis Travelplanet liderami e-turystyki Wakacje.pl S.A. EasyGo.pl Sp. z o.o. Michał Pilkiewicz Prezes Zarządu Enovatis S.A. Marcin Przybylski prezes Zarządu Travelplanet.pl SA.


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję