TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Balice: coraz więcej przewoźników woli latać z innych lotnisk?

Z Krakowa uciekają kolejni tani przewoźnicy, nie ma tam bazy poważnych linii lotniczych, a liczba odprawianych pasażerów spada już trzeci miesiąc. Rozrasta się natomiast lotnisko w Katowicach Pyrzowicach.


Liczba pasażerów odprawionych w Balicach spadła w stosunku do ubiegłego roku w kwietniu o 4 proc., w czerwcu o 1,5 proc., a w lipcu ok. 2 proc. - Jeszcze rok temu niektóre optymistyczne prognozy mówiły o zbliżaniu się do granicy 3,5 mln, a później nawet 4 mln pasażerów rocznie. Tymczasem kryzys paliwowy i trudna sytuacja branży lotniczej zmusiły władze Kraków Airport do sporej korekty. - W tym roku będzie tylko 3,2 mln pasażerów - potwierdza Piotr Pietrzak, rzecznik prasowy MPL Balice.

Krakowskiemu portowi lotniczemu - nadal największemu po Okęciu portowi regionalnemu w Polsce - nie pomagają śląskie Pyrzowice. Szokująco wyglądają tegoroczne porównania statystyk krakowskiego i śląskiego portu. Np. w czerwcu Pyrzowice odnotowały wynik aż o 28 proc. lepszy w porównaniu do czerwca ubiegłego r. (wzrost operacji czarterowych był jeszcze większy - o 50 proc.). W lipcu Śląsk powtórzył znakomity wynik i po raz pierwszy pobił rekord - ponad 300 tys. odprawionych pasażerów w ciągu miesiąca (czarterów więcej o 2/3).

Krakowskie lotnisko tak znakomitą passę miało rok, dwa lata temu. Teraz władze Balic z nowym prezesem Janem Pamułą na czele, z łezką w oku wspominają tamte czasy. W ciągu ostatnich miesięcy roku Kraków musiał pogodzić się z tym, że najpierw linia Sky Europe wyprowadziła się do Bratysławy i Wiednia, później Germanwings (do Niemiec lata teraz z Pyrzowic), wreszcie z zapowiedzianego szumnie "łatania dziur po Sky Europe" nic nie wyszło - zamiast obiecanej bazy na trzy samoloty Centralwings czasem oczekuje na Balicach jedna maszyna, a ranga nowo pozyskanych partnerów (Meridiana, bmibaby, Volare) nie jest imponująca.

Do tego, po niedawnym szantażu cenowym, jakim postraszyli władze lotniska przedstawiciele irlandzkiej linii Ryanair, krakowski port znalazł się w kłopotliwej sytuacji. Balice przekonują, że nie ma możliwości obniżki wysokich opłat lotniskowych, bo - w odróżnieniu od Pyrzowic - Kraków Airport ponosi znacznie wyższe koszty. Tymczasem Ślązacy się cieszą. - U nas standardowa opłata za odlot pasażera wynosi 32 zł, a do tego jeszcze przyznajemy spore zniżki za zwiększoną frekwencję. W Krakowie macie sztywne 48,90 zł, nic więc dziwnego, że Ryanair szuka tańszych opcji i straszy was kasowaniem lotów - powiedział "Gazecie Wyborczej" wysoki urzędnik Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego zarządzającego katowickim portem.

Bitwa z Ryanairem toczy się o co najmniej 50 tys. pasażerów w miesiącu, co daje aż 600 tys. rocznie. Irlandczycy odwołali już wszystkie 444 loty, które mieli wykonać w okresie od 4 listopada do 19 grudnia. Przestali sprzedawać na nie bilety, a według ostatnich nieoficjalnych doniesień podjęli także decyzję o jak najszybszym wycofaniu swych operacji z Krakowa i mocnym wejściu do Katowic. W Krakowie wierzy się w to, że ta luka zostanie uzupełniona przez linie konkurencyjne.

Być może wycofanie się Ryanaira wykorzysta ich odwieczny rywal - brytyjska tania linia easyJet, która mimo załamania rynku nosi się z zamiarem otwarcia w Krakowie bazy. John Kohlsaat, dyrektor regionalny easyJet na Europę Centralną, Niemcy i kraje nadbałtyckie nie chciał jednoznacznie potwierdzić tej informacji.

Nieoficjalnie mówi się też, że krakowskiemu lotnisku bardzo zależy na współpracy z norweską linią Norwegian Air, która powoli zwiększa obecność w Krakowie. Obecnie Norwegowie zamykają dwa połączenia z drogiego Okęcia i oficjalnie przyznają, że szukają nowych partnerów do rozwoju w Polsce. Czy jednak podejmą korzystne Krakow Airport rozstrzygnięcia - na razie nie wiadomo.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Kraków Balice w Balicach lotnisko port lotniczy Kraków Airport przewoźnik linie lotnicze pasażerowie Pyrzowice Katowice Piotr Pietrzak Okęcie Jan Pamuła Sky Europe Bratysława Wiedeń Germanwings Centralwings Meridiana bmibaby Volare Ryanair Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze easyJet Norwegian Air




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję