TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Pyrzowice staną się popularniejsze od Balic?

Odejście dwóch przewoźników z Krakowa osłabiło niezachwianą do tej pory pozycję krakowskich Balic. Wykorzystało to lotnisko w Pyrzowicach, które zaczyna gonić swojego odwiecznego rywala.


Mimo, że oficjalnie przedstawiciele obu portów zapewniają, że żadnej rywalizacji między nimi nie ma, nie jest tajemnicą, że od lat lotniska w Balicach i Pyrzowicach konkurują ze sobą. Do tej pory katowicki port lotniczy pozostawał jednak daleko w tyle, w zeszłym roku odprawił zaledwie 2 mln pasażerów, podczas gdy Balice o ponad 1 mln więcej. Z usług krakowskiego lotniska korzystają 22 linie, natomiast z katowickiego tylko 6. W 2008 r. sytuacja ta może jednak nieco się zmienić. Początek roku pokazał bowiem, że Katowice zaczynają gonić Balice.

Katowickie lotnisko bowiem nabiera rozpędu, podczas gdy dynamika Balic spada. Tylko w styczniu pyrzowicki terminal odprawił 155,5 tys. podróżnych, czyli o prawie 60% więcej niż w styczniu roku poprzedniego. Balice są wciąż daleko w przodzie, odprawiły aż ponad 200 tys. pasażerów, ale było to tylko o 1,84% więcej niż w styczniu 2007 r. Na słaby początek roku Balic wpłynęło odejście linii Sky Europe, która zdecydowała się rozwijać swoje bazy w Bratysławie, Wiedniu i Pradze.

Piotr Pietrzak, rzecznik portu w Krakowie, wyjaśnia, że lotnisko jest właśnie w trakcie przegrupowywania sił. - Sky Europe przestał już latać, a trzej nowi przewoźnicy, którzy pojawią się na naszym lotnisku w tym roku, zaczną latać dopiero od wiosny. To rzeczywiście mogło wpłynąć na nieco mniejszą ilość pasażerów, ale nie robimy z tego dramatu - mówi Pietrzak.

Okazało się jednak, że od 1 kwietnia przewoźnik Germanwings zamiast z Balic będzie latać z Pyrzowic. Przedstawiciel linii tłumaczy, że na Górnym Śląsku jest więcej niż w Krakowie pasażerów chcących latać do Niemiec. Analitycy są zgodni, że decyzja Germanwings mogła być wynikiem m.in. tego, że Balice pobierają od linii lotniczych wyższe opłaty od Pyrzowic. - Przestali być czujni i zaczęli traktować niektórych przewoźników z góry, a Pyrzowice w tym czasie wprowadziły cały system promocji oraz ulg dla nowych linii - tłumaczy przedstawiciel jednego z tanich przewoźników.

Cezary Orzech, rzecznik GTL-u, spółki zarządzającej lotniskiem w Pyrzowicach przekonuje, że o wzrastającej popularności katowickiego lotniska zdecydowała nie tylko cena, ale także jakość usług. - Mamy dobry rozkład lotów, nowy terminal oraz nową drogę dojazdową do lotniska. Coraz częściej przyjeżdżają tu pasażerowie z województw mazowieckiego, małopolskiego czy świętokrzyskiego - twierdzi Orzech i zapewnia, że o żadnej rywalizacji z Balicami nie ma mowy. - Na rynku jest miejsce i dla jednych i drugich.

Coraz częściej słyszy się jednak, że Pyrzowice będą chciały na stałe przegonić Balice. Na razie nie wygląda na to, żeby było to możliwe. W tym roku krakowskie lotnisko zamierza odprawić 3,5 mln pasażerów, kiedy Katowice marzą o 2,6 mln podróżnych. - Jeśli Wawel przeniosą do Katowic, to zaczniemy się bać, ale na razie śpimy jeszcze spokojnie - śmieje się jeden z przedstawicieli krakowskiego lotniska.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Pyrzowice Balice Katowice Kraków lotnisko port lotniczy przewoźnik w Pyrzowicach w Balicach raport terminal podróżni pasażer Sky Europe Germanwings w Bratysławie w Wiedniu w Pradze Piotr Pietrzak Cezary Orzech GTL rozkład lotów Wawel czy przegonią z pyrzowic i balic do vizz na


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję