TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Białystok: prywatny przewoźnik złamie monopol PKP?

Białystok: Prywatny przewoźnik stara się o to, by od przyszłego roku wozić mieszkańców Podlasia. O tym, czy mu się uda, zdecyduje przetarg, który rozstrzygany będzie na początku kwietnia. Jeśli Arriva PCC wygra, to - po raz pierwszy w tym regionie i drugi w kraju - monopol PKP na przewozy kolejowe zostanie przełamany.


O możliwość obsługi podlaskich przewozów regionalnych w latach 2009-2013 starają się dwie firmy: podlaskie PKP oraz prywatne polsko-brytyjskie konsorcjum Arriva PCC. Specyfika wojewódzkich połączeń sprawia, że z rywalizacji obie firmy mogą wyjść zwycięsko. Chodzi bowiem o dwa przetargi: na linie zelektryfikowane oraz na te, które obsługuje tabor spalinowy. Jak ustaliła "Gazeta Wyborcza", do tej pory do przetargu wpłynęły dwie oferty - jedna właśnie od Arrivy. Będą one otwarte 3 kwietnia, a kilka dni później zarząd województwa (bo to on będzie płacił przewoźnikowi) ogłosi, która propozycja jest dla niego korzystniejsza. - 75% punktacji w przetargu to wysokość dopłaty do pociągokilometra, którą będziemy musieli ponieść. 25% to jakość zaproponowanych usług. Na przykład, liczyc się będzie to czy będzie można bilety kupić już w pociągu albo czy dworce będą oświetlone - objaśnia kryteria konkursowe Zbigniew Nikitorowicz, szef gabinetu marszałka województwa, który na przewozy w latach 2009-2011 zarezerwował 43 mln zł.

Arriva PCC kilka tygodni temu, gdy sejmik zgodził się na to, by przewoźnika wybrać w przetargu, zapowiadała, że jej konsorcjum jest zainteresowane tylko liniami niezelektryfikowanymi. Zapowiadał także, że w razie zwycięstwa w przetargu, do pięciu należących do województwa szynobusów firma dołoży swoje własne. Tak Arriva PCC zrobiła w województwie kujawsko-pomorskiem, gdzie od grudnia zeszłego roku obsługuje około 30% regionalnych połączeń. Na start firma dostała 13 samorządowych szynobusów. Szybko dokupiła dwa własne, kolejne trzy sprowadziła natomiast z Danii. Kolejne dwa chce dołożyć w kwietniu. Dodatkowo uzupełnia je kilkunastoma niemieckimi wagonami.

Arriva zapewnia nieco więcej połączeń niż wcześniej PKP i kosztuje o jedną trzecią mniej. Początek miała jednak nie najlepszy - w pierwszych tygodniach wiele kursów odwoływano, zawodził sprzęt. Pasażerowie skarżą się wciąż na zbyt małą liczbę wagonów. Za problemy z połączeniami firma została przez urząd marszałkowski w lutym ukarana kilkusettysięczną grzywną. - Rzeczywiście na początku był falstart. Teraz jest już dobrze. A oddanie części przewozów prywatnemu przewoźnikowi było mądrą decyzją, której nie żałujemy. Wzajemna konkurencja sprawia, że obaj przewoźnicy obsługujący nasze linie bardzo się starają - również PKP, wcześniej monopolista. Znacznie wzrosła jakość usług. Widać poprawę i to bardzo - potwierdza Beata Krzemińska, rzecznik kujawsko-pomorskiego urzędu marszałkowskiego.

Podlaskie PKP ewentualną konkurencją się nie przejmują. - To dobra rzecz, która zawsze sprawia, że podnosi się jakość usług - potwierdziła kilka tygodni temu szefowa przewozów regionalnych PKP Elżbieta Załuska.

W tym roku dotacja samorządu do przewozów kolejowych wyniesie ponad 13 mln zł. Według zatwierdzonych przez radnych planów, przez kolejne trzy lata będzie to około 14,5 mln zł. Ale w zamian przewoźnik dostanie więcej obowiązków. Będzie musiał sam płacić za utrzymanie szynobusów oraz ubezpieczenia, czego dzisiaj nie robi. Ponadto do 2011 roku w stosunku do dnia dzisiejszego liczba przewożonych pasażerów ma wzrosnąć w podlaskim o 600 tys., a liczba połączeń - o około 20.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Białystok Podlasie kolej przewoźnik prywatny przewoźnik przetarg Arriva PCC PKP monopol przewozy regionalne linie zelektryfikowane tabor spalinowy linie wagony komfort ceny. Gazeta Wyborcza Zbigniew Nikitorowicz konsorcjum szynobus pasażerowie Elżbieta Załuska bialystok pks przewoznicy przewoźnicy przewoznik




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję