TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Solaris - rekordowy rok 2004

Solaris Bus & Coach dokonał podsumowania wyników za rok 2004. Ubiegły rok okazał się dla Spółki bardzo dobry. Firma odnotowała trzykrotny wzrost zysku, podwojenie sprzedaży eksportowej, a także zdobyła 50 % udziałów w polskim rynku autobusów niskopodłogowych i niskowejściowych. Najbardziej spektakularnym sukcesem Spółki minionego roku była wygrana w przetargu na dostawę 130 autobusów przegubowych dla Berlińskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej (BVG).


Całkowita wielkość sprzedaży Solaris Bus & Coach w roku 2004 wyniosła 489 pojazdów, w tym 123 autobusy sprzedane klientom polskim i 366 autobusów sprzedanych zagranicą. W ciągu minionego roku Spółka pozyskała 35 nowych odbiorców i zamówienia na 724 nowe pojazdy.

Rynek Polski

W roku 2004 Spółka utrzymała pozycję lidera polskiego rynku autobusowego we wszystkich kategoriach autobusów miejskich, osiągając 37% udziału w rynku. Oznacza to wzrost o 7% w porównaniu do roku poprzedniego i jest najlepszym wynikiem jaki Spółka osiągnęła w swej dotychczasowej historii.

W roku 2004 Spółka powiększyła swój dotychczasowy krąg klientów o siedmiu nowych odbiorców. Kluczowe znaczenie dla sprzedaży krajowej Spółki w roku minionym miało zamówienie przez MPK Kraków 50 Solarisów Urbino, a także przetarg ogłoszony przez MPK Poznań, który zaowocował zamówieniem na 10 Solarisów Urbino.

Na trudnym rynku autobusów turystycznych, który według analityków znajduje się w fazie powolnej, lecz stałej odbudowy, Solaris Bus sprzedał w 2004 r. kolejnych osiem Vacanz. Dużym osiągnięciem Spółki było tu pozyskanie pięciu nowych klientów: Bydgoszcz RCKiK, Trans Bis, Kurier, Trans Expres i Przedsiębiorstwo Turystyczno-Transportowe Machura z Gliwic.

Sprzedaż eksportowa

Podobnie jak w latach poprzednich, tak i w roku 2004 strategia sprzedaży Solaris Bus oparta była na konsekwentnym wzroście liczby sprzedanych produktów na rynkach zagranicznych.

W 2004 r. eksport Spółki wzrósł o 117%, a odbiorcom zagranicznym przekazano 366 autobusów. Udział eksportu w ogólnej strukturze ilościowej sprzedaży Solaris Bus w roku 2004 wzrósł do 75% w porównaniu z 61% w roku poprzednim.

"Ogromne znaczenie ma dla nas fakt, że w ciągu całego minionego roku tak w kraju jak i zagranica udało nam się pozyskać aż 35 nowych klientów. Ten sukces to w dużej mierze zasługa naszych dotychczasowych odbiorców, którzy polecają nas w swoim otoczeniu i wystawiają doskonałe referencje." - podkreśla Prezes firmy, Krzysztof Olszewski.

Najwięksi odbiorcy produktów Spółki w roku 2004 to: Niemcy (110 autobusów), Łotwa (81 autobusów), Szwajcaria (42 autobusy), Czechy (30 autobusów) i Litwa (30 autobusów). Wysoką, piątą pozycję zajęły Włochy, które w roku 2004 kupiły łącznie 26 autobusów i trolejbusów marki Solaris.

"Szczególnie cieszy nas fakt, że wysiłki naszych pracowników oraz nasze zostały dostrzeżone i pozytywnie ocenione w kręgach dziennikarzy i ekspertów branżowych. Co więcej, wiele naszych projektów zostało wyróżnionych i nagrodzonych tak na forum krajowym jak i zagranicą. Ważnym wydarzeniem minionego roku był udział zmodernizowanego Solarisa Urbino w prestiżowym konkursie "Bus of the Year" i zajęcie wysokiego, drugiego miejsca. Warto podkreślić, że Solarisowi Urbino do zwycięstwa zabrakło zaledwie 1 punktu na 53 możliwe. - przypomina Wiceprezes ds. Obsługi klienta , Solange Olszewska.

Sukces finansowy

Sukcesy sprzedaży Solaris Bus & Coach w roku 2004 znalazły bezpośrednie przełożenie na sukces finansowy. I tak obroty Spółki w roku 2004 wyniosły 462,8 mln PLN i wzrosły w stosunku do roku 2003 o blisko 76%.

W 2004 Spółka odnotowała rekordowy wzrost zysku brutto, który wyniósł 20,8 mln PLN. Dla porównania w roku 2003 wyniósł on 5,4 mln PLN. Podobnie wysoki był wzrost zysku brutto ze sprzedaży produktów, towarów i materiałów. W roku 2004 wyniósł on 80,3 mln PLN, podczas gdy rok wcześniej 44,3 mln PLN.

Wzrost obrotów Spółki oraz przyrost zysków z marży znalazły swe pozytywne odzwierciedlenie we wskaźniku zysku netto, który w minionym roku osiągnął wielkość 15,2 mln PLN, co oznacza potrojenie zysku netto w roku 2004 względem roku 2003.

Spółka generuje coraz większy zysk dzięki wzrostowi dochodowości sprzedaży rynkowej oraz konsekwentnym działaniom na rzecz poprawy efektywności gospodarowania, takim jak: optymalizacja rozwiązań organizacyjnych i poprawa funkcjonowania mechanizmów kontroli wewnętrznej.

Niemal 100%-owy wzrost ilości wyprodukowanych jednostek spowodował w roku 2004 konieczność wprowadzenia daleko idących zmian w procesie produkcji. Nie mniej ważne były także zmiany mające na celu poprawę warunków pracy i zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania produkcji na środowisko naturalne. Potwierdzeniem tego było uzyskanie przez firmę w styczniu br. Certyfikatu ISO 14001:2004, dotyczącego ochrony środowiska.
Wzrost liczby zamówień, a także powiększenie możliwości produkcyjnych do czterech wagonów dziennie zaowocowały dalszym wzrostem zatrudnienia, które w grudniu 2004 osiągnęło 836 osób.

Plany na rok 2005

"Sukcesy odniesione w roku ubiegłym ze zdwojona siłą dopingują nas do osiągnięcia celów, jakie stawiamy sobie w tym roku. Za najważniejsze z nich uważamy dalszy wzrost sprzedaży, a co za tym idzie - produkcji. Naszą ambicja jest wyprodukowanie w 2005 roku 720 autobusów. Przełomowym momentem w historii naszej firmy będzie z pewnością debiut giełdowy, jaki planujemy w drugiej połowie roku." - zapowiada Prezes Krzysztof Olszewski.

W odpowiedzi na potrzeby rynku Spółka zaplanowała realizację kilku nowych projektów konstrukcyjnych. Jednym z najwcześniej realizowanych będzie wdrożenie do produkcji nowej generacji autobusów niskopodłogowych Solaris Urbino III o długości 10, 15 i 18 metrów. W pierwszych miesiącach roku Spółka przystąpi też do seryjnej produkcji niskowejściowego autobusu lokalnego Solaris Urbino Low Entry i autobusu miejskiego o napędzie gazowym Solaris Urbino CNG. Także w segmencie autobusów turystycznych marki Solaris rok 2005 przyniesie kilka nowości. Najbardziej oczekiwaną premierą tego roku będzie wprowadzenie na rynek najdłuższej, bo 14-metrowej wersji Solarisa Vacanza.

"Mamy ogromną nadzieję, że rok 2005 będzie dla nas równie intensywny i nie mniej ciekawy niż dający wszelkie powody do satysfakcji rok 2004" - reasumuje Prezes Olszewski.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
solaris urbino 15 strategia sprzedaży poznan bus poznań autobusy mpk iii cng autobusów




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję