Tatry - Nowe atrakcje dla narciarzy

15 grudnia 2007 roku będzie można po raz pierwszy na szczyt Kasprowego Wierchu wjechać nową kolejką linową. Ostatni raz wagoniki przedwojennej kolejki wyjechały na szczyt 6 maja tego roku po ponad 71 latach swojej działalności. W ten sposób pobiły rekord Europy pod względem długości eksploatacji górskich kolei. Przebudowa kolei rozpoczęła się 7 maja i trwała 230 dni. Kolejka ma nowy napęd i nowe wagoniki ze Szwajcarii, a także nowe podpory. Stare pozostały tylko stacje, ale mają nowe perony. PKL zapewnia, że kolejka jest bezpieczna dla ludzi oraz środowiska naturalnego, a dodatkowo komfortowa, cicha i szybka. Dotychczas z Kuźnic na Kasprowy Wierch jechało się około 20 minut, a od 15 grudnia podróż ta będzie zajmować 12 minut. Dzięki temu kolejka będzie mogła wywieźć na Kasprowy Wierch dwa razy więcej narciarzy niż dotychczas.


Natomiast od 21 grudnia tego roku, czyli dnia kiedy Polska i Słowacja wejdą do strefy Schengen zostaną zniesione kontrole na granicach lądowych pomiędzy obydwoma krajami. Drogi prowadzące przez granicę, zarówno piesze, rowerowe, jak i samochodowe będzie można pokonywać swobodnie. Do słowackich ośrodków będzie można dostać się bez stania w kolejkach na przejściu granicznym. Jednak polsko-słowackiej granicy nie będzie można swobodnie przekraczać w samych Tatrach. Marian Sturcel, wicedyrektor słowackiego Tatrzańskiego Parku Narodowego wyjaśnia - Ustalenia układu z Schengen nie dotyczą przepisów związanych z ochroną przyrody. Dlatego 21 grudnia nie otworzymy ani jednego przejścia granicznego w Tatrach. Ze względu na ochronę przyrody w słowackich Tatrach zamykamy czasowo wszystkie wysokogórskie szlaki, w tym te dochodzące do polskiej granicy, w okresie od 1 listopada do 15 czerwca. Nie zamierzamy zmieniać tych przepisów w związku z wejściem Polski i Słowacji do strefy Schengen. W grudniu chcemy przyjechać do Zakopanego i przeprowadzić razem z polskim Tatrzańskim Parkiem Narodowym akcję informacyjną na ten temat.

W Boże Narodzenie otworzone zostanie połączenie trasą narciarską Muszyny i Wierchomli w Beskidzie Sądeckim. 3-kilometrowa, sztucznie naśnieżana i oświetlana trasa wytyczona została z wioski Szczawnik koło Muszyny na szczyt Jaworzynki, gdzie biegną wyciągi z Wierchomli. Będą tam pracować czteroosobowa kolejka krzesełkowa oraz orczyk. Natomiast dotychczasowa stacja w Wierchomli zmieni nazwę na Dwie Doliny Muszyna - Wierchomla i będzie jednym z największych ośrodków w Polsce. 12 wyciągów oraz kolejek prowadzących po 13 km tras objętych zostanie jednym skipassem. Przez godzinę z tych atrakcji będzie mogło skorzystać ponad 12 tys. osób.

Nowy ośrodek narciarski powstaje również w Czarnej Górze w pobliżu Bukowiny Tatrzańskiej. Będą tam dwie prawie kilometrowej długości trasy, które obsługiwać będzie czteroosobowy wyciąg krzesełkowy o przepustowości 2400 osób na godzinę.

W Jurgowie, 200 m od słowackiej granicy, naprzeciwko pasterskiej wioski pod Okólnem wybudowano nową stację - Hawrań. Jeszcze w tym sezonie narciarskim mają tam ruszyć wyciągi krzesełkowy i orczykowy na 1200-metrowej trasie, z której rozciąga się wspaniały widok na Tatry Bielskie.

Dużo nowości przygotowały też słowackie ośrodki narciarskie. W Jasnej w Niskich Tatrach zostanie uruchomiona czteroosobowa kolejka krzesełkowa. Będzie miała ona 820 metrów długości oraz różnicę poziomów 100 metrów. W ciągu jednej godziny przetransportuje ona 1800 osób.

W ośrodku Myto Ski Centrum (Myto pod Dumbierom) zostanie uruchomiona nowa czteroosobowa kolejka krzesełkowa. Ośrodek mieści się w środkowej Słowacji, po południowej stronie Niskich Tatr, około 10 kilometrów od miejscowości Brezno. Dla narciarzy przygotowano tam pięć tras zjazdowych o łącznej długości około 4 kilometrów.

Na 23 grudnia tego roku w miejscowościach położonych u stóp Wysokich Tatr zaplanowano otwarcie nowej naziemnej kolejki ze Starego Smokowca na Hrebienok (Siodełko). Nowe wagony będą mogły pomieścić 160 osób. Ich przeszklone dachy pozwolą na podziwianie panoramy Tatr Wysokich. Trasę między ośrodkami w Smokowcu i na Hrebienoku o długości 1937 m wagoniki pokonają w ciągu 4 minut. Zmodernizowana zostanie również dolna stacja kolejki w Smokowcu.

W Meander Skipark Oravice, tuż przy polskiej granicy w pobliżu Chochołowa powstaną cztery nowe trasy zjazdowe, dwa wyciągi oraz park snowboardowy. Meander Park Oravice jest jak na razie jedynym ośrodkiem na Słowacji, gdzie można połączyć jazdę na nartach z kąpielami w wodach termalnych. Dolna stacja narciarska znajduje się tylko 50 metrów od wejścia do parku wodnego.




Komentarze


(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(podaj jeśli chcesz być powiadamiany o nowych wypowiedziach w tym wątku, Twój e-mail nie jest ujawniany publicznie, ani nikomu udostępniany)



Tagi:




Ta strona używa COOKIES. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Szczegóły w regulaminie.
OK, zamknij