TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Wokół autostrady A4 nie można budować innych dróg!

W umowie koncesyjnej zawartej między rządem, a firmą Stalexport znalazł się zapis mówiący, że w promieniu 30 kilometrów od autostrady Kraków - Katowice nie można budować dróg krajowych ani znacząco podnosić standardu już istniejących. Taki zapis uniemożliwia między innymi powstanie obwodnicy Zabierzowa, o budowę której mieszkańcy walczą już od kilku lat.


Umowa z firmą Stalexport Autostrada Małopolska SA, która utrzymuje autostradę A4 została podpisana 21 marca 2005 roku. Wynika z niej, że każda droga krajowa, która znajduje się w promieniu 30 kilometrów od A4 jest "konkurencyjną drogą równoległą". Dokument wylicza również, jakie prace mogą być prowadzone na konkurencyjnych trasach, pod warunkiem, że "prace nie poprawią średniej przepustowości lub znacząco nie skrócą okresów podróżowania takimi drogami lub na ich odcinkach". W innym przypadku Skarb Państwa będzie musiał płacić SAM odszkodowanie. Alicja Rajtar, rzeczniczka SAM uważa - Klauzule tego typu są zapisami standardowymi stosowanymi w umowach koncesyjnych.

Dlatego też nie ma szans, aby w najbliższym czasie Olkusz z Krakowem był połączony dwupasmową drogą, jaka prowadzi z Olkusza na Śląsk. Drogą tą codziennie porusza się nawet 25 tys. pojazdów.

Mieszkańcy podkrakowskiego Zabierzowa, leżącego przy trasie numer 79 Kraków - Chrzanów - Katowice, już od kilku lat walczą o budowę obwodnicy. Józef Krzyworzeka, obecnie starosta krakowski, wówczas wójt Zabierzowa poinformował - Cztery lata temu badaliśmy natężenie ruchu. Tylko w ciągu 12 godzin naliczyliśmy 16 tys. pojazdów.

W 2005 roku Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad rozpisała już nawet przetarg na opracowanie koncepcji studium ekologicznego pod budowę obwodnicy Zabierzowa. Andrzej Maciejewski, rzecznik prasowy GDDKiA wyznał - Przetarg został unieważniony z braku pieniędzy i obwodnica ta wypadła z naszych planów.

Halina Obara, naczelniczka wydziału planowania w krakowskim oddziale GDDKiA przyznała, że w ostatnim czasie na drogach krajowych w sąsiedztwie autostrady A4 przebudowano tylko 1,8-kilometrowy odcinek w Olkuszu. Na pozostałych drogach równoległych do autostrady nie robi się nic. Obara wyznała - Możemy tam prowadzić tylko takie prace, które nie poprawiają znacznie przejazdu.

Umowę 21 marca 2005 roku podpisał Jan Kurylczyk, ówczesny wiceminister infrastruktury. Wyznał - Skoro mój podpis tam figuruje, to podpisałem to świadomie i uważam, że uczyniłem słusznie. Nie podejmuję dalszych rozmów na ten temat.

Natomiast według raportu z kontroli przeprowadzonej przez Najwyższą Izbę Kontroli od połowy 2003 do marca 2006 roku koncesjonariusz autostrady A4 nie wywiązywał się z umowy podpisanej z państwem. Chodziło między innymi o opóźnienia w remontach nawierzchni oraz wiaduktów. W grudniu 2005 roku NIK zwrócił się do Ministerstwa Transportu, aby ono odebrało firmie SAM koncesję na eksploatację autostrady A4. Dopiero w ostatnim czasie firma rozpoczęła poważne remonty nawierzchni.

Robert Garbarczyk, zastępca dyrektora departamentu rządowego programu budowy dróg i autostrad wyznał - Jeśli chodzi o drogi równoległe, mamy praktycznie powiązane ręce. Jednocześnie zapowiedział, że ministerstwo chce renegocjować umowę ze Stalexportem.

Jan Friedberg, niezależny ekspert transportu uważa - Takie zapisy mają dać koncesjonariuszowi tzw. gwarancję ruchu, która zapewnia spłatę projektu. Nie zapominajmy, że koncesjonariusz wykłada własne pieniądze i musi je odzyskać z zyskiem. Gdyby powstała droga konkurencyjna, koncesjonariusz mógłby na tym stracić. Polityka państwa powinna być taka, żeby możliwie dużo ruchu korzystało z autostrady płatnej, bo jest to droga przygotowana do dużych obciążeń i zmniejsza ryzyko wypadków. Jest więc możliwa wspólnota interesów. Oczywiście, pod warunkiem, że opłaty są racjonalne.

Natomiast Adrian Furgalski, Zespół Doradców Gospodarczych TOR zaznacza - Państwo musi zapewnić drogi alternatywne do płatnej autostrady. A te zapisy wyglądają na napędzanie klientów prywatnej firmie, działanie na szkodę polskich kierowców.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
autostrada A4 budowa droga Robert Garbarczyk umowa Stalexport Autostrada Małopolska Kraków Katowice obwodnica Zabierzowa droga krajowa Alicja Rajtar Olkusz Chrzanów Józef Krzyworzeka Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad Andrzej Maciejewski Halina Obara Jan Kurylczyk Jan Friedberg Adrian Furgalski autostrady z katowic do krakowa przez drogi na praca


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję