TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Remont Etiudy spowoduje wzrost cen biletów tanich linii?

Nowy terminal na warszawskim Okęciu ma zostać oddany do użytku najwcześniej w listopadzie. Jednak, gdy tylko zacznie on obsługiwać pasażerów, rozpocznie się remont terminalu Etiuda.


Etiuda obsługuje obecnie pasażerów tanich linii lotniczych. Na czas jego przebudowy podróżni będą odprawiani na Terminalu 2. Oznaczać to może wzrost cen biletów.

Terminal Etiuda jest bardzo zatłoczony. Pasażerowie oczekują na odprawę nawet po cztery godziny. Według planów z terminalu miało rocznie korzystać 3,5 mln osób, a w rzeczywistości jest ich blisko dwa razy więcej. Dlatego też postanowiono rozbudować Etiudę.

Jednak opłaty lotniskowe dla pasażerów, korzystających z Etiudy wynoszą 30 zł, czyli połowę mniej niż na Terminalu2. Podczas remontu Etiudy, wszyscy pasażerowie najprawdopodobniej będą musieli płacić po 60 zł. Decyzja należy do Polskich Portów Lotniczych. Artur Burak, rzecznik PPL wyznał - Nie wyobrażam sobie, by tani przewoźnicy mieli preferencyjne stawki, bo pozostali natychmiast oskarżyliby nas o dyskryminację.

Przewoźnicy niskokosztowi cieszą się z modernizacji Etiudy, jednak nie chcą ponosić kosztów tymczasowych przenosin. Natasa Kazmer, rzeczniczka WizzAir wyznała - Naszym zdaniem władze lotniska powinny pokryć choć część dodatkowych opłat. Dodała też, że cały czas trwają negocjacje, od wyniku których będzie zależało, kto poniesie koszty zmiany terminalu.

Jarosław Święcki, dyrektor generalny Norwegian Air Shuttle poinformował - Oficjalnie PPL nie domaga się od nas wyższych opłat, ale nieoficjalnie pojawiają się sugestie, że za korzystanie z lotniska będziemy musieli płacić więcej. Święcki zapewnia, że nawet gdy jego firma będzie ponosić wyższe koszty, niekoniecznie odbije się to na cenach biletów. Zaznacza - Wszystko zależy od tego, jak zmiana terminalu wpłynie na działalność naszej firmy.

Pasażerowie obawiają się zmiany terminalu i związanego z tym wzrostu cen. Michał Gralak z Gdyni, który często korzysta z usług tanich linii wyznał - Nie mam wątpliwości, że jeśli tani przewoźnicy zostaną zmuszeni do uiszczania większych opłat, to odbiją to sobie na pasażerach. A przecież zamknięcie i remont Etiudy nie jest winą pasażerów i nie rozumiem, czemu mielibyśmy z tego powodu płacić więcej za bilety.

Według Gralaka dodatkowe koszty powinny ponieść Polskie Porty Lotnicze. Dodaje, że jeżeli koszty zostaną przeniesione na przewoźników, bilety zdrożeją nie o 30 zł, ale znacznie więcej. Wyjaśnia - Po prostu, wszystkie tanie linie na Okęciu dogadają się między sobą i pod pretekstem związanych z przenosinami kosztów drastycznie podwyższą ceny. Po remoncie wrócą na odnowioną Etiudę, ale cen już nie obniżą.

Jednak Eryk Kłopotowski, ekspert ds. rynku lotniczego jest innego zdania. Podkreśla - Na rynku tanich lotów panuje zbyt duża konkurencja, aby przewoźnicy mogli pozwolić sobie na duże podwyżki. Dodaje - Szczególnie, że ostatnio ceny biletów już i tak poszły w górę, po tym jak linie lotnicze wprowadziły dodatkową opłatę za zarejestrowany bagaż.

Jeszcze nie wiadomo dokładnie, kiedy rozpocznie się remont Etiudy. Zależy to od tego, kiedy zostanie oddana do użytku nowa hala odlotów Terminalu 2.

Straż pożarna ma cały czas zastrzeżenia do bezpieczeństwa obiektu. W poniedziałek, 3 września odmówili wydania warunkowego zezwolenia na otwarcie terminalu. Strażacy tłumaczyli, że szum wentylatorów zagłusza głos spikerów, którzy ostrzegają przed ewentualnym zagrożeniem. Kiedy usterka zostanie już usunięta, nowa hala przez kilka tygodni będzie musiała przejść skomplikowane testy techniczne. Pierwsi pasażerowie pojawią się w niej najprawdopodobniej dopiero w listopadzie.

Terminal Etiuda obsługuje tanich przewoźników. Została otwarty w marcu 2004 roku. Przerobienie starej hali przylotów na Okęciu w celu utworzenia Etiudy kosztowało 3 mln zł. Obecnie Etiuda odprawia pasażerów siedmiu tanich linii lotniczych: Air Italy, EasyJet, Germanwings, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, SkyEurope, WizzAir, a także częściowo Centralwings.

Etiuda nie posiada żadnych udogodnień, nie ma restauracji, jest mało miejsc siedzących. W terminalu mieszczą się tylko kioski z prasą i słodyczami, kawiarnia, sklep Baltony i automaty z napojami.

Obecnie na odprawę pasażerowie muszą czekać 4 godziny. Terminal Etiuda przystosowany jest do obsługi 3,5 mln pasażerów rocznie. Tymczasem w 2006 roku obsłużył 6,6 mln pasażerów. Etiuda ma tylko osiem stanowisk odprawy pasażerów.

Terminal ma 2,2 tys. metrów kwadratowych powierzchni. Natomiast po remoncie ma mieć 4,1 tys. metrów kwadratowych.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
remont Etiuda Terminal 2 Okęcie Warszawa lotnisko port lotniczy pasażerowie tanie linie bilety cena wzrost opłaty lotniskowe Artur Burak Natasa Kazmer WizzAir Jarosław Święcki Air Italy EasyJet Germanwings Norwegian Air Shuttle Ryanair SkyEurope WizzAir Centralwings odprawa straż pożarna Eryk Kłopotowski zezwolenie remont modernizacja okecie dojazd w warszawie ceny na biletów z etiudy do


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję