Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Poszukiwany pilot na wycieczkę
- Specjalista ds. Turystyki Jaworzno
- Specjalista ds turystyki
- Wychowawca kolonijny + ratownik
- Specjalista ds. rezerwacji hotelowych
- Pilot - Wiedeń 03-05.2024r.
- pilotaż Wiedeń - Kras Morawski
- Kraków- specjalista d/s turystyki 1/2 etatu
- Specjalista ds. Turystyki - Warszawa
- Specjalista ds. Turystyki - Krasnystaw
Poronin - Górale chcą tunelu zamiast estakad
Protestujący przeciw budowie estakad na zakopiance, które spowodują wyburzenie domów w Poroninie, zaproponowali schować jezdnię w tunelu. Według drogowców pomysł jest dobry, ale przypominają, że dziewięć lat temu górale mieli całkowicie odmienne zdanie i podobna propozycja została przez nich odrzucona.
Górale, którzy sprzeciwiają się rozbudowie zakopianki w Poroninie wysyłają do władz i organizacji liczne apele i protesty. Ich sprzeciw dotyczy głównie wielkiego węzła z rondem oraz estakadami, który ma udrożnić przejazd do Zakopanego, ale jednocześnie doprowadzić do podzielenia wsi i wyburzenia domów. Dlatego też górale zaproponowali inne rozwiązanie problemu. Wojciech Biernacki z Federacji Obrony Podhala, która kieruje protestem zaznacza - Nam też zależy na tym, by lepiej się jeździło w Tatry. Przecież również korzystamy z tej drogi i stoimy w korkach razem z turystami.
Andrzej Chowaniec-Rybka, architekt i jeden z członków FOP przygotował koncepcję przeprowadzenia zakopianki przez Poronin w tunelu. Pod ziemią mogłyby jeździć samochody, które kierują się do Zakopanego. Natomiast osoby, które będą chciały dojechać do innych miejscowości Podhala, jak Ząb lub Bukowina Tatrzańska, mogliby korzystać z naziemnych skrzyżowań z rondami.
Rysunki wraz z pomysłem Chowańca-Rybki zostały dostarczone małopolskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Magdalena Chacaga z krakowskiej GDDKiA wyznała - Nie da się ocenić dokładnie tego projektu, bo jest zaledwie koncepcją. Trudno więc powiedzieć, czy spełni wszystkie potrzeby komunikacyjne i wymogi techniczne. To jest już praca dla projektantów. Dodała - Z pewnością jednak sama idea jest jak najbardziej sensowna. Między innymi z tego powodu Generalna Dyrekcja brała już takie rozwiązanie pod uwagę.
W 1999 roku miały miejsce wstępne konsultacje dotyczące kształtu zakopianki w rejonie Poronina. Wówczas drogowcy zaproponowali góralom między innymi rozwiązanie z tunelem. Jednak mieszkańcy uznali, że takie rozwiązanie spowoduje obniżenie poziomu wód gruntowych oraz wyschnięcie studni. Dlatego też odrzucono projekt budowy tunelu. Natomiast przyjęto koncepcję budowy estakad. Chowaniec-Rybka podkreśla - Dziwię się, że taki pomysł został odrzucony. Z pewnością jednak nie przez mieszkańców, a przez radnych. Nawet dziś musiałem ich przekonywać, że da się zbudować tunel pod potokiem.
Jednak dopóki samorząd wojewódzki nie przygotuje studium komunikacyjnego dla Podhala, GDDKiA nie podejmie żadnej decyzji i nie wykona też żadnego posunięcia inwestycyjnego w sprawie zakopianki. Chacaga tłumaczy - Studium ma bowiem określić, czy na Podhalu potrzebna jest dwupasmowa zakopianka jako jedyna trasa dojazdu, czy też lepiej będzie skupić się na modernizacji kilku równoległych dróg prowadzących pod Tatry, żeby samochody nie wjeżdżały w ten rejon jednym dużym strumieniem. Dopóki to opracowanie nie powstanie, nie ma sensu podejmować decyzji.
Mieszkańcy Poronina są zwolennikami zarzucenia pomysłu budowy jednej aorty prowadzącej do Zakopanego na rzecz kilku zbiorczych dróg. Oprócz zakopianki kierowcy będą mogli wybierać kilka szlaków, które będą prowadzić pod Tatry. Sznur samochodów będzie się rozdzielał w rejonie Nowego Targu, albo nawet w Rabce. Chowaniec-Rybka zaznacza - Do żadnego alpejskiego kurortu nie prowadzi autostrada, tylko sieć lokalnych dróg. Tak powinno być i na Podhalu. W ten sposób ochronimy zarówno krajobraz, jak i interes górali. Dodaje - Zdaję sobie sprawę, że tunel to rozwiązanie kosztowniejsze niż estakady, ale koszty społeczne powinny stać zawsze ponad finansowymi, tym bardziej że mamy teraz szanse na dotacje unijne.
Rada gminy Poronin i jej wójt zaakceptowali rozwiązanie FOP i przesłali swoje stanowisko do urzędu marszałkowskiego, który właśnie opracowuje studium komunikacyjne. Wśród wniosków jest też sugestia, aby do opracowania włączyć kolejarzy, którzy również powinni zacząć myśleć o prowadzeniu torów kolejowych do Zakopanego w tunelu.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
WYWŁASZCZYĆ!
[2008-02-07 14:54 83.29.102.*]
Przez takich matołów, pazernych ludzi nasze miasto dalej będzie zaściankiem zimowych europejskich kurortów! odpowiedz »
WYWŁASZCZYĆ!
[2008-09-12 09:06 145.237.106.*]
wara od zakopanego!!!siedzicie dziady w blokach i nie macie pojecia co to znacZy miec własny kawałek ziemi na podhalu.... odpowiedz »
Kolejny pomysł na Zakopiankę
[2008-06-09 11:55 213.158.196.*]
"Kupa"zadufanych w sobie matołów chce drewnianej drogi z mini ekranami obitymi boazerią i pasami awaryjnymi dla wesel i pogrzebów.Jeszcze autobusy sobie obijcie boazerią i dajcie się wypchać. odpowiedz »
Kolejny pomysł na Zakopiankę
[2008-09-12 09:05 145.237.106.*]
mniej niz zero palancie odpowiedz »
Kolejny pomysł na Zakopiankę
[2008-08-13 02:16 83.29.8.*]
Zakopane to nie Nowy Jork,wsioki. odpowiedz »
Kolejny pomysł na Zakopiankę
[2008-09-12 09:04 145.237.106.*]
to po co tu przyjezdzasz matole odpowiedz »
Kolejny pomysł na Zakopiankę
[2010-09-30 16:44 83.10.126.*]
zgadzam się z wieloma postulatami FOP, jednak nie są brane pod uwage w dyskusjach nad koncepcją chociażby rozwiązań komunikacyjnych bo nie są słyszalne. Pani Prezes wygłaszając swoje racje powinna przede wszystkim wsłuchiwać się w głosy przeciwne i starać się przekonać oponętów do swoich racji. To że Pani prezes wpada nagle na posiedzenie Rady Gminy i wygłasza autokratycznie swoje poglądy powoduje że radni nie są w stanie zrozumieć tresci wypowiedzi tym bardziej że na wstępie są krytykowani za wszystko od tak dla zasady. Do tej pory wydawało mi się że FOP występuje w imieniu wszystkich mieszkańców Podhala ale po bliższej analizie wypowiedzi jej przedstawicieli dochodzę do wniosku iż pod przykrywką działalności społecznej zamierza się załatwić prywatne interesy członkó FOP odpowiedz »
Kolejny pomysł na Zakopiankę
[2011-09-25 09:22 79.185.164.*]
Po co jeżdzić do tych góroli polecam przyjazną Słowację Zamolotyem do Popradu i jesteście w Tatrach odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Starsze aktualności:
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Zdaniem specjalistów polskie miasta promują się chaotycznie
Brytyjczyk podał biuro do sądu, bo w hotelu wypoczywali niemieccy turyści
Bilety do Wielkiej Brytanii za zero złotych
Najczęściej kradzione rzeczy w hotelach
Hotele Qubus wyróżnione przez serwis Expedia
Aerofłot wprowadza trzecią klasę!
Gotowana peklowana ręka wieprzowego kotleta, czyli co można znaleźć w menu poznańskich restauracji
Solaris Bus & Coach S.A.: podsumowanie 2009 r.
Świnoujście: inwestor wycofał się z budowy Hotelu Spa Dr Ireny Eris
Blue Air: od marca loty z Warszawy do cypryjskiej Larnaki
Holding Liwa będzie otwierał hotele we Wrocławiu
Rząd sprywatyzuje ustrońskie uzdrowisko?
Wrocławianie drogo zapłacą za powrót na Święta
Zakaz wjazdu dla samochodów ciężarowych
W zimie mniej połączeń Kraków - USA
8 grudzień - Turystyczna Giełda Pracy w Krakowie
Sprzedam konto na allegro i bankowe.