TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Poronin - Górale chcą tunelu zamiast estakad

Protestujący przeciw budowie estakad na zakopiance, które spowodują wyburzenie domów w Poroninie, zaproponowali schować jezdnię w tunelu. Według drogowców pomysł jest dobry, ale przypominają, że dziewięć lat temu górale mieli całkowicie odmienne zdanie i podobna propozycja została przez nich odrzucona.


Górale, którzy sprzeciwiają się rozbudowie zakopianki w Poroninie wysyłają do władz i organizacji liczne apele i protesty. Ich sprzeciw dotyczy głównie wielkiego węzła z rondem oraz estakadami, który ma udrożnić przejazd do Zakopanego, ale jednocześnie doprowadzić do podzielenia wsi i wyburzenia domów. Dlatego też górale zaproponowali inne rozwiązanie problemu. Wojciech Biernacki z Federacji Obrony Podhala, która kieruje protestem zaznacza - Nam też zależy na tym, by lepiej się jeździło w Tatry. Przecież również korzystamy z tej drogi i stoimy w korkach razem z turystami.

Andrzej Chowaniec-Rybka, architekt i jeden z członków FOP przygotował koncepcję przeprowadzenia zakopianki przez Poronin w tunelu. Pod ziemią mogłyby jeździć samochody, które kierują się do Zakopanego. Natomiast osoby, które będą chciały dojechać do innych miejscowości Podhala, jak Ząb lub Bukowina Tatrzańska, mogliby korzystać z naziemnych skrzyżowań z rondami.

Rysunki wraz z pomysłem Chowańca-Rybki zostały dostarczone małopolskiej Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Magdalena Chacaga z krakowskiej GDDKiA wyznała - Nie da się ocenić dokładnie tego projektu, bo jest zaledwie koncepcją. Trudno więc powiedzieć, czy spełni wszystkie potrzeby komunikacyjne i wymogi techniczne. To jest już praca dla projektantów. Dodała - Z pewnością jednak sama idea jest jak najbardziej sensowna. Między innymi z tego powodu Generalna Dyrekcja brała już takie rozwiązanie pod uwagę.

W 1999 roku miały miejsce wstępne konsultacje dotyczące kształtu zakopianki w rejonie Poronina. Wówczas drogowcy zaproponowali góralom między innymi rozwiązanie z tunelem. Jednak mieszkańcy uznali, że takie rozwiązanie spowoduje obniżenie poziomu wód gruntowych oraz wyschnięcie studni. Dlatego też odrzucono projekt budowy tunelu. Natomiast przyjęto koncepcję budowy estakad. Chowaniec-Rybka podkreśla - Dziwię się, że taki pomysł został odrzucony. Z pewnością jednak nie przez mieszkańców, a przez radnych. Nawet dziś musiałem ich przekonywać, że da się zbudować tunel pod potokiem.

Jednak dopóki samorząd wojewódzki nie przygotuje studium komunikacyjnego dla Podhala, GDDKiA nie podejmie żadnej decyzji i nie wykona też żadnego posunięcia inwestycyjnego w sprawie zakopianki. Chacaga tłumaczy - Studium ma bowiem określić, czy na Podhalu potrzebna jest dwupasmowa zakopianka jako jedyna trasa dojazdu, czy też lepiej będzie skupić się na modernizacji kilku równoległych dróg prowadzących pod Tatry, żeby samochody nie wjeżdżały w ten rejon jednym dużym strumieniem. Dopóki to opracowanie nie powstanie, nie ma sensu podejmować decyzji.

Mieszkańcy Poronina są zwolennikami zarzucenia pomysłu budowy jednej aorty prowadzącej do Zakopanego na rzecz kilku zbiorczych dróg. Oprócz zakopianki kierowcy będą mogli wybierać kilka szlaków, które będą prowadzić pod Tatry. Sznur samochodów będzie się rozdzielał w rejonie Nowego Targu, albo nawet w Rabce. Chowaniec-Rybka zaznacza - Do żadnego alpejskiego kurortu nie prowadzi autostrada, tylko sieć lokalnych dróg. Tak powinno być i na Podhalu. W ten sposób ochronimy zarówno krajobraz, jak i interes górali. Dodaje - Zdaję sobie sprawę, że tunel to rozwiązanie kosztowniejsze niż estakady, ale koszty społeczne powinny stać zawsze ponad finansowymi, tym bardziej że mamy teraz szanse na dotacje unijne.

Rada gminy Poronin i jej wójt zaakceptowali rozwiązanie FOP i przesłali swoje stanowisko do urzędu marszałkowskiego, który właśnie opracowuje studium komunikacyjne. Wśród wniosków jest też sugestia, aby do opracowania włączyć kolejarzy, którzy również powinni zacząć myśleć o prowadzeniu torów kolejowych do Zakopanego w tunelu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Poronin Zakopane zakopianka estakada tunel protest Wojciech Biernacki Federacja Obrony Podhala Andrzej Chowaniec-Rybka Ząb bukowina Tatrzańska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Magdalena Chacaga GDDKiA Nowy Targ Rabka kolej tory konsultacje w sprawie zakopianki chowaniec rybka budowa tunelu na zakopiance poroninie


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję