TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Miliardy euro na modernizację polskich torów

PKP ogłosiło listę tras, które zamierza zmodernizować za unijne pieniądze.


Na remont torów Polska może otrzymać nawet 6,7 mld euro w latach 2007-2013 w ramach programu "Transport przyjazny dla środowiska". Jest to największa szansa na modernizację polskiego kolejnictwa. PKP Polskie Linie Kolejowe SA z własnymi 280 milionami złotych rocznie na remonty mogą jedynie naprawiać najbardziej zużyte odcinki.

PKP PLK SA planuje, że najważniejsze polskie linie kolejowe najpóźniej do 2013 roku zostaną przystosowane do prędkości 160 km/godz. Lista inwestycji trafiła już do akceptacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Na liście znalazła się między innymi trasa Rawicz - Poznań - Szczecin, Warszawa - Katowice - Zwardoń, a także towarowa linia ze Śląska do Gdańska. Wartość wszystkich inwestycji szacuje się na 8,4 mld euro, z czego z unijnych funduszy kolejarze planują uzyskać aż 6,7 mld euro. Natomiast reszta ma pochodzić z budżetu państwa.

Do końca czerwca ministerstwo musi zatwierdzić listę inwestycji oraz zdecydować, ile może dołożyć z budżetu, a następnie przekazać plan do akceptacji Komisji Europejskiej. - Może się okazać, że unijnych pieniędzy będzie nawet więcej. Dlatego mamy też listę projektów rezerwowych. Na liście rezerwowej znalazła się pierwsza część polskiego TGV, czyli "Linia Wysokich Prędkości" - Warszawa, Łódź, Kalisz, Wrocław, z odgałęzieniem do Poznania.

Największym problemem dla kolejarzy są zużyte lokalne torowiska. Większość z nich ma tak zdewastowane drewniane podkłady, że pociągi mogą jeździć zaledwie z prędkością 20 km/godz.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA opracowały plan modernizacji linii lokalnych najważniejszych dla systemu krajowej komunikacji. Szafrański wyjaśnia - Jeśli z Warszawy do Poznania szybki pociąg będzie w przyszłości jechał tylko godzinę i 40 minut, to odpowiednio przygotowane połączenie dalej do Zielonej Góry zapewniłoby pasażerom dojazd już po 3 godzinach i 20 minutach. Czyli skróciłoby to dzisiejszą podróż o dwie godziny.

Listę około 60 lokalnych linii przeznaczonych do remontu PKP PLK SA opublikowały w internecie. Potrzeba na to następnych 1,3 mld euro. PKP PLK SA twierdzą, że po uzyskaniu poparcia samorządów będzie można wystąpić po unijne fundusze dla regionów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
modernizacja remont polskich torów Unia Europejska fundusze dotacje pieniądze unijne tory linia kolejowa PKP PLK Komisja Europejska dofinansowanie torów polskie linie kolejowe do warszawa Transport przyjazny dla środowiska remonty w modernizacji plan polsce katowice linii na


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję