TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






W ramach projektu "Wielki Paryż" powstanie "supermetro"

W środę, francuski rząd przyjął projekt "Wielki Paryż", który zakłada, że za kilka lat stolicę Francji oraz jej peryferie będzie otaczać automatyczne metro o długości 130 km. Supermetro ułatwi życie mieszkańcom miasta i uprzyjemni zwiedzanie turystom.


Prezydent Sarkozy ogłosił, że plan zostanie zrealizowany w trakcie najbliższych dziesięciu lat. Powstaną lepsze połączenie komunikacyjne okolic metropolii z jej centrum, utworzone zostaną nowe ośrodki gospodarcze na przedmieściach, a sam Paryż stanie się miastem bardziej ekologicznym.

Za najbardziej spektakularny punkt projektu zatwierdzonego przez francuski rząd pod przewodnictwem Francois Fillona, uznaje się budowę całodobowego, automatycznego "supermetra", które będzie mierzyć 130 km. Nowe linie połączą mające powstać w przyszłości podparyskie centra ekonomiczne z dwoma największymi portami lotniczymi: Roissy-Charles-de-Gaulle na północy oraz Orly na południu. Według projektu, nowa sieć metra zostanie skomunikowana z superszybkimi kolejami TGV. Realizacja "supermetra" ruszy za trzy bądź cztery lata. Inwestycja ma zostać ukończona w 2017 roku.

W trakcie najbliższych lat powstanie pod Paryżem ok. dziesięciu centrów gospodarczych. Jednym z nich będzie ośrodek innowacji technologicznych w Saclay, nieopodal Wersalu, podobny do kalifornijskiej Doliny Krzemowej. Twórcy projektu zakładają, że dzięki wszystkim inwestycjom w ciągu 15 lat powstanie w regionie paryskim 800 tysięcy nowym miejsc pracy.

Koszt budowy metra szacuje się na 20 miliardów euro. Środki będą pochodziły z puli 35 miliardów, które zostały przewidziane na realizację całego projektu Wielkiego Paryża.

"Supermetro" wzbudza duże kontrowersje wśród samorządowców, którzy krytykują rząd za brak porozumienia z nimi w kwestii spraw dotyczących szczegółów tej gigantycznej inwestycji. Uważają, że pomysł rządu, aby kupić tereny wokół przyszłej stacji metra o powierzchni 400-500 hektarów w celu przyspieszenia prac budowlanych nie jest trafiony. Według opinii władz lokalnych, to przejaw centralizacji oraz lekceważenia przez rząd "lokalnej demokracji".

Projekt Wielkiego Paryża został uznany za największy od czasu XIX-wiecznej przebudowy stolicy Francji przez barona Haussmanna, któremu paryżanie zawdzięczają wielkie bulwary i oś widokową Pól Elizejskich. W ubiegłym roku Sakrozy zaprosił do pracy nad futurystycznym projektem zespoły dziesięciu znanych na całym świecie architektów i urbanistów.

W regionie paryskim (Ile-de-France) mieszka obecnie ponad 11 mln ludzi, to znaczy jedna piąta mieszkańców Francji, którzy wytwarzają blisko 30 proc. PKB tego kraju.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Wielki Paryz supermetro stolica Francji Francja Sakrozy Francois Fillon Roissy-Charles-de-Gaulle Orly TGV Dolina Krzemowa w Kaliforni Wersal Saclay Pola Elizejskie Ile-de-France Haussmann wielkie bulwary w Paryżu


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję