TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Lotnisko w Krywlanach będzie wzorowane na łódzkim?

Władze samorządowe województwa podlaskiego zamierzają wzorować się przy budowie własnego regionalnego portu lotniczego na lotnisku, które działa w pobliżu Łodzi. Zarząd województwa planuje zlokalizować lotnisko na Krywlanach, czyli na obrzeżach Białegostoku. Przeciwko temu protestują mieszkańcy, którzy uważają, że zaplanowana inwestycja zaszkodzi środowisku oraz będzie uciążliwa dla okolicznych mieszkańców.


Dariusz Piontkowski, marszałek Podlasia wyznał - Port lotniczy powinien być na Krywlanach, w Łodzi działa w bardzo podobnych warunkach i po kilkunastu latach działania tamtejsze lotnisko nie zaszkodziło mieszkańcom.

W czwartek, 8 listopada przedstawiciele samorządu oraz przedstawicielka protestujących zapoznali się z warunkami działalności portu lotniczego im. Władysława Reymonta w Łodzi.

Według Piontkowskiego, ocena wypadła bardzo dobrze dla planów budowy lotniska na Krywlanach. Marszałek przedstawił dziennikarzom porównanie parametrów lotnisk w Łodzi i planowanego w Białymstoku.

Jest dużo podobieństw, między innymi: odległość od centrum w linii prostej (Łódź 6 km, Białystok 4,5 km), długość pasa startowego (Łódź 2,5 km, Białystok 2,2 km) oraz powierzchnia lotnisk. Białystok chce również mieć podobny do łódzkiego lotniska ruch pasażerów, które w 2006 roku obsłużyło 217 tys. osób, a na rok 2007 zaplanowało 350 tys. osób.

Piontkowski zaznaczył też, że w Łodzi w zasięgu przelotów jest około 200 tys. osób, gdyż naloty nad pas startowy odbywają się znad miasta, natomiast w Białymstoku miałoby to być około 3 tys. osób, głównie mieszkańców osiedla domków jednorodzinnych.

Powołując się na opinie przedstawicieli portu lotniczego w Łodzi, marszałek podkreślił, że nie ma tam protestów dotyczących uciążliwości lotniska dla mieszkańców.

Marszałek zaznaczył też, że łódzkie lotnisko jest deficytowe i należy przygotować się na taką samą sytuację w województwie podlaskim. Jednocześnie podkreślił, że budowa portu lotniczego jest konieczna, gdyż pomoże w rozwoju regionu. Dodał - Straty będą w każdej lokalizacji, ale na Krywlanach będą to straty najmniejsze.

Jednak przeciwnicy Krywlan uważają, że lotnisko regionalne powinno zostać zlokalizowane dalej od miasta. Według protestujących konieczne będzie wycięcie 160 ha lasu w celu wydłużenia pasa startowego. Uważają też, że brakuje możliwości dalszej rozbudowy lotniska.

Podkreślają też, że mieszkańcy kilku miejskich oraz podmiejskich osiedli znajdą się w strefie oddziaływania portu lotniczego, a także pogorszą się ich warunki bytowe z powodu zwiększonego hałasu. Według nich koszt budowy lotniska będzie dużo wyższy od kosztu zakładanego przez zarząd województwa.

Obecnie Krywlany to lotnisko sportowe oraz lądowisko dla służb. Lokalizacja ta nie jest jeszcze ostatecznie przesądzona, jednak według dokumentacji przygotowanej na zlecenie władz samorządowych Podlasia, inwestycja na Krywlanach jest możliwa. Została ona wpisana też do Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Krywlany Łódź Białystok podlaskie lotnisko port lotniczy budowa Dariusz Piontkowski protest ruch pasażerów pas startowy inwestycja program operacyjny powierzchnia lotniska w województwie podlaskim bialystok lodz budowy pasa startowego białymstoku na krywlanach mapa plany lotnisk


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję