TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Nowe wyzwanie dla touroperatorów, czy są gotowi?

Wysoki kurs euro coraz bardziej uderza w touroperatorów. Większość wyjazdów zagranicznych rozliczana jest właśnie w tej walucie, co powoduje znacznie wyższe ceny. A biorąc pod uwagę fakt, że rentowność w branży dla dużych podmiotów to zaledwie kilka procent, wzięcie na siebie podwyżki byłoby wielkim obciążeniem dla organizatorów wycieczek, tym bardziej że duża część z nich już w tym roku odnotuje pogorszenie wyników finansowych.


Przykładem jest chociażby TUI, który prognozuje stratę, mimo że przychody biura zwiększą się o 25 procent, do kwoty 489 mln zł. Gorszych wyników spodziewa się również Rainbow Tours, czego dowodem mogą być dane za III kw. tego roku. Przychody całej grupy wyniosły w tym czasie 366,1 mln i są wyższe od zeszłorocznych o 99,4 mln zł, czyli o 37,3 proc. Tymczasem zysk wyniósł 5,8 mln zł i był o 1,8 mln zł niższy niż rok wcześniej.

Na niektórych destynacjach w porównaniu z poprzednim rokiem płaci się już o około 5 procent więcej. Przyczyniają się do tego wysokie ceny bazy noclegowej. Największe podwyżki odnotowano w Grecji i Turcji. Hotelarze podnieśli tam swoje stawki od 8 do nawet 15 procent.

Jak na razie tylko nieliczni klienci biur podróży rezygnują z wyjazdów, ale jak przewiduje Marek Andryszak, prezes TUI Poland, załamanie popytu nastąpi, gdy cena euro dojdzie do 4,7 zł, gdyż drogie staną się nie tylko wycieczki, które przy tym kursie pójdą w górę o 5 - 8 procent, ale i wydatki na miejscu.

Klienci, którzy teraz kupują wczasy i płacą stawki obowiązujące w ofercie first minute, będą musieli dopłacić do urlopu. Chyba, że będą mieć gwarancję niezmienności ceny. Niestety dla biur takie gwarancje staną się dużym balastem i mogą prowadzić do problemów.

A miało być tak pięknie. Zapowiadała się bowiem poprawa, po dwóch latach spadków touroperatorzy liczyli na 2 - 5 - procentowe ożywienie w 2012 r. Taką nadzieję dawała bardzo dobra przedsprzedaż wycieczek prowadzona od czerwca tego roku. Do połowy listopada wzrosty zarówno w grupie zimowych, jak i letnich wyjazdów sięgały średnio 30 - 40 procent. Niestety plany organizatorów pokrzyżował ciągle rosnący kurs euro oraz wysokie ceny paliwa, mające wpływ na ceny biletów lotniczych. Ponadto oczekiwano, iż sytuacja w Egipcie i Tunezji ustabilizuje się, co spowoduje ponowne zainteresowania turystów tymi destynacjami, a tak nie do końca się stało. Touroperatorzy stanęli przed ogromnym wyzwaniem, jakim jest kryzys. Czy uda im się go przetrwać, a może należałoby się zapytać, którym uda się przetrwać i kto będzie na podium?




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
touroperatorzy biura podróży kryzys kurs euro wysokie ceny wyjazdy zagraniczne euro podwyżki wyniki finansowe kiepskie wyniki TUI Rainbow Tours Marek Andryszak eSky TUI Poland centrum podróży Piotr Woś first minute wyzwanie Egipt Tunezja greccy hotelarze turyści klienci biur podróży kiepska sytuacja branża turystyczna kryzys branży turystycznej wysokie ceny paliwa plany touroperatorów organizatorzy podróży ceny biletów lotniczych wysokie stawki straty prognozy gorsze wyniki statystyki




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję