TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Chmura usprawni działanie lotnisk?

Firma Amadeus wydała nową publikację na temat usprawnienia działania lotnisk za pomocą technologii chmury. Dokument identyfikuje obszary technologii chmury w systemach Common Use, które będą wykorzystywane przez lotniska w przyszłości.


Starsza kadra kierownicza portów lotniczych pozytywnie ocenia potencjał chmury, który przyczyni się do zmniejszenia kosztów, poprawy efektywności i doświadczeń pasażerów. Technologia chmury cieszy się coraz większą popularnością, pomimo obaw dotyczących stabilności, prywatności i ryzyka.

Porty lotnicze coraz bardziej odczuwają potrzebę przeniesienia się do systemów chmurowych następnej generacji w celu poprawy efektywności operacyjnej na wymagającym rynku - oto wniosek z nowej publikacji firmy Amadeus zatytułowanej "IT makes sense to share: making the case for the cloud in Common Use airport technology". Dokument prezentuje poglądy ponad 20 osób na stanowiskach kierowniczych IT w portach lotniczych, które odnoszą się do argumentów biznesowych dotyczących adaptacji na lotniskach systemów Common Use opartych na technologii chmury.

Rosnące naciski ze strony udziałowców i konkurentów wymuszają na portach lotniczych jak najefektywniejsze wykorzystywanie zasobów informatycznych do skutecznego działania i lepszej współpracy z liniami lotniczymi, a jednocześnie zmuszają je do poszukiwania alternatywnych źródeł dochodu, aby mogły nadal konkurować na rynku. Publikacja wskazuje, że koncepcja modernizacji systemów Common Use jest jednym ze sposobów radzenia sobie z tymi wyzwaniami w czasach, kiedy mamy dostęp do najnowszych modeli chmury obliczeniowej.

Dokument podkreśla również, że branża jest już gotowa do przyjęcia nowej generacji systemów Common Use, aby zmaksymalizować wydajność operacyjną i handlową sektora. Zwraca jednak uwagę, że niektóre lotniska mają nadal wątpliwości co do tego systemu, wynikające z obaw dotyczących jego stabilności, prywatności, bezpieczeństwa i związanego z tym ryzyka. Publikacja sugeruje, że podejście do tych kwestii stopniowo się zmienia.

Michael Ibbitson, CIO portu lotniczego Londyn-Gatwick i współautor publikacji uważa, że dzięki internetowi można wprowadzić wiele rewolucyjnych rozwiązań. "Dzisiejsza struktura systemów jest uzależniona od przestarzałych technologii i tak naprawdę nie uwzględnia rewolucyjnych możliwości internetu. Każda linia lotnicza wykorzystująca nasz standard CUPPS1 powinna budować integrację lokalnie, na miejscu. Przemysł lotniczy próbował rozwiązać problem za pomocą standardów CUTE2 i CUPPS, ale w ten sposób wzmacniał istniejącą strukturę, a nie inicjował zmiany. Nadszedł czas, aby korzystać z technologii tak szybko, jak to możliwe, i kontynuować zasadniczą zmianę w obszarze informatycznym lotnisk". - powiedział.

Natomiast John Jarrell, Dyrektor Airport IT w Amadeus podkreśla, że porty lotnicze powinny szukac nowych sposobów konkurencji. "Lotniska na całym świecie muszą szukać nowych sposobów konkurowania i zwiększania wartości swoich zasobów w warunkach rosnącej presji gospodarczej. Platformy Common Use nowej generacji oparte na chmurze pozwalają zrewolucjonizować sposób dostarczania usług IT w portach lotniczych. Dedykowani dostawcy technologii w chmurze mogą obniżyć koszty dla lotnisk dzięki efektowi skali, poza wieloma innymi korzyściami, które pozwolą lotniskom na lepszą obsługę swoich klientów. Platforma chmury może zapewnić jednemu portowi lotniczemu oszczędność energii umożliwiającą okrążenie ziemi samochodowi marki Volkswagen Golf 27 razy3 w roku, przy założeniu, że 75% z 300 stacji roboczych lotnisk przejdzie na tzw. technologię cienkiego klienta. Jest to naprawdę istotna poprawa w stosunku do tradycyjnych systemów CUTE lub CUPPS. Pojawia się zatem pytanie, czy porty lotnicze są gotowe zaufać chmurze i wykorzystać ją w swojej działalności. Naszym celem jest rozpoczęcie debaty na ten temat ze środowiskiem portów lotniczych" - skomentował.

Technologia Common Use rozwinęła się nieznacznie od czasu stworzenia standardu CUTE w 1984 roku. Jest on wciąż bardziej popularny od nowszego standardu CUPPS, sformułowanego w 2009 roku. Ankietowane lotniska postrzegają te platformy jako przestarzałe, nieelastyczne, złożone, powolne, niewygodne oraz nieefektywne kosztowo, co wpływa na funkcjonowanie całego środowiska portów lotniczych. Oznacza to jeszcze duże pole do wprowadzenia usprawnień.

Technologia chmury przeszła dynamiczny rozwój w ostatnich latach. Od czasu pierwszego wprowadzenia standardu CUPPS w 2009 roku nowe technologie, takie jak wirtualizacja aplikacji4, znacznie udoskonaliły sieci i nowe urządzenia mobilne, sprawiając, że przejście na chmurę stało się opłacalne.

Technologia chmury ma potencjał, aby zrewolucjonizować systemy lotniskowe. Wśród korzyści warto wymienić obniżenie kosztów sprzętu i jego utrzymania, oszczędność przestrzeni dzięki usunięciu serwerów, usprawniony proces certyfikacji oraz elastyczność lokalizacji. Wszystko to ma na celu sprawniejszą realizację procesów związanych z odprawą pasażerów i wejściem na pokład, a w efekcie - wsparcie lotnisk i linii lotniczych w usprawnieniu obsługi klientów.

Wiele portów lotniczych wciąż ma wątpliwości dotyczące wykorzystania chmury. Większość z tych obaw, związanych ze stabilnością, prywatnością, bezpieczeństwem i ryzykiem, została wyeliminowana, ponieważ dostawcy chmury potraktowali rozwiązanie tych problemów jako kluczowe.

Pełna wersja raportu znajduje się poniżej:


Możesz także pobrać plik: turinfo_20140527_making-the-case-for-the-cloud-in-common-use-airport-technlogy_amadeus-insight-paper-may2014-fv-230515.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
chmura Amadeus raport publikacja lotniska obawy transport




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję